در جریان یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های انتقال یک زندانی، دیه گو مونتایا، پدرخوانده کلمبیایی بزرگ‌ترین شبکه قاچاق کوکائین جهان به آمریکا انتقال یافت.

این مرد تبهکار که گفته می‌شود شبکه وی بیش از 70درصد قاچاق کوکائین به آمریکا و اروپا را در دست داشته است، تحت محافظت ده‌ها مامور امنیتی کلمبیایی و آمریکایی به زندانی در میامی منتقل شد.

دیه گو یکی از 10 متهم تحت تعقیب پلیس آمریکا بود که برای دادن اطلاعاتی درباره مخفیگاه وی، صدها هزار دلار جایزه تعیین شده بود.

به گزارش رویترز، مونتایا که به دن‌دیه‌گو مشهور است، سردسته شبکه مخوف نورته دل‌واله بود که گفته می‌شود بیش از 70 درصد قاچاق کوکائین به آمریکا را در دست دارد.

دن دیه گو که در سپتامبر 2007 و در جریان یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های پلیس کلمبیا، برای دستگیری قاچاقچیان بزرگ این کشور دستگیر شد، به‌عنوان بزرگ‌ترین پدرخوانده شبکه‌ قاچاق کوکائین کلمبیا شناخته می‌شود.

مقامات قضائی و پلیس کلمبیا و آمریکا او را به‌صورت غیرمستقیم و مستقیم در قتل حداقل 1500 نفر، دخیل می‌دانند.

از آنجا که اکثر جنایت‌های شبکه تحت فرماندهی این مرد قاچاقچی در خاک آمریکا صورت گرفته است، مقامات قضائی آمریکا خواستار تحویل وی به آمریکا بودند و سرانجام بعد از گذشت یکسال، مسئولان پلیس و دادگستری کلمبیا با این درخواست موافقت کردند و قاچاقچی بزرگ کلمبیایی، جمعه گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی به میامی آمریکا فرستاده شد تا در آنجا با 12 اتهام شامل قاچاق مواد‌مخدر، پولشویی و قتل به پای میز محاکمه برود.

انتقال این متهم، از بزرگ‌ترین عملیات‌های انتقال یک متهم به خاک آمریکا بود. این را اسکار نارانجیو - رئیس پلیس کلمبیا - می‌گوید.

رئیس گروه مبارزه با مواد‌مخدر پلیس میامی - جاناتان سولومون – نیز با اشاره به پرونده قطور قاچاقچی کلمبیایی می‌گوید: ما مهم‌ترین قدم را به سمت متلاشی کردن شبکه مخوفی که او آن را هدایت می‌کرد برداشتیم.

او سومین رئیس کارتل دل نورته است که تحویل  می‌شود، پیش از او، برادرش جان کارلوس مونتایا و پسرعمویش کارلوس فیلیپ تورو نیز در سال 2005 به میامی تحویل شده بودند که در دادگاه به 19 و 21 سال حبس محکوم شده بودند.

یکی دیگر از برادران او نیز چندماه قبل دستگیر شد که هم‌اکنون دولت آمریکا خواستار تحویل اوست.در سال 2004، دفتر فدرال تحقیقات قضائی آمریکا، مونتایا را به‌عنوان مهم‌ترین فرد در لیست تحت تعقیب‌های آمریکا معرفی کرد و او را عامل اصلی در توزیع حداقل 70 درصد محموله‌های کوکائین در آمریکا شناخت.

الکس آکوستا از مسئولان قضائی فلوریدای جنوبی می‌گوید: با اتهاماتی که به این قاچاقچی بین‌المللی وارد شده است وی و شبکه تحت فرماندهی‌اش به آخر خط رسیده‌اند.

شبکه مخوف این مرد قاچاقچی، که به‌طور عمده در جنوب غربی کلمبیا فعالیت می‌کرد بزرگ‌ترین شبکه قاچاق کوکائین است که سالانه بیش از 500تن کوکائین به ارزش 10 میلیارد دلار را به آمریکا قاچاق می‌کند.

به گفته مقامات پلیس کلمبیا، با تحویل این مرد به آمریکا، قیمت کوکائین در آمریکا به سرعت در حال افزایش است و این در حالی است که درجه خلوص آن نیز کاهش یافته است، ماموران پلیس این موضوع را به‌عنوان یکی از شاخص‌های موفقیت خود در مبارزه با شبکه‌های مواد‌مخدر می‌دانند.

کد خبر 70863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز