همشهری آنلاین: سخنگوی شهرداری تهران گفت: مسئولیت تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوا متوجه استانداری و سازمان حفاظت از محیط زیست است

 و شهرداری تهران به وظیفه خود که اطلاع رسانی در این زمینه بوده عمل کرده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران محمدهادی ایازی در نشست مطبوعاتی بر اساس قانون ، کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران به مسئولیت استانداری باید تشکیل شود گفت: زمانی که آلودگی هوا زیاد می‌شود کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران باید تشکیل جلسه دهد تا تمهیداتی اندیشیده شود که شهروندان کمتر متضرر شده و از آلودگی بیش از حد هوا آسیب نبینند.[ آلودگی هوای تهران تشدید می‌شود]

وی ادامه داد: بر اساس نظر هواشناسی، شهرداری تهران نگران آن بود که آلودگی هوا به حدی برسد که سلامتی شهروندان به طور جدی تهدید شود به همین دلیل مکاتباتی با سازمان محیط زیست صورت دادیم و ضمن اعلام آمار و ارقام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از مسئولین خواستیم که کمیته کاهش آلودگی هوا به سرعت تشکیل جلسه دهد اما متاسفانه به رغم پیگیری‌ها و قول‌هایی که داده شد، جلسه‌ای تشکیل نشد.

ایازی با تاکید بر این که مسئولیت عدم تشکیل جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا و بی‌توجهی به این موضوع متوجه استانداری و سازمان محیط زیست است گفت: ما به عنوان شهرداری با اعلام این موضوع و اطلاع‌رسانی از طریق روزنامه همشهری، سایت سما و رادیو صدای شهر به وظیفه خود عمل کردیم و در واقع شهرداری جز این کار تکلیف دیگری نداشته است.

مشاور عالی شهردار تهران تصریح کرد: با وجود این که ما به وظیفه خود در این مورد عمل کرده و پیگیری‌های لازم را برای تشکیل جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم اما مورد سوال واقع شدیم و محکوم به این شدیم که شهرداری در این مورد بزرگنمایی کرده‌ایم، در حالیکه به اذعان تمامی کارشناسان آلودگی هوا به حدی بود که تشکیل جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا ضرورت داشت.

وی در پاسخ به این سوال که از سال 83 کمیته کاهش آلودگی هوا تشکیل نشده است و برخی از مسئولین دلیل این موضوع را عدم همکاری شهرداری تهران می‌دانند گفت: مسئول تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا استانداری است و اصولا استانداری جلسه‌ای تشکیل نداده که بخواهیم در آن شرکت کرده و همکاری داشته باشیم.

دکتر ایازی افزود: متاسفانه هفته گذشته نیز به رغم درخواست تشکیل جلسه همکاری لازم برای این مهم صورت نگرفت و با وجود اینکه از روز دوشنبه رسما موضوع را مطرح و پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم حال آنکه وارونگی هوا در فصل زمستان به طور معمول رخ می‌دهد و سازمان‌های متولی باید در این فصل ساز و کارها لازم و تمهیدات ویژه را در نظر بگیرند تا شهروندان با کمترین خسارات جانی و مالی مواجه شوند.

وی در ادامه از اجرای اقدامات گسترده‌ای به مناسبت هفته هوای پاک از سوی شهرداری تهران خبر داد.

وزارت بهداشت مسئول جمع آوری و امحاء زباله‌های بیمارستانی است

سخنگوی شهرداری تهران همچنین در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران برای امحای زباله‌های بهداشتی چه طرح‌هایی در دست اجرا دارد و چرا معضل امحای بهداشتی زباله‌های بیمارستانی هنوز رفع نشده است گفت‌: جمع آوری و امحا پسماندهای بیمارستانی به عهده وزارت بهداشت است که این موضوع بارها و بارها در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و حتی دادستانی کل کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه شهرداری تهران هیچ وظیفه و مسئولیتی نسبت به جمع آوری زباله های بهداشتی ندارد اما از آنجا که وزارت بهداشت می گوید به دلیل نداشتن اعتبارات مورد نیاز برای خرید تجهیزات قادر به انجام این مسئولت نیست شهرداری نسبت به انتقال و دفن بهداشتی زباله‌ها اقدام کرده است تا شهر و شهروندان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

بودجه اجلاس شهرداران آسیایی و مسابقات قرآنی به تصویب شورای شهر رسید

مشاور عالی شهرداری تهران همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت بودجه اجلاس شهرداران آسیایی و مسابقات قرآنی دانشجویان اسلامی به کجا رسید گفت: لایحه‌ای برای بودجه مورد نیاز اجلاس شهرداران آسیایی و مسابقات قرآنی به شورای اسلامی شهر تهران ارایه شد و پیشنهاد شهرداری در این مورد به تصویب رسید.

وی افزود: در مجموع برای اجلاس شهرداران آسیایی و مسابقات قرآنی دانشجویان اسلامی 2 میلیارد و 280 میلیون تومان بودجه به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

دکتر ایازی تصریح کرد: تشکیل اجلاس شهرداران آسیایی دستاوردهای بسیار زیادی را برای شهر تهران و کل کشور در پی داشت که یکی از مهمترین آنها تقدیر شهرداران عضو سازمان شهرها و حکومت‌های ملل متحد از شهرداری تهران بود.

وی همچنین به تقدیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شهرداری تهران به دلیل برگزاری اجلاس شهرداران آسیایی اشاره کرد و افزود: برگزاری این اجلاس افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود و امیدواریم بتوانیم از دستاوردهای آن به نحو احسن در توسعه پایتخت و سایر شهرهای کشور بهره ببریم.

اجرای طرح انضباط اجتماعی در منطقه 3 شهر تهران
مشاور عالی شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در اجرای طرح انضباط اجتماعی با نیروی انتظامی همکاری‌های لازم را خواهد داشت گفت: جلسات متعددی بین شهرداری و نیروی انتظامی برای اجرا هر چه بهتر طرح انضباط اجتماعی تشکیل شده است که امیدواریم ناهنجاری‌های موجود با همکاری بین ارگان‌ها و نهادهای ذی ربط از بین برود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با هماهنگی نیروی انتظامی در منطقه 3 شهرداری تهران به صورت پایلوت طرح انضباط اجتماعی اجرا خواهد شد و امیدواریم به مرور شاهد گسترش این طرح در سایر مناطق شهر نیز باشیم.

دکتر ایازی تاکید کرد: بر اساس این طرح در نظر گرفته شده است که در اطراف مراکز تجاری و اداری خودروها حداکثر بتوانند 30 دقیقه توقف داشته باشند تا شاهد معضلاتی مانند پارک دوبل و ترافیک ناشی از توقف‌های غیرمجاز نباشیم.

مطالعات انتقال و ساماندهی مشاغل مزاحم در دست اجرا است
سخنگوی شهرداری تهران همچنین در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران برای انتقال و جابه جایی مشاغل مزاحم در شعاع 120 کیلومتری تهران چه برنامه‌هایی دارد گفت: شورای اسلامی شهر تهران طرحی را مصوب کرده است که براساس آن شهرداری تهران مکلف شده مطالعاتی را برای انتقال و ساماندهی مشاغل صورت دهد که کار مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته که با اتمام مطالعات سریعا عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

دکتر ایازی همچنین در مورد موضوع آب گرفتگی برج میلاد گفت: آب گرفتگی‌ای در برج میلاد رخ نداده و موضوع کاملا بزرگنمایی شده بود چنانچه گزارشات صدا و سیما و عکس‌های موجود عدم صحت این موضوع را تایید کرد.

وی همچنین در مورد فروش املاک شهرداری تهران گفت: چندین برابر املاک شهرداری که به فروش می‌رود در نقاط مختلف ملک خریداری می‌شود تا در سال‌های آتی این سرمایه‌های مردمی برای رشد و توسعه هرچه بیشتر شهر مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد جشنواره برترین‌های پژوهش در حوزه مدیریت شهری نیز گفت: سال گذشته 620 اثر علمی به جشنواره پژوهش ارسال شده بود که امسال تعداد این آثار به 2 هزار و 66 مورد رسیده است که در نوع خود بی نظیر بوده و مورد استقبال و توجه مراکز مطالعاتی و دانشگاه ها قرار گرفته است.

وزارت ارشاد مسئول تئاتر شهر است
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تضمین کردن امنیت تاتر شهر از سوی شهرداری در زمان برگزاری جشنواره تئاتر گفت: کسی که باید تضمین دهد خود وزارت ارشاد است. ارشاد مسئول تئاتر شهر است و ما تنها زمانی درباره این سازه تضمین میدهیم که آنرا در اختیار شهرداری بگذارند.

محمد هادی ایازی با اشاره به اینکه عملیات گودبرداری در ضلع جنوبی تئاتر شهر در سال 83 و در دوره مدیریت قبلی شهرداری انجام شده و بعد از اعتراض هنرمندان متوقف شده است اظهار داشت: اکنون سوال این است که پروژه باید اجرا شود یا تغییر کاربری دهد که در این باره ارشاد باید ابتدا موضع خودش را معلوم کند که موافق احداث مسجد در جنب تئاتر شهر است یا خیر ؟

وی با اشاره به ترک‌های ایجاد شده در تالار قشقایی نیز بیان داشت: سازمان مشاور فنی و انجمن معماری ایران بررسی کرده و گزارش داده‌اند که این ترک‌ها اصل سازه را تهدید نمی‌کند. همچنین بنا بر اعتقاد مشاوران شاید این مساله  ناشی از اقدامات داخلی و نوع بازسازی و افزودن بنایی به تئاتر شهر باشد که در زمان اجرای طرح بازسازی این سازه صورت گرفته است که باید بررسی شود آیا این قسمت‌ها به اصل سازه اشکال وارد می‌کند یا خیر.

مشاور عالی شهردار تهران با بیان اینکه خاکبرداری جنب ساختمان تاتر شهر در سال 83 صورت گرفته و این بنا در سال 84 در فهرست آثارملی به ثبت رسیده  ادامه داد: طبعا باید مقاوم‌سازی لازم در مورد این بنا انجام شود که طی سال‌های بعدی صورت گرفته تا اشکالی به سازه وارد نکند اما الان ارشاد باید تکلیف را روشن کند.

ایازی همچنین در مورد صنایع آلاینده و خروج آن از حریم شهر تهران اظهار داشت : این مساله در قالب طرح جامع باید مورد بررسی قرار گیرد. شورای شهر نیز شهرداری را مکلف به به انجام مطالعات کاملی در این زمینه کرد تا وضعیت موجود ، وضعیت مطلوب و فرآیند زمانی آن مشخص شود . کار مطالعاتی آن نیز آغاز شده و امیدواریم در چارچوب این طرح درصدها و آمار مربوط به این مساله را اعلام کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در خصوص ثبت نام آرم طرح ترافیک نیز گفت : امروز جلسه شورای عالی ترافیک با حضور معاون حمل و نقل شهرداری تهران برگزار می‌شود و منطبق با آن کار را دنبال می‌کنیم.

وی در مورد تشکیل ستاد دیانت از حقوق شهروندان و حریم امنیت عمومی با هماهنگی دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش‌، وزارت ارشاد، وزارت علوم، بسیج، ناجا و.. و عدم حضور شهرداری در این ستاد بیان داشت: این ناشی از همان نگاه است که به حوزه حکومت ملی و محلی وجود دارد. ابتدا باید ببینیم حکومت محلی چه می‌خواهد انجام دهد و چه وظایفی دارد.

با تشکیل ستادهای موازی ، مشکلات شهر حل نمی شود
ایازی با بیان اینکه اداره شهر تهران باید با شهرداری باشد و رییس جمهور نیز این موضوع را در زمان مدیریت قبلی در شهرداری عنوان می‌کرد افزود: وقتی بحرانی در شهر تهران رخ می‌دهد مسولیت آن با شهرداری است، مسولیت پدافند غیر عامل به عهده شهرداری گذاشته می‌شود و موضوعاتی از این قبیل نیز باید با شهرداری باشد.

وی اظهار داشت: وقتی مدیریت واحد شهری ایجاد نمی‌شود، طبیعی است که ستادهای موازی تشکیل شود تا این کار را حل کنند اما نه تنها مشکل را حل نمی‌کنند بلکه به دلیل تعارضات، مشکلات جدیدی نیز ایجاد خواهند کرد، امیدوارم خیلی از این امور که در قالب ستاد می‌خواهد انجام شود، با مدیریت واحد شهری حل شود .

ایجاد اشتغال برای کارتن خواب ها به عهده دولت است
مشاور عالی شهردار تهران در خصوص آمار کارتن خواب ها نسبت به سال گذشته و ایجاد اشتغال برای این افراد بیان داشت: وظیفه ایجاد اشتغال برای کسانی که شغل ندارند به عهده دولت است و شهرداری اگر بخواهد در این زمینه ایفای نقش کند به دولت کمک کرده است.

وی جلوگیری از مرگ و میر افراد بی‌خانمان در زمان برودت هوا ، شناسایی مشکلات این افراد، آگاهی‌سازی عمومی در پیشگیری از کارتن خوابی، ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی و کمک به سالم‌سازی محیط شهری را اهداف کلی شهرداری در اسکان موقت کارتن خواب‌ها دانست و گفت: تعداد این افراد در سال 86 نسبت به سال 85 یک و نیم برابر و در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به سال 86 به کمتر از نصف کاهش یافته است که البته شاید در این 4 ماهه آخر سال افزایش یابد.

برای توسعه خطوط مترو توانایی هست ، اعتبار نیست
ایازی در مورد برداشت از حساب ذخیره ارزی برای توسعه خطوط مترو  با اشاره به این موضوع که زمانی که قانونی در مجلس به تصویب رسیده و در شورای نگهبان نیز تایید می‌شود هیچ مرجعی نمی‌توان آن را نقض کند گفت: برداشت 5/1 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای کمک به ناوگان ریلی شهر، قانون شده است و بعد از 9 ماه هنوز اجرا نشده است.

وی به پیگیری‌های لازم از سوی شورای شهر، کمیسیون عمران مجلس و.. اشاره کرد و اظهار داشت: آقای مهدی هاشمی سرپرست وقت وزارت کشور اعلام کرده بود که ضمانت لازم برای بازگرداندن پول به بانک‌ها وجود ندارد که در پی این مساله لایحه‌ای به شورای شهر ارائه و تضمین داده شد اگر این مبلغ در اختیار شهرداری قرار بگیرد در موعد مقرر به بانک‌ها بازگردانده خواهد شد اما علیرغم این اقدامات هنوز مشکل حل نشده است.

وی افزود : شهرداری تهران در طول سال می‌تواند 30 کیلومتر مترو احداث کند اما لازمه‌اش در اختیار گذاشتن اعتبار است. در زمانی اعتبار بود اما توانایی احداث 30 کیلومتر نبود. هم اکنون نیز از اعتبارات سال 87 شهرداری و بخشی توسط دولت، توسعه خطوط مترو انجام می‌گیرد.

اشکالات فنی تاکسی های ون را به ستاد تبصره 13 اعلام کرده بودیم
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در مورد نظارت سازمان تاکسیرانی بر تاکسی‌های ون اظهار داشت:  تاکسی‌رانی نرخ‌های مصوب را بر تاکسی‌ها نصب کرده که ون‌ها نیز شامل این موضوع می‌شوند. تمام خودروهایی که به نحوی رنگ آمیزی یا خط کشی دارند مسئولیتشان با تاکسی‌رانی است.

ایازی در خصوص راحت نبودن این تاکسی‌ها نیز گفت: ورود خودروهای ون به عهده وزارت کشور و ستاد تبصره 13 بوده و شهرداری و تاکسیرانی در نوع خودروها دخالتی نداشته‌اند آن زمان نیز اشکالات فنی را به آنها اعلام کردیم.

شهردار تهران به دعوت امام جمعه شیراز به این شهر سفر کرده بود
وی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر شهردار تهران به استان فارس با تاکید بر این که من سخنگوی شهرداری هستم و در مورد اقدامات شهرداری صحبت می‌کنم، گفت: سفر دکتر قالیباف به شیراز در پی دعوت آیت‌الله حائری شیرازی امام جمعه شیراز از ایشان به عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه این شهر  بوده است.

مشاور عالی شهردار تهران در ادامه به پروژه حقانی اشاره کرد و گفت : این پروژه به صورت مشارکتی و با هدف ساخت مجموعه‌ای تجاری، اداری و رفاهی در 75 هزار متر مربع زمین و با احداث 438 هزار مترمربع بنا که 50 درصد آن پارکینگ است احداث خواهد شد.

وی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه 600 میلیارد تومان و مشارکت بخش خصوصی را 440 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: زمان لازم برای اجرای این پروژه 36 ماه پیش‌بینی شده و پیش بینی فروش بعد از اتمام نیز 2500 میلیارد تومان است که 1500 میلیارد تومان درآمد شهرداری خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری شهرداری در این پروژه پول نقد نیست و به ازای زمین و تراکمی است که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

ایازی در ادامه با بیان این که معتقدیم ترافیک تهران باید مدیریت واحد داشته باشد، گفت: شاید شورای عالی ترافیک نتواند مرجع این کار باشد، رئیس جمهور محترم می‌تواند در این مورد تکلیف را روشن کند، مجلس نیز می‌تواند قانونی برای آن وضع کند ، شهرداری نیز پیشنهادهای خود را به فراکسیون مدیریت شهری، کمیسیون عمران و مجمع نمایندگان ارائه داده است.

مشاور عالی شهرداری تهران در مورد ساماندهی گلزار شهدا نیز اظهار کرد : ساماندهی گلزار شهدا قبلا به تصویب هیات وزیران رسیده و بنییاد شهید نیز موظف به ساماندهی آن در تمام کشور شده است، سال 84 نیز فاز اول آن آغاز و در سال 86 مورد بهره برداری قرار گرفته و در سال جاری نیز برای کسب نظر خانواده شهدا، نمایشگاهی از اقدامات انجام شده در بهشت زهرا (س) برپا شد تا بعد از کسب نظر خانواده شهدا توسط بنیاد شهید، شهرداری نسبت به اجرای آن اقدام کند.

وی افزود: بنیاد شهید نمایشگاه را برگزار کرده اما هنوز نظر قطعی خودش را در مورد نحوه ساماندهی و شیوه آن اعلام نکرده و اطلاعی نداریم که این کار انجام شده یا نه.

ایازی ادامه داد: شهرداری طرح پیشنهادی برای اجرا دارد اما برابر توافق قرار به کسب نظر خانواده شهدا و اعلام آن توسط بنیاد شهید شده است .

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به روز ملی حمل و نقل و مراسم در نظر گرفته شده شهرداری به مناسبت این روز اظهار کرد : قریب به 150 هزار نفر به طور مستقیم در حوزه حمل و نقل عمومی با شهرداری در ارتباط هستند  که بر اساس آن 17میلیون سفر روزانه در شهر تهران داریم که چهار میلیون با اتوبوس 5/1 میلیون با مترو و  5/2 میلیون با تاکسی انجام می‌شود. طبیعی است با توجه به حجم کار در این حوزه شهرداری جلسه‌ای برگزار و از دست اندرکاران این حوزه قدردانی کند و آنان نیز دیدگاه هایشان را دراین حوزه بیان کنند.

کد خبر 70749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز