همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل به نیروهای مسلح خارجی اجازه داد در سواحل سومالی به تعقیب دزدان دریایی بپردازند.

اشپیگل آنلاین از نیویورک گزارش داد، این مجوز جدید، استفاده از خاک و فضای هوایی سومالی را نیز به منظور تعقیب دزدان دریایی مجاز می‌کند.

مجوز این شورا تحت قطعنامه 1851 به اجماع برای نیروهای مسلحی صادر شد که در آب‌های سومالی در حال گشت‌زنی هستند. این مجوز در حال حاضر 12 ماهه است.

بر اساس این قطعنامه، همه کشورهایی که آمادگی چنین عملیاتی را برای مقابله با دزدان دریایی داشته باشند، می‌توانند «از همه تدابیر لازم» استفاده کنند.

این قطعنامه که بلژیک، فرانسه، یونان، لیبریا و کره جنوبی پیشنهاد دهنده آن بودند، چهارمین قطعنامه‌ای است که شورای امنیت از ماه ژوئن تاکنون برای مقابله با دزدان دریایی شاخ آفریقا تصویب می‌کند.

در خلیج عدن میان یمن و سومالی و همچنین در اقیانوس هند، دزدان دریایی از آغاز سال جاری میلادی بیش از 100 کشتی را ربوده‌اند.

قطعنامه سازمان ملل از کشورها و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد «ساز و کاری بین‌المللی را برای همکاری» ایجاد کنند. یک مرکز منطقه‌ای قرار است همه اطلاعات مرتبط را در نبرد با دزدان دریایی گردآوری کند.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس که همراه همتایانش از آمریکا و روسیه در نشست رای‌گیری در خصوص این قطعنامه حضور داشت، گفت عملیات ضد دزدان دریایی در خاک سومالی منوط به کسب مجوز از دولت سومالی خواهد بود.

چین هم اعلام کرد اعزام ناوهای جنگی خود را به سواحل سومالی به منظور کمک به مقابله با دزدان دریایی بررسی می‌کند.

کد خبر 70953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز