جوان ایرانی که سرکردگی یکی از گروه‌های تبهکار سوئد به نام باندیدوس را بر عهده داشت

از سوی دادگاه بدوی شهر گوتنبرگ به اتهام اقدام به قتل و به خطر انداختن امنیت شهروندان به 9 سال حبس محکوم شد.

اوایل سپتامبر سال 2006 (شهریور 85) به‌دنبال انفجارهای متعددی که از سوی گروه‌های تبهکار در شهر گوتنبرگ - دومین شهر بزرگ سوئد – صورت گرفت، تحقیقات پلیس این شهر برای کشف راز این انفجارها آغاز شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد نخستین انفجار در منطقه واساپلاتسن شهر گوتنبرگ و در نزدیکی یک کلوب شبانه رخ داده و به‌دنبال آن چند خودرو در آتش سوخته‌اند. دومین انفجار نیز در منطقه هیسینگن رخ داد و این بار یک تاکسی هدف بمب‌گذاری گروه‌های بزهکار قرار گرفت.

در این انفجار نیز مانند انفجار قبلی یک بمب دستی، زیر تاکسی نصب شده بود و راننده میانسال بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.به‌دنبال وقوع این انفجارها،  پرونده ویژه‌ای در اداره پلیس شهر گوتنبرگ تشکیل شد و کارآگاهان پلیس، تحقیقات گسترده‌ای را برای یافتن عاملان این بمب‌گذاری‌ها که پلیس سوئد را سردرگم کرده بود، تشکیل دادند.

رد پای باند یدوس

به نوشته روزنامه یوتوبوریز - مشهورترین روزنامه شهر گوتنبرگ- پلیس عقیده داشت تمامی این انفجارها که سراسر اروپا را تحت‌الشعاع قرار داده بود توسط باند بزهکار  یدوس که سرکردگی آن را یک جوان ایرانی بر عهده داشت، صورت گرفته است.

رئیس پلیس گوتنبرگ در این خصوص به خبرنگاران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این جوان، دستور انفجار خودروی رئیس 37 ساله بخش نگهبانی و امنیتی کلوب شبانه را صادر کرده است؛ چراکه گروه باندیدوس قصد داشت بخش نگهبانی و امنیتی این کلوب شبانه را در اختیار بگیرد، اما زمانی که گروه دیگری این کار را به‌عهده گرفت، رئیس باندیدوس دستور داد برای ادب‌کردن گروه رقیب، خودروی رئیس این شرکت نگهبانی و امنیتی منفجر شود.

وی ادامه داد: انفجار دیگری که منجر به کشته شدن راننده تاکسی شد نیز با دستور رئیس گروه باندیدوس صورت گرفته است؛ چرا که مدتی قبل اعضای این گروه تبهکار از یک زوج رستوران‌دار ایرانی باجگیری کرده بودند و به‌دنبال شکایت این زوج، سردسته گروه بازداشت شد.

در جریان محاکمه این مرد، راننده تاکسی‌ای که به قتل رسیده است به‌عنوان شاهد اصلی علیه وی شهادت داد و همین شهادت باعث شد تا سردسته ایرانی به یک‌سال‌و‌نیم حبس محکوم شود. به همین خاطر بود که رئیس باندیدوس پس از آزادی، برای انتقام‌جویی از مرد شاهد، دستور انفجار تاکسی او را صادر کرد.

بازداشت سردسته باندیدوس

با گذشت چند سال از این حوادث در حالی که همه احتمالات پلیسی به گروه تبهکاری باندیدوس ختم می‌شد، وی شهریور ماه گذشته به همراه 4 نفر از اعضای گروهش دستگیر شدند.

با دستگیری اعضای این گروه تبهکار، محاکمه آنها در دادگاه بدوی گوتنبرگ آغاز شد و بعد از گذشت چند ماه تحقیقات قضائی، سردسته ایرانی این گروه تبهکار به 9 سال حبس و 4 عضو دیگر گروه نیز به حبس از 5/2 تا 9 سال محکوم شدند.

کد خبر 73200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز