همشهری آنلاین: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی و خصوصی شرایط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را اعلام کرد.

به گزارش مهر، در بخشنامه بانک مرکزی به بانکهای دولتی و خصوصی، شرکت دولتی پست بانک و موسعه اعتباری توسعه و سینا درباره اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان حائز شرایط آمده است: اقرارنامه رسمی ازدواج و یا هر سند مشابه که در ادیان و مذاهب مختلف توسط مقامات عالی روحانی و رسمی آنان مورد تایید باشد معادل عقد نامه ازدواج تلقی می شود.

براساس این بخشنامه، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کلیه اتباع ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی بلامانع است.

همچنین در خصوص افرادی که عقد نامه آنها مفقود و یا در اثر حوادثی قهری از قبیل آتش سوزی، زلزله و نظایر آن از بین رفته اند ارائه المثنای سند مربوطه کفایت می‌کند و در صورت عدم امکان المثنی، حکم مرجع قضایی کافی است.

در پایان این بخشنامه تصریح شده است: اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج صرفا منوط به وقوع عقد نکاح است، خدمت نظام وظیفه و هر تکلیف دیگری که بر عهده زوجین می‌باشد، جز آنچه تصریح شده باشد مانعی در این امر نیست.

در همین حال، مدیر عامل صندوق مهر امام رضا(ع) از توافق با بانکها و بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج خبر داد و گفت: در حال حاضر هر زوج 40 میلیون ریال نقدی تسهیلات می‌گیرند.

خلیل یسائی در رابطه با نتیجه پیگیریها و اقدامات صندوق مهر امام رضا(ع) برای تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج به زوج های جوان گفت: در این خصوص با وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسئولان بانک مرکزی صحبتهایی شده است تا سرعت پرداخت تسهیلات ازدواج افزایش یابد.

مدیر عامل صندوق مهر امام رضا(ع) اظهار داشت: ما در بخش پرداخت تسهیلات ازدواج با کندی روبرو شده بودیم به نحوی که کمی از برنامه‌ریزی اولیه عقب افتادیم ولی با پیگیریهای به عمل آمده امیدواریم روند پرداخت تسهیلات سرعت خوبی بگیرد.

یسائی در بخش دیگری از سخنانش همکاری متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج را در کوتاه شدن زمان پرداخت تسهیلات بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: چون انتخاب بانک عامل به عهده خود متقاضیان است؛ بنابراین باید دقت لازم در این بخش صورت گیرد به نحوی که اگر متقاضیان مطمئن شدند که کدام بانک برای آنها بهتر خواهد بود سپس نسبت به درخواست معرفینامه اقدام کنند.

وی از معرفی 2 میلیون و 200 هزار نفری متقاضیان برای دریافت تسهیلات ازدواج خبر داد و ادامه داد: از ابتدای تشکیل صندوق تاکنون این تعداد برای دریافت تسهیلات ازدواج به بانکها معرفی شده اند.

مدیر عامل صندوق مهر امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: تاکنون از ابتدای فعالیت پرداخت تسهیلات ازدواج توسط صندوق ارقام متفاوتی پرداخت شده که بین 20 تا 40 میلیون ریال متفاوت بوده است.

یسائی بیان داشت: از ابتدای سال جاری نحوه پرداخت تسهیلات تغییر کرد به نحوی که به هر زوج 20 میلیون ریال نقدی و 20 میلیون ریال کالا پرداخت شده است ولی این روند قبلا به صورت پرداخت فقط 20 میلیون ریال نقدی بوده است.

وی از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج سخن گفت و تاکید کرد: بعد از عید فطر سال جاری تصمیم بر این شد که هر یک از زوجها بتوانند 20 میلیون ریال نقدی دریافت دارند که این رقم در مجموع 40 میلیون ریال نقدی خواهد بود.

کد خبر 75438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز