بورس تهران یک بسته پیشنهادی برای مقابله با بحران‌های احتمالی مالی تهیه و به مراجع ذی ربط ارائه می‌کند.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع بحران‌های مالی جهان اعلام کرد: کارگروهی در شرکت بورس تعیین شده که در حال تهیه گزارش مربوط به چگونگی وقوع بحران، وضعیت بحران‌ها و تاثیر آن در معاملات بورس و نحوه حمایت دولت در حال تهیه است که پس از آماده شدن به مراجع ذی ربط ارسال می‌شود. در این گزارش پیشنهادها و ابزارهای مورد نیاز در هنگام وقوع بحران مطرح شده که تا هفته آینده آماده و نتایج آن منتشر می‌شود.

افت 6 درصدی در 3 هفته

علی سنگینیان، معاون بورس تهران هم در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: در حالی که بورس‌های بزرگ دنیا از جمله بورس‌های آمریکا، اروپا و حتی کشورهای آسیایی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در کمتر از یک هفته از بحران با افت‌های بیشتر از 25 درصد مواجه شدند و حتی برخی کشورها در یک روز 10 درصد کاهش شاخص را تجربه کردند، مجموع کاهش شاخص بورس تهران در مدت 3هفته کمتر از 6 درصد بود.

وی حضور نداشتن شرکت‌های خارجی در بورس تهران و ارتباط نداشتن گسترده میان بورس ایران با بورس‌های عمده جهان را  از عمده‌ترین دلایل تاثیرپذیری کم بورس ایران از بحران‌های مالی جهان اعلام کرد. او با بیان اینکه افت کم شاخص‌های بورس ایران پیش از آغاز بحران مالی غرب روی داده است، این افت را ناشی از کاهش قیمت جهانی کالاهای معدنی و فلزات از جمله آهن، مس، روی و آلومینیوم دانست و افزود: کاهش قیمت جهانی این محصولات موجب شد حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یابد و این موضوع نیز بر سودآوری و ارزش سهام آنها اثرگذاشته است.

گزارش جهانی

سنگینیان با استناد به گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها اعلام کرد: بورس تهران در 6 ماه نخست امسال با حدود 30 درصد بازده و رشد ارزش بازار، جزء 3 بورس موفق جهان بوده و کاهش 6 درصدی شاخص بورس تهران در مقایسه با این موفقیت، قابل اغماض است. او گفت: کشورهای وابسته به اقتصاد آمریکا بیشترین آسیب را از بحران‌های مالی اخیر دیده‌اند و دامنه بحران حتی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز کشیده شده است.

کد خبر 66402

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز