یک بررسی جدید در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس ممکن است به طور قابل‌توجهی خطر دچار شدن به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

brain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی‌نیوز  پژوهشگران دریافتند که افراد ۶۵ ساله و بالاتری که دچار کووید شده‌اند، تقریبا با احتمال ۷۰ درصد بیشتر ممکن است در طول یک سال پس از عفونت‌شان دچار آلزایمر تشخیص داده شوند. این پژوهش نشان داد که این خطر برای افراد سالمندتر حتی بیشتر است و خطر آلزایمر در بیماران کووید بالای ۸۵ سال دو برابر می‌شود.

رونگ شو، استاد انفرماتیک زیستی‌پزشکی در دانشکده پزشکی کیس وسترن ریزرو در کلیولند و پژوهشگر ارشد در این بررسی گفت: «ما بالاترین افزایش خطر را در افراد بالاتر از ۸۵ سال و نیز در زنان یافتیم.»

شو و همکارانش برای این بررسی سوابق پزشکی بیش از ۶/۲ میلیون سالمند آمریکایی را که در فاصله فوریه ۲۰۲۰ و مه ۲۰۲۱ به پزشک یا شاغلان مراقبت بهداشتی دیگر مراجعه کرده بودند، بازبینی کردند. هیچکدام از افراد مورد بررسی دچار بیماری آلزایمر تشخیص داده نشده بودند.

حدود ۴۱۱۰۰۰ نفر از این سالمندان در طول دوره بررسی به کووید مبتلا شدند. پژوهشگران آنها را برای یک سال دنبال کردند تا ببینند آیا خطر بیماری آلزایمر در این افراد با بقیه گروه متفاوت است.

متأسفانه، نتایج نشان‌دهنده رابطه قابل‌توجه میان بیماری آلزایمر و عفونت کووید بود. و سن تنها عامل خطرساز در این زمینه نبود: احتمال تشخیص آلزایمر به دنبال کووید در زنان در این بررسی ۸۵ درصد بیشتر بود، اما در مردان ۵۰ درصد بالاتر بود.

یافته‌های این پژوهش این هفته در «ژورنال بیماری آلزایمر» (Journal of Alzheimer's Disease) منتشر شده‌اند.

به گفته این پژوهشگران عفونت کووید-۱۹ علت شناخته‌شده افزایش التهاب در بدن است و التهاب با بیماری آلزایمر ارتباط داده شده است. همچنین بررسی‌ها نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار پیامدهای عصب‌شناختی و روانشناختی مانند «گیجی مغزی» (brain fog) می‌شوند و پژوهشگران تغییراتی را در ساختار مغز افراد مبتلا به کووید یافته‌اند.

کارشناسان می‌گویند گرچه عفونت کووید-۱۹ با تغییرات دستگاه ایمنی از جمله التهاب مربوط شده است و ممکن است بر شروع تغییرات مغزی که با آلزایمر و سایر انواع زوال عقل ارتباط دارند، اثر بگذارد. اما چون این بررسی انجام‌شده از طریق بازبینی سوابق پزشکی فقط وجود یک رابطه یا همراهی را میان کووید و آلزایمر نشان می‌دهد، برای دریافتن سازوکارهای زمینه‌ای ایجادکننده این رابطه نیاز به پژوهش‌های بیشتر است.

به گفته کارشناسان ممکن است توضیحات بالقوه دیگری برای این رابطه وجود داشته باشد، از جمله اینکه پاندمی کرونا باعث تاخیر در تشخیص بیماری‌هایی مانند آلزایمر شده باشد و این نتایج ناشی از آن باشد که افراد هنگام دچار شدن به عفونت کرونا از قبل آلزایمر داشته‌اند، اما تشخیص رسمی در آنها داده نشده بود.

به هر حال یافته‌های این پژوهش به این معنا نیست که هر کسی دچار کووید-۱۹ شد، نهایتا به زوال عقل مبتلا می‌شود، اما اگر دچار کووید-۱۹ شده‌اید و علائم درازمدتی مانند مشکلات شناختی پیدا کرده باشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 706382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha