چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

سید محمد ابوترابی: با شروع فصل سرما شیوع بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود. ولی برای آنفلوانزای پرندگان که هم در تابستان مردم دنیا را گرفتار کرده و هم در زمستان، چه فرقی می‌کند.

با همه این اوصاف، خبر تکراری شیوع آنفلوانزای پرندگان هنوز هم جدی است. با اینکه ویروس آنفلوانزای پرندگان در 3 قاره دنیا منتشر شده و اصطلاحاً هر جایی که بتواند پا می‌گذارد ولی هنوز علاقه ویژه‌ای به مردم اندونزی دارد.

حدود اواسط سال جاری میلادی بود که اندونزی در آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به آنفلوانزای پرندگان، گوی سبقت را از ویتنام ربود.

 در حال حاضر هم اندونزی با 55 قربانی آنفلوانزای پرندگان، بدون رقیب، بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را در جهان دارد.

 البته هنوز رکورد بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری در دست ویتنام است. چون در ویتنام تا کنون 93 بیمار به آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده‌اند، ولی 72 نفر اندونزیایی تا به حال به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این اصلاً خبر خوبی به نفع مردم اندونزی نیست. چون تنها نتیجه‌ای که می‌توان از آن گرفت این است که قدرت کشندگی ویروس آنفلوانزای پرندگان موجود در اندونزی خیلی بیشتر است.

ویروس آنفلوانزای پرندگان اندونزیایی اواسط امسال یک شاهکار دیگر هم کرد و آن اینکه از انسان به انسان منتقل شد.

 پیش از آن دانشمندان می‌گفتند که اگر این ویروس دچار جهش ژنتیکی شود و بتواند از انسان به انسان منتقل شود می‌تواند باعث ایجاد یک همه‌گیری آنفلوانزای پرندگان در جهان شود. چون پیش از آن تنها راه انتقال این بیماری از پرنده آلوده به انسان بود.

 اواسط سال 2006، 11 نفر از یک خانواده اندونزیایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که تعدادی از آنها با انتقال ویروس H5N1 از سایر اعضای خانواده دچار بیماری آنفلوانزای پرندگان شده بودند.

 البته پس از این واقعه، بازرسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که جهش ژنتیکی ویروس عامل مرگ این 11 نفر، در حدی نبوده که بتواند باعث همه گیری جهانی شود. این حرف وقتی ثابت شد و خیال همه راحت شد که بعد از آن هیچ مورد انتقال انسان به انسانی یافت نشد.

دو زن 67 و 27 ساله و یک پسر بچه 11 ساله‌ای هم که اخیراً به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، در اثر تماس با لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوانزای پرندگان دچار این بیماری شده بودند.

گزارش جهانی

از عدم کنترل آنفلوانزای پرندگان در اندونزی که بگذریم، با وجودی که رکورد بیشترین موارد ابتلا به آنفلوانزای پرندگان برای ویتنام ثبت شده، ولی بهترین کنترل آنفلوانزای پرندگان را در جهان، ویتنام داشته است چراکه از ابتدای سال 2006 تا‌کنون هیچ مورد جدیدی از آنفلوانزای پرندگان در این کشور ثبت نشده است.

همین موضوع باعث شده تا مسئولان سازمان جهانی بهداشت برای کسب تجارب و اطلاعات مسئولان بهداشتی ویتنام با این کشور همکاری گسترده‌ای را شروع کنند.

با وجودی که آنفلوانزای پرندگان به آنفلوانزای آسیایی هم مشهور است، اما این ویروس، امسال، به سایر قاره‌های جهان هم علاقمند شده و تا کنون به قاره اروپا و آفریقا هم گسترش یافته است.

در این بین آدربایجان، با 8 بیمار و 5 قربانی، ترکیه با 12 بیمار و 4 قربانی، مصر با 15 بیمار و 7 قربانی و جیبوتی با یک بیمار گرفتار آنفلوانزای پرندگان شده‌اند.

بد نیست بدانید در کل آنفلوانزای پرندگان از زمان شیوعش در سال 2003 تا کنون باعث بیماری 256 نفر و مرگ 152 نفر شده است. فکر می‌کنید آمار قربانیان این بیماری سرانجام به چه رقمی برسد؟

کد خبر 7077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز