کبد یکی از اندام‌های حیاتی ماست که اگر به درستی از آن مراقبت نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات خطرناکی برای بدن شود. کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که در اثر چاقی و تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود و اگر به آن توجه نشود، منجر به از کار افتادن این عضو حیاتی در بدن خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، بزرگ شدن عروق خونی زیر سطح پوست می تواند نشانه‌ای از بیماری کبد چرب باشد. به طور دقیق‌تر این موضوع می‌تواند به این معنی باشد که فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی است که شکل تهاجمی این بیماری سیروز یا زخم پیشرفته کبد است که اگر درمان نشود می‌تواند منجر به تجمع مایع در شکم، تورم وریدهای مری، گیجی، خواب‌آلودگی و مشکل در تکلم، سرطان کبد و نارسایی آن در مرحله پایانی شود.

در آخر منجر به از کار افتادن کبد خواهد شد. عواملی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به سیروز را افزایش دهد که شامل اضافه وزن یا چاقی، مقاومت به انسولین، قند خون بالا که نشانه پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ است، سطوح بالای چربی به ویژه تری‌گلیسیرید در خون است.

عوامل خطرناک برای بیماری کبد چرب در هر مرحله عبارتند از کلسترول بالا، سطح بالای تری‌گلیسیرید در خون، سندروم متابولیک، چاقی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع ۲، کم کاری تیروئید، غده هیپوفیز کم کار.

هرچه سن شما بالاتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است بنابراین برای کاهش خطر، پزشکان توصیه می‌کنند افراد، رژیم غذایی سالم و متعادل و وزن مناسبی داشته باشند و بیشتر ورزش کنند.

کد خبر 708837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha