دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: به نظر می‌رسد پیش‌بینی علی کفاشیان در مورد تاثیر‌پذیری مشکلات مالی فدراسیون فوتبال روی برنامه‌های تیم ملی در حال وقوع بود که در آخرین لحظات مشکلات تامین اعتبار مالی سفر تیم ملی به تورنمنت عمان حل شد.

 آتش اختلاف اما زمانی مشتعل شد که علی دایی از مشکلات مالی تیم ملی گلایه کرد. خبرگزاری مهر نیز از سوی منبعی آگاه در فدراسیون که معلوم نشد چه کسی بوده است، خبر داد  این احتمال وجود دارد به دلیل برخی مشکلات مالی، سفر به این کشور جهت حضور در تورنمنت چهارجانبه و برگزاری اردوی تدارکاتی در اسپانیا لغو شود. به گفته یک مقام آگاه و نزدیک به تیم ملی، مسئولان فدراسیون فوتبال هنوز بودجه این دو سفر را در اختیار کادر سرپرستی قرار نداده‌اند و تلاش برای تامین این بودجه هنوز به جایی نرسیده است.

علی دایی بعدازظهر روز ‌شنبه و پس از بازگشت از سفر حج، با مسئولان فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه داد. او از آنچه در مدت نبودنش در ایران گذشته، گلایه داشت. درحالی که دایی در حج به سر می‌برد، اسامی تیم ملی اعلام شد. نکته جالب توجه اینکه اسامی بازیکنان ابتدا از سوی یک سایت عربی اعلام شد. سایت الکورا روز جمعه اسامی را اعلام کرد. همان روز احمد ابراهیمی، سرپرست و هومن افاضلی مربی تیم ملی عنوان کردند نام بازیکنان شنبه شب اعلام خواهد شد.

ماجرا وقتی جالب‌تر شد که در فهرستی که سایت الکورا منتشر کرد، نام 27 بازیکن وجود داشت اما در‌ نهایت، 23 بازیکن به عمان پرواز کردند.

این موارد سبب شد فدراسیون شنبه، روز شلوغی را پشت‌سر بگذارد. جلسات متعددی در فدراسیون برگزار شد و گفته می‌شود به دلایل مسائل پیش‌آمده قرار نبودتیم ملی به عمان سفر کند اما در آخرین لحظات، سرپرست تیم ملی با بازیکنان تماس گرفت و گفت که سفر انجام خواهد شد. برخی بازیکنان نیز به وسیله SMS یکدیگر را باخبر کردند تا از پرواز
 به عمان باز نمانند. شماری از بازیکنان شهرستانی خود را در آخرین لحظات به پرواز رساندند.

 مشکلات مالی کهنه نیست

اما زمانی ابعاد این موضوع وسیع‌تر می‌شود که علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات مالی فدراسیون کرده است.در حالی که رئیس‌جمهور قول داده بود بیش از 10 میلیارد تومان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها به فدراسیون کمک کند اما،  رایزنی با بخش صنعت به ویژه کارخانه‌های خودروسازی برای تامین اعتبار در قالب اسپانسر به نتیجه نرسیده است.

کفاشیان اما در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به مشکلات مالی فدراسیون می‌گوید: «بسیاری از برنامه‌های  فدراسیون به دلیل عدم اعتبارات مالی  با مشکلاتی روبه‌رو است. ما در سالی هستیم که تیم ملی مسابقات بسیار حساسی دارد و برای حضور پرقدرت باید مشکلات فرا‌رو به ترتیبی حل شود.

البته فدراسیون برای تامین اعتبار تلاش‌های زیادی کرده است اما مشکلاتی که در اقتصاد جهانی وجود دارد تا حدود زیادی مانع حضور اسپانسر‌هاست.» در این میان اما مهدی تاج که علاوه بر نایب‌رئیسی فدراسیون، رئیس کمیته تیم‌های ملی نیز هست  در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود آیا مشکلات مالی  فدراسیون باعث انجام نشدن سفر به موقع تیم ملی به عمان شده است، می‌گوید: «فدراسیون فوتبال همواره با مشکلات مالی روبه‌رو بوده ولی این مسئله عامل تاخیر در سفر تیم ملی نیست چرا که تمامی هزینه‌های تورنمنت عمان برعهده کشور میزبان خواهد بود و فدراسیون فوتبال به جز تهیه بلیت هواپیما هزینه دیگری را متحمل نمی‌شود.»

اما در مورد مشکلاتی که علی دایی را وادار به گلایه‌هایی کرده بود گفته می‌شود که مشکل مالی تیم ملی فوتبال کشورمان برای اعزام به مسابقات چهارجانبه عمان در آخرین ساعات شب اعزام  و با وساطت سازمان تربیت‌بدنی حل شد تا این تیم راهی عمان شود.

شاید نقطه اختلاف زمانی آغاز شد که دایی معتقد بود بخشی از مطالبات مالی تیم‌ ملی باید پرداخت شود اما به دلیل خالی بودن حساب فدراسیون این موضوع امکان نداشت. اگر جلسه تاج، دایی و علی‌آبادی در مورد تیم ملی نبود ممکن بود اعتراض دایی با عدم سفر به مسقط رسانه‌ای شود؛  مسئله‌ای که مسئولان ورزش در مورد آن ملاحظاتی دارند.
در چنین شرایطی اما عدم حضور اسپانسر برای فدراسیون فوتبال می‌تواند تبعات زیادی بزرگتر از آنچه در شنبه شب رخ داشته باشد.

تغییر در ساختار تیم‌های ملی جوانان و امید

در حالی که هنوز مربیان دو تیم امید و جوانان انتخاب نشده‌اند، طرحی در کمیته تیم‌های ملی در دستور کار قرار گرفته است که در آن با توجه به پشتوانه‌سازی تیم‌های ملی جوانان و امید مقرر شده تیم ملی نوجوانانی که در مهر ماه سال آینده در مسابقات جام‌جهانی نیجریه شرکت می‌کند پس از شرکت در این مسابقات در مسابقات جوانان آسیا شرکت کند و به دنبال آن تیم ملی جوانان در مسابقات آسیایی  گوانگجو به جای تیم امید حضور پیدا کند. به گفته مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال این یک استراتژی بلند مدت برای تیم‌های ملی است که هدف‌گذاری نهایی آن المپیک لندن است.

رئیس کمیته تیم‌های ملی در ادامه با اشاره به انتخاب مربی برای دو رده جوانان و امید گفت: «اول ما این طرح را نهایی می‌کنیم بعد مربیان بر این مبنا انتخاب خواهند شد، البته از برخی گزینه‌ها هم برنامه خواسته‌ایم.» در همین راستا مهدی محمد نبی می‌گوید: «براین‌اساس مقرر شد به منظور تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر درباره سرمربی آینده تیم امید ابتدا از زوایای مختلف برنامه و تقویم مسابقات تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان، جوانان، بازی‌های آسیایی گوانگجو و مقدماتی المپیک لندن مورد مطالعه قرار گیرد و پس از جمع‌بندی برنامه تیم‌های ملی در خصوص گزینه‌های مناسب تصمیم‌گیری شود.»

کد خبر 70780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز