همشهری‌آنلاین: برگزاری نخستین اجلاس تجاری کشورهای عضو اکو که قرار است دی ماه امسال در تهران برگزار شود

 با ابتکار وزارت بازرگانی برای تشکیل سازمان های منطقه‌ای توسعه تجارت کشورهای عضو وارد مرحله جدیدی می‌شود.

به گزارش ایرنا،‌ مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت، گفت: ایجاد یک تشکل منسجم توسعه تجارت کشورهای عضو اکو از هدف‌های عمده جمهوری اسلامی ایران است که با برگزاری این اجلاس امید تحقق آن می‌رود.

سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) 10 کشور ایران، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، ‌قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ‌ازبکستان، ‌ترکیه و ترکمنستان را در خود جای داده است.

براساس آخرین آمارهای رسمی میزان مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو با دنیا، حدود 600 میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان بیش از 260 میلیارد دلار به صادرات و مابقی به واردات اختصاص دارد.

حمید زادبوم در ادامه گفت و گوی خود ‌افزود: ‌‌‌طی این اجلاس که به همت سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری دبیرخانه اکو برگزار می‌شود، می‌توان نسبت به افزایش سطح مناسبات کشورهای عضو با یکدیگر و دیگر کشورها برنامه‌ریزی جامع‌تری داشت.

وی به موضوعات مطرح شده در این اجلاس پرداخت و گفت:‌ تبادل اطلاعات تجاری بین کشورهای عضو، ‌ایجاد وب سایت بین سازمان‌های توسعه تجارت، ایجاد فهرست بازرگانان عضو اکو به صورت یکجا و جمعی و برگزاری سمینارهای مشترک بین سازمان‌های عضو از مهمترین هدف‌هایی است که در این اجلاس پیگیری خواهد شد.

زادبوم ابراز امیدواری کرد: سازمان‌های کشورهای عضو با برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و تبادل تجربیات ‌به توافقاتی برسند.

این مقام مسئول با طرح این موضوع که برخی کشورهای عضو اکو سازمانی به نام توسعه تجارت ندارند، افزود:‌ در دیگر کشورهای عضو که از وجود سازمان توسعه تجارت بی بهره هستند، ‌به تشخیص دبیرخانه اکو،‌ وزارتخانه مسئول و یا بخش خصوصی مرتبط و متولی توسعه تجارت، ‌در اجلاس شرکت می‌کند.

به گفته وی، از مجموع اعضا اکو کشورهای‌‌ پاکستان، ترکیه، افغانستان، ‌جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ایران دارای سازمان توسعه تجارت هستند.
زادبوم در پایان گفت: ‌در زمان حاضر سازمان های توسعه تجارت اکو تنها تشکل تخصصی این سازمان است و اعضا می توانند در نشست های مشابه بر میزان تعامل و یکپارچگی خود در حوزه تجارت خارجی بیافزایند.

کد خبر 70594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز