پزشکان در ایرلند از روده و معده یک زن که شمار زیادی باتری در یک عمل عامدانه آسیب زدن به خود بلعیده بود، ۵۰ باتری قلمی و نیم‌قلمی بیرون کشیدند.

batteries

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این زن ۶۶ ساله بر اساس گزارشی «ژورنال پزشکی ایرلند» پس بلعیدن «شمار نامعلومی» باتری استوانه‌ای در بیمارستان دانشگاه سنت وینسنت در شهر دوبلین تحت درمان قرار گرفت. رادیوگرافی اشعه ایکس مجموعه‌ای از باتری‌ها را در شکم او نشان داد، گرچه خوشبختانه هیچکدام از این باتری‌ها ظاهرا باعث انسداد مجرای گوارشی او نشده بود و هیچکدام از باتری‌ها هم نشانه‌های آسیب ساختاری را نشان نمی‌داد.

پزشکان ۵۰ باتری قلمی و نیم‌قلمی را از روده و معده یک زن خارج کردند

تیم درمانی در ابتدا یک رویکرد «محافظه‌کارانه» را برگزیدند، یعنی بیمار را تحت مشاهده دقیق قرار دادند تا ببینند چه تعدادی از باتری به خودی خود دفع می‌شوند.او در طول یک هفته پنج باتری قلمی را دفع کرد، اما رادیوگرافی‌های انجام‌شده در سه هفته بعد نشان داد که اغلب باتری‌ها در مسیر مجرای گوارشی او پیش نمی‌روند.در این هنگام بیمار دچار درد منتشر شکمی هم شده بود.

در این هنگام زن تحت عمل «لاپاراتومی» قرار گرفت که جراحان در آن برشی برای دستیابی به حفره شکمی او ایجاد کردند. آنها معده بیمار را یافتند که به علت وزن باتری‌ها به پایین کشیده شده بود و به صورت متسع و کشیده‌شده به ناحیه‌ای در بالای استخوان عانه یا پوبیس در لبه لگن این زن رسیده بود. سپس جراحان سوراخ کوچکی در معده ایجاد کردند و ۴۶ باتری را از این اندام خارج کردند که شامل باتری‌های قلمی و نیم‌قلمی می‌شد.

برای خارج کردن بقیه باتری‌ها که در کولون یا روده بزرگ بیمار گیر کرده بودند، آنها با فشار ملایم دست آنها را به سوی راست‌روده بیمار راندند و از مقعد خارجشان کردند- به این ترتیب شمار کل باتری‌های بلعیده‌شده به ۵۵ رسید. اسکن اشعه ایکس نهایی ثابت کرد که دیگر باتری در دستگاه گوارش زن وجود ندارد و او بدون عارضه بهبود یافت.

پزشکان در گزارش این مورد بیمار نوشتند:‌ «تا جایی که ما می‌دانیم، این مورد بالاترین شمار باتری بلعیده‌شده بوسیله یک بیمار در یک نقطه زمانی است.»

به گفته این پزشکان، اغلب موارد بلعیدن باتری منتشرشده در ژورنال‌های پزشکی مواردی را توصیف می‌کنند که در آن یک کودک باتری‌های کوچک دکمه‌مانند را بلعیده است. آنها نوشتند:‌«بلعیدن عامدانه شمار زیاد باتری‌های قلمی به شکل آسیب زدن عامدانه به خود یک تظاهر غیر معمول است.»

پزشکان ۵۰ باتری قلمی و نیم‌قلمی را از روده و معده یک زن خارج کردند

در موارد شایع‌تر بلعیدن باتری بوسیله کودکان،‌باتری‌ها گاهی بدون آسیب زدن به بدن دفع می‌شود. اما اگر باتری‌ها در گلو گیر کنند،‌می‌توانند جراحات شدید تهدیدکننده حیات به‌وجود بیاورند. علت این است که بزاق باعث ایجاد الکتریکی در باتری‌های گیرکرده می‌شود و واکنش شیمیایی را تحریک می‌کند به سوختن مری و ایجاد آسیب شدید باقتی و خونریزی می‌انجامد.

بلعیدن باتری‌های بزرگتر استوانه‌ای نیز این خطرات را ایجاد می‌کند و همچنین خطر نشت مواد شیمیایی از باتری‌ها و انسداد دستگاه گوارش را هم به همراه دارد.

پزشکان در این گزارش مورد بیماری می‌نویسند:‌«احتمال اینکه باتری‌های استوانه‌ای به ایجاد اضطرارهای جراحی حاد بینجامند را نباید نادیده گرفت.»

کد خبر 706550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha