گروه اجتماعی-بنیامین صدر: رئیس سازمان ملی جوانان از تبدیل شدن دانشگاه‌ها به مهم‌ترین پایگاه ‏فعالیت مراکز مشاوره همسریابی به‌عنوان هدف اصلی این سازمان‌ سخن گفت.

این در حالی است که پیش از این فعالان و ‏کارشناسان مسائل جوانان، تامین شرایط اقتصادی مطلوب و مقابله با بیکاری گسترده را مهم‌ترین خواست جوانان ‏عنوان کرده‌اند.

‏حاج‌علی‌اکبری، دیروز در مراسمی با عنوان قدردانی از رسانه‌های فعال در حوزه ازدواج جوانان گفت: محیط‌های ‏دانشگاهی به خاطر شرایط ویژه و خاص می‌توانند در رابطه با وجود این مراکز، نخستین هدفگذاری ما ‏باشند. به گفته وی، سازمان ملی جوانان قصد نداشت تا با موضوع ازدواج جوانان صرفا به‌صورت تبلیغاتی مواجه شود بلکه ضرورت این موضوع را درک کرد.

درهمین حال نظر سنجی‌های رسمی و غیررسمی انجام شده ‏‏در یکی دو سال اخیر حکایت از آن دارد که ازدواج به‌خودی خود، اولویت اول نیاز جوانان نیست، بلکه دستیابی به کار مناسب و بهبود وضعیت اقتصادی در اولویت قرار دارد.

افزایش نرخ بیکاری و مشکلات ناشی از تورم روزافزون و دشواری‌های فراهم‌کردن امکانات حداقلی ‏برای ازدواج سبب‌شده که بنیان زندگی‌های جدید یا پا نگیرد یا با در گرفتن بادی ‏فرو بریزد.

رئیس سازمان ملی جوانان، درباره تشکیل خانواده نیمه‌مستقل افزود: باید زوایای این طرح برای خانواده‌ها به وضوح شرح داده شود و آگاه ‏شوند که اگر دوره عقد طولانی می‌شود هیچ اشکالی ندارد و اگر لازم شد خانواده‌ها می‌توانند براساس قرارهای ‏روشن و واضح اجازه دهند تا این دوران تا 4 سال نیز ادامه پیدا کند.

این در حالی است که خانواده‌ها از ازدواج‌های نیمه مستقل هراس ‏دارند و اینگونه تصور می‌کنند که در ‏ازدواج‌های نیمه مستقل امکان بروز مشکلات خانوادگی و دردسرها بیشتر می‌شود.‏

علی‌اکبری در پاسخ به این منتقدان نیز اظهار داشت: ‏گروهی مسئله بروز ‏اختلافات را در این دوران ‏مطرح می‌کنند، اما باید توجه ‏داشت که ‏اختلافات حتی در ‏دوران زندگی مشترک نیز ‏وجود دارد. پس مهم‌ترین ‏مسئله این است که جوانان ‏ازدواج کنند و ‏اگر نیاز به ‏آموزش خاصی وجود دارد، ‏باید در این زمینه تدابیری ‏اندیشیده شود.

‏از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر 13 میلیون جوان در آستانه ازدواج قرار دارند، به‌نظر می‌رسد که‏ مسئولان سازمان ملی جوانان برای بالابردن آمار ازدواج و رسیدن به آمار5/1 میلیون ازدواج در سال آینده که از سوی آنان به‌عنوان نقطه مطلوب ازدواج جوانان مطرح شده، سعی دارند تا ‏هرچه سریع‌تر جوانان را وارد زندگی مشترک کنند.اما آمار ‏بالای ‏طلاق در ‏سال‌های اول زندگی نشان داده که این راه‌حل خوبی نیست.

پیش از این نیز ستار هدایت، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه طولانی شدن مدت عقد به نسبت ‏دوران تجرد بهتر است، گفته بود: این موضوع نسبی است؛ در بعضی از مواقع نیز درصورتی‌که شرایط تشکیل ‏زندگی مشترک وجود دارد، طولانی شدن مدت عقد به مصلحت نیست.

همچنین احمد دستغیب، عضو فراکسیون جوانان مجلس هم با بیان‌اینکه طرح ازدواج نیمه مستقل تبعات منفی به ‏همراه دارد، تأکید کرد: مسئولان سازمان ملی جوانان باید نسبت به مطرح کردن این طرح و همچنین افکار عمومی ‏پاسخگو باشند. ‏

دستغیب گفت: از سازمان ملی جوانان تعجب می‌کنم که در برخی مواقع طرح‌های عجیبی مطرح می‌کند. یکی از ‏این طرح‌ها که در رسانه‌ها نیز بازتاب داشته، طرح ازدواج نیمه مستقل است. ‏

حاج‌علی اکبری، پیشنهاد داد تا زندگی دانشجویی مشترک گسترش پیدا کند. ارائه ‏خوابگاه‌های متأهلین و ایجاد شغل‌های دانشجویی برای تأمین هزینه‌های مختصر این نوع زندگی از جمله اقدامات ‏مناسبی است که او عنوان کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به مطرح شدن موضوع مراکز همسر‌یابی اشاره کرد و توضیح داد: اگر موضوع ‏به درستی مطرح نشود می‌تواند به اصل قضیه آسیب برساند. درست است که علاقه خانواده‌ها و جوانان به ازدواج ‏به شیوه‌های سنتی و معمول است، اما گاهی اوقات نیازهای تازه‌ای مطرح می‌شود که لازم است درباره آنها ‏پاسخ‌های تازه‌ای داده شود. ‏

او مدعی شد که جوانان دچار حیرت در انتخاب همسرشده‌اند و بیان داشت: این نیاز به‌طور جدی وجود دارد، بنابراین باید این ‏موضوع را تحت عنوان شبکه مشاوره مطرح کنیم؛

چرا که تعبیر مراکز همسر‌یابی تعبیری بسیار تیز است و بهتر ‏است عنوان «مراکز جامع مشاوره» را جایگزین کنیم. ‏به گفته او، وجود این مراکز می‌تواند به خانواده‌ها و جوانان کمک کند تا انتخاب شایسته‌ای را انجام دهند.

علی‌اکبری تصریح کرد: نحوه پاسخ به نیازها بسیار مهم است و این طرح برای آخرین بار در دولت مطرح شده و ‏سازمان ملی جوانان قرار است پیشنهادهای خود را تا 3 ماه آینده اعلام کند تا پس از آن موضوع در کمیته ‏اجتماعی دولت مورد بررسی قرار گیرد.

سازمان ملی جوانان با پیشنهاد اخیر خود در باره ایجاد مراکز مشاوره همسریابی، سعی دارد صورت مسئله را که اولویت نداشتن ازدواج برای جوانان است پاک کند و موضوع درجه دومی چون نبود شیوه‌ها و مراکز ‏مناسب همسریابی را برجسته جلوه دهد.

این شکل خطا در مسئله یابی و جابه‌جایی مسائل جوانان طبیعی است که با شکست همراه خواهد بود.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر برخی دیگر از مسئولان کشور با بیان موضوعاتی از قبیل فرار جوانان و به‌ویژه دختران از ازدواج به بهانه ادامه تحصیل و قائل شدن شرط تاهل برای پذیرش دانشگاه‌ها، سعی کرده‌اند جوانان را به ازدواج ترغیب کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مسائلی که از بالا و به شکل دستوری طرح می‌شوند و زمینه اجتماعی و واقعی ندارند کمتر قادر به جلب مشارکت شهروندان هستند.

در این مورد نیز تا به نیازهای واقعی جوانان پاسخ داده نشود بعید است که این ترغیب و تشویق‌ها مثمر ثمر واقع شود؛ بلکه بیشتر به این تصور دامن می‌زند که ازدواج مشکل مسئولان است تا جوانان! ‏

کد خبر 71118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز