گروه بورس: ظاهرا بحران در بازار سهام تهران کاملا جدی است و نگرانی سهامداران خرد و عمده از تعبیر کابوس سقوط آزاد شاخص پربیراه به‌نظر نمی‌رسد

چون نهادهای مرتبط با بورس که 6 دوره برگزاری نشست کانون نهادهای سرمایه‌‏گذاری ایران را چندان جدی نمی‌گرفتند، این بار نمایندگان ارشد خود را به هفتمین گردهمایی این کانون‌ها فرستاده‌اند تا با هم‌اندیشی و شاید هم چانه‌زنی، تدبیری برای خروج بازار از بن‌بست و بازشدن گره تقریبا کور معاملاتی اندیشیده شود.

مدیرعامل جدید شرکت بورس هم که چند هفته‌ای است سکان هدایت را به دست گرفته در واکنش به همه این نگرانی‌ها در همین گردهمایی نه تنها وضعیت بورس بلکه شرایط اقتصادی کشور را خاص اعلام کرد و گفت: اهالی بازار چشم‌انداز مثبتی برای آینده ندارند و به‌همین دلیل قیمت سهام در بورس به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است.

به گفته قالیباف اصل، مشکل کمبود نقدینگی و نقدشوندگی دشوار این روزها مختص بورس تهران نیست و غالب بازارها با بحران نقدینگی دست به گریبانند.

قالیباف اصل درحالی شرایط بورس و سهامدارانش را بحرانی اعلام کرد که وزیر اقتصاد همین چند روز پیش ضمن مقایسه بورس اوراق بهادار تهران با بورس‌های معتبر جهانی، وضعیت بازار سهام ایران را رو به رشد توصیف کرده بود.

مدیرعامل شرکت بورس هم مانند کارشناسان بازار، قیاس بورس ایران با بازارهای همتراز و غیرهمتراز جهان را قابل توجیه ندانست و افزود: دامنه محدود تاثیرات بحران جهانی بر بورس تهران از نبود سرمایه‌های خارجی ناشی می‌شود.

به گفته او، بورس ایران به‌طور مستقیم از بحران مالی متاثر نشده اما تبعات آن بر اقتصاد مشهود بوده و کاهش قیمت محصولات در بازارهای جهانی را به همراه داشته است.

قالیباف اصل در تشریح روزهای بحرانی و بی‌رونق بورس تهران تصریح کرد: نسبت قیمت به درآمد 70 شرکت بورسی به کمتر از 3 مرتبه و قیمت سهام این تعداد شرکت به کمتر از 100 تومان رسیده‌ است.

او تأکید کرد: اطلاعات ارائه شده به بازار چندان ناامید‌کننده نبوده اما سهامداران تسلیم جو روانی حاکم شده‌اند.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: سابق براین در روزهای بحرانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای حمایت از سهام و شرکت‌های زیرمجموعه خود وارد گود می‌شدند اما این بار با توجه به مشکل نقدینگی این گروه هم علاقه‌وتوانی برای حمایت از بورس ندارند.

قالیباف اصل از تداوم روزهای بحرانی بورس ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: ادامه بحران، اعتماد سهامداران و سرمایه‌گذاران را از بازار سلب خواهد کرد.

او پیشنهاد داد: با اعمال بازار‌سازی‌ سنتی می‌توان امکان نقدشدن سرمایه سهامداران کم‌طاقت خرد را فراهم کرد. مدیرعامل شرکت بورس در توضیح راه‌های نهاد متولی بازار سهام برای برون رفت از بحران اظهار داشت: شرکت بورس با تشکیل اتاق فکر درصدد آگاهی از نظرات فعالان بازار سرمایه و استفاده از خرد جمعی است.

قالیباف اصل بیان داشت: هیأت‌مدیره شرکت بورس به‌دنبال راهکارهایی برای بازگشت اعتماد عمومی به بورس است که در این باره نمی‌توان از نقش سهامداران صرف‌نظر کرد. او ابراز اطمینان کرد که بی‌تفاوتی به بازار به تشدید نزول قیمت‌ها و سقوط آزاد شاخص منجر خواهدشد.

او خاطرنشان کرد: بازار سهام به نشانه‌های مثبتی نیاز دارد تا سرمایه‌گذاران از بورس رویگردان نشوند و دوباره به بورس برگردند اما این امر قطعا به کمک جمعی نیازمند است. اما در شرایطی که گروهی از فعالان بازار، واگذاری نامناسب سهام شرکت‌های اصل چهل و چهاری با قیمت‌های غیرواقعی را یکی از عوامل بدبینی سهامداران و نابسامانی بازار می‌دانند، اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در هفتمین نشست کانون نهادهای مالی گفت: فروش سهام شرکت‌های قابل واگذاری بر مبنای آیین‌نامه قیمت‌گذاری و براساس ارزش ذاتی صورت گرفته بنابراین باید مشخص شود که بعد از عرضه اولیه چه کسانی قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

او ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ هر سهم کشتیرانی را به قیمت 250 تومان عرضه کرد اما در کمتر از یک‌ماه قیمت سهام این شرکت تازه‌وارد به بیش از 500 تومان رسید.

غلامی نتیجه گرفت: با توجه به این شرایط می‌توان مدعی شد که فرد یا گروهی در عرض مدت کوتاهی فوران قیمتی را ایجاد کرده‌اند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به افزایش قیمت سهام فولاد خوزستان از 300 تومان به هزار و200 تومان افزود: سازمان خصوصی‌سازی‌ نمی‌توانست از افزایش قیمت جلوگیری کند چون متقاضیان خرید با توجه به تحلیل خود قیمت را بالا می‌بردند.

غلامی در تشریح برنامه‌های سازمان متبوعش در حمایت از بورس خاطرنشان کرد: این سازمان همواره درصدد حمایت از سرمایه‌گذاران و بورس است و بر همین اساس تا جایی که قانون اجازه دهد در تخفیفات و در نظر گرفتن تسهیلاتی برای پرداخت اقساط خریدهای بلوکی سهام شرکت‌ها همکاری خواهد کرد.

کد خبر 70875

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز