محمدجواد پاینده: چندی پیش علی کریمی آخرین حضور خودش در اردوی تیم ملی را با یک مصاحبه جنجالی به پایان رسانده بود.

کریمی با انتقاد از عملکرد فدراسیون فوتبال کادر حاکم بر مجموعه فوتبال کشور را ضعیف‌ترین فدراسیون تاریخ دانست که این مصاحبه موجب محرومیت و دوری او از تیم ملی ایران شد.

با گذشت چند ماه از مصاحبه جنجالی کریمی شرایط جاری رقابت‌های لیگ،‌ مشکلات بزرگ فدراسیون فوتبال، بی‌نظمی در برگزاری بازی‌ها و اردوهای تدارکاتی تیم ملی و اختلافات پیش آمده موجب شده که تامل بیشتری نسبت به حرف‌های کریمی صورت گیرد.

ناهماهنگی و بی‌برنامگی در برگزاری بازی‌ها و اردوی‌های تدارکاتی که در ماه‌های گذشته بارها مشکل‌ساز شده باز هم نظم رقابت‌های لیگ برتر را به خطر انداخته و حالا مسئولان باشگاه‌ها شاهد توقف مسابقات لیگ برتر به دلیل انجام یک بازی کم‌اهمیت و اردوی کوتاه‌مدت برون‌مرزی هستند.

قرار بود تیم ملی ایران پس از تورنمنت عمان جهت انجام چند مسابقه تدارکاتی و یا حداقل یک بازی مقابل تیم منتخب ایالت باسک به اسپانیا سفر کند اما این مسابقه لغو شد و پس از آن موضوع لغو اردو مطرح شد اما اصرار مسئولان فدراسیون و تیم ملی بر برپایی این اردو مشکلات تازه‌ای به وجود آورده است.

قرار است تیم ملی فوتبال ایران برخلاف برنامه‌ای که پیش از این اعلام شده بود روز چهارشنبه تهران را ترک کند. تیم ملی با 4 پرواز به محل برپایی اردو در اسپانیا می‌رسد و پس از آن در یک بازی نه‌چندان جدی مقابل تیم منتخب منطقه گالیسیا به میدان می‌رود. این تیم از منطقه لاکرونیا است اما حریف جدی و بزرگی برای تیم ملی فوتبال ایران به حساب نمی‌آید. بازیکنان تیم ملی روز هشتم دی ماه به ایران بازمی‌گردند و تنها یک روز بعد ملی‌پوشان تیم‌های لیگ برتری در رقابت‌های حساس هفته بیستم به میدان خواهند رفت.

بازیکنان ملی‌پوش باشگاه‌ها طبیعتا پس از این سفر طولانی توان حضور در بازی‌های پرفشار لیگ را ندارند. این موضوع طبیعتا اعتراض مسئولان و مربیان باشگاه‌ها را در پی داشته اما عزیزمحمدی رئیس سازمان لیگ روز گذشته اعلام کرد امکان تغییر زمان بازی‌های هفته بیستم لیگ برتر وجود ندارد.

 افاضلی: در اسپانیا با یک تیم اروپایی بازی می‌کنیم

 دستیار دایی منتخب گالیسیا را به عنوان یک تیم اروپایی، حریف مناسبی برای تیم ملی ایران دانست.

افاضلی درباره‌ اردوی تیم ملی در اسپانیا گفت:‌ «در هر صورت تیم ملی فرصت چندانی برای برگزاری اردو ندارد و بهتر است که وقت تمرین‌های خود را به انجام بازی‌های تدارکاتی اختصاص دهد چراکه این بازی‌ها می‌تواند به علی دایی کمک کند تا به آنچه که در تیم ملی و برای شناخت بازیکنان به دنبال آ‌ن است دست پیدا کند.

ما تلاش می‌کنیم تا حریفان متفاوتی را تجربه کنیم. در تورنمنت عمان با تیم‌هایی از آمریکای جنوبی و شرق آسیا بازی کردیم و در اسپانیا نیز با یک تیم اروپایی روبه‌رو می‌شویم تا کادر فنی دیدگاه بهتری نسبت به کیفیت بازیکنان و شرایط کلی تیم پیدا کند.»

وی افزود: ‌«کادر فنی تیم ملی برنامه‌ خود را تا پایان مسابقات جام‌جهانی 2010 به فدراسیون فوتبال ارائه داده است و محقق شدن این برنامه‌ها به فدراسیون فوتبال بستگی دارد.»

 دایی: اردوی اسپانیا مفید است

 روز گذشته سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم در پاسخ به انتقادات موجود پیرامون اردوی اسپانیا گفت:‌ «برای این اردو برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با همان نفرات تورنمنت عمان به این اردو می‌رویم و قرار است یک بازی نیز در اسپانیا انجام دهیم که برای تیم ملی بسیار مفید خواهد بود.» مهمترین شایعه موجود در اطراف تیم ملی استعفای دایی و همینطور مسئله اختلاف او با رئیس فدراسیون فوتبال بود که علی دایی به شدت این اخبار را تکذیب کرد.

او گفت: «تنها زمانی که اهدافم در تیم ملی محقق شود، درباره‌ ماندن و یا رفتن از تیم ملی فکر می‌کنم و خودم خبر کناره‌گیری‌ام را اعلام می‌کنم. بحث استعفای من از تیم ملی از جمله شایعاتی است که خود رسانه‌ها ‌آن را مطرح کردند،‌ به آن پرداختند و اکنون نیز تکذیب می‌کنند. اگر عنوان می‌شود این از سوی منبعی در فدراسیون عنوان شده است ابتدا باید رسانه‌ها بگویند کدام منبع این موضوع را بیان کرده تا بعد درباره‌ آن صحبت کنم.»

‌ علی دایی همچنین درباره‌ شایعات مطرح شده در رابطه با دلخوری‌اش از مسئولان فدراسیون پیش از سفر به عمان نیز گفت:‌ «من دقیقا یک روز پس از آ‌نکه از مکه بازگشتم به عمان رفتم و فرصتی برای حضور در فدراسیون نداشتم. مدت زیادی است که کفاشیان را ندیده‌ام و نمی‌دانم این شایعات چگونه مطرح می‌شود.»

وی در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت: «شما خودتان این مطالب را مطرح می‌کنید، درباره‌ آ‌ن تحلیل می‌نویسید و بعد از من سئوال می‌کنید. در حالی که اصل موضوع واقعیت ندارد. چرا باید از انتشار فهرست تیم ملی ناراحت شوم. مگر این کاری نیست که همیشه پیش از بازی‌های تیم ملی انجام می‌شود.

 اسامی در اختیار فدراسیون فوتبال عمان بوده و سایت فدراسیون این کشور نیز اسامی را اعلام کرده است، پس چرا باید در این باره عصبانی باشم؟» علی دایی که پس از سفر حج چنین گفت‌وگوی صریح و شفافی با رسانه‌ها نداشت، برای نخستین بار با سئوال رسانه‌ها در خصوص شایعه استعفای خودش از عضویت در هیات‌مدیره باشگاه سایپا مواجه شد. گفته‌های او در این مورد محافظه‌کارانه به نظر می‌رسید. دایی در این خصوص اظهار داشت:  «در این جا بحث تیم ملی مطرح است و بحث تیم ملی بسیار مهمتر و با ارزش‌تر از سایپاست. بنابراین من تنها درباره‌ تیم ملی صحبت می‌کنم.»

 کفاشیان: رسانـه‌هـا با فوتبال بهتر برخورد کنند

 همزمان با تکذیب موضوع اختلاف دایی با مسئولان فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان هم در گفت‌وگو با ایسنا این موضوع را با قاطعیت تکذیب کرد.

تکذیب اختلافات در فوتبال ایران البته به یک عادت همیشگی تبدیل شده و در چنین مواردی تنها رسانه‌ها مقصر شناخته می‌شوند. رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته در خصوص مسائل مطرح شده گفت: «هیچ مشکل و بحث خاصی بین من و علی دایی وجود نداشته و من از تمامی رسانه‌ها و روزنامه‌های ورزشی درخواست دارم تا برخورد بهتری با فدراسیون و تیم ملی داشته باشند و اخباری را منتشر کنند که دارای منابع موثق و تایید شده باشد.»
دایی و کفاشیان در حالی اختلافات را ساخته ذهن اصحاب رسانه می‌دانند که پیش از این سرمربی تیم ملی بارها تغییر برنامه‌ها و بی‌نظمی در برگزاری اردوها و بازی‌های تدارکاتی را یکی از مشکلات تیم ملی دانسته بود.

تیم ملی ایران تابستان گذشته

یک اردوی بی‌هدف را در اسپانیا برگزار کرد و به دلیل همین مشکلات ملی پوشان در طول اردوی 10روزه موفق به برگزاری هیچ بازی تدارکاتی مناسبی نشدند و این اتفاق باز هم در فاصله چند ماه تکرار خواهد شد.

کفاشیان در مصاحبه روز گذشته خودش به مشکلات مالی فدراسیون فوتبال هم اشاره کرد و در نهایت تاسف اعلام نمود هیچ شرکت داخلی مایل به حمایت از تیم ملی فوتبال ایران نیست.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: «متاسفانه در حال حاضر هیچ اسپانسری تمایل به حمایت مالی از تیم ملی یا فدراسیون فوتبال ایران ندارد. ما بحث اسپانسر را در دو بخش پیگیری می‌کنیم؛ یک اسپانسر باید تهیه لباس و پوشاک تیم‌های ملی را به عهده گرفته و بابت این مسئله هزینه ناچیزی را هم به فدراسیون پرداخت کند. در بخش دیگر ما یک حامی مالی می‌خواهیم که اسپانسر فدراسیون و تیم ملی فوتبال شود. در این بخش ما با شرکت‌های مختلفی از جمله سایپا مذاکره کردیم و حتی پیش‌نویس قرارداد را هم برایشان ارسال کردیم اما تاکنون هیچ پاسخی از مسئولان این شرکت دریافت نکرده‌ایم و خود به خود این گزینه منتفی شد. اما رایزنی‌های ما برای جذب اسپانسر همچنان ادامه دارد.»

تاج: ماهیت مخالفان روشن است

نایب رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته تیم‌های ملی هم در موضوع حاشیه‌سازی رسانه‌ها با دایی و کفاشیان موافق است. مهدی تاج  در خصوص مسائل و حاشیه‌های اخیر گفت: «طرح اینگونه مسائل تازگی ندارد و تیم ملی همواره در آستانه دیدارهای حساس با چنین جریان سازی‌هایی روبه‌رو بوده است. هر زمان تیم ملی به پیکارهای حساس نزدیک می‌شود، عده‌ای تلاش می‌کنند به هر نحوی شده آرامش تیم را برهم بزنند و این بار اختلاف فدراسیون فوتبال با علی دایی و شایعه کناره‌گیری سرمربی تیم ملی را مطرح کردند که همچنان در رسیدن به هدف‌شان ناکام ماندند.

ماهیت افرادی که نمی‌توانند شاهد موفقیت تیم ملی باشند بر ما روشن است و تنها باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم و با خویشتنداری و پرهیز از تصمیمات شتابزده اجازه ندهیم اینگونه افراد به خواسته‌های‌شان برسند. برخلاف تمامی مسائلی که ظرف روزهای گذشته در خصوص بروز مشکلات و اختلاف‌نظر بین بنده و علی دایی مطرح شد خوشبختانه ارتباط بسیار نزدیکی بین ما برقرار است و همین ارتباط نزدیک و دوستانه که در جهت پیشبرد و تحقق اهداف تیم ملی است باعث شده عده‌ای به هر ترفندی متوسل شوند تا این رابطه را خدشه‌دار کنند.»

کد خبر 71333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز