سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری در سومین اجلاس وزرای اقتصادی و دارایی عضو "اکو" با طرح 6 پیشنهاد خواستار آن شد که تبادلات بین کشورهای عضو از دلار به سایر ارزها انتقال یابد.

به گزارش مهر، دکتر محمود احمدی نژاد سه‌شنبه (3 دی) در سومین اجلاس وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو اکو که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه علائم شکست قطعی و به بن بست کامل رسیدن نظامهای سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان آَشکار شده است تصریح کرد: موقعیت استراتژیک و از همه مهمتر منابع عظیم انسانی و استعدادهای درخشانی که در کشورهای عضو اکو وجود دارد سرمایه های عظیمی هستند که با اتکا به آنها می توان در پیشبرد اهداف اقتصادی و مالی در جهان به موفقیت دست یافت.

وی گفت: نظام ناعادلانه موجود بین‌المللی نه تنها قادر به حل مشکلات پیش روی بشریت نیست بلکه پس از گذشت 60 سال هنوز نتوانسته است از اشغالگری و نسل کشی رژیم صهیونیستی، وقوع جنگهای متعدد، اشغال افغانستان و عراق، نقض گسترده حقوق انسانی، سلب آزادیها و گسترش فسادهای اقتصادی و مالی پیشگیری کند.

رئیس جمهور چالشهای اقتصادی و مالی را از جمله چالشهای مهمی دانست که ملتها دهها سال با آن مواجه بودند و با اشاره به وجود یک میلیارد فقیر در جهان، آوارگی و ورشکستگی میلیونها کشاورز و صنعتگر کاهش ارزش موجودی و ذخایر پولی، سقوط ارزش بازارهای مالی خاطرنشان کرد : همه این مشکلات نشان‌دهنده آن است که آسیب اصلی در بحرانهای اقتصادی و مالی کنونی که ممکن است به بحرانهای اجتماعی و سیاسی هم منجر شود، متوجه ملتها و بخصوص ملتهایی است که اقتصاد آنها به شبکه جهانی اقتصاد سرمایه داری وابستگی بیشتری دارد.

وی اضافه کرد : بخش مهمی از ذخایر کشورهای نفت خیز در آمریکا نگهداری می‌شود که امروز از دسترس صاحبان آنها خارج است.

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه ریشه بحران‌های مختلف و ناکارآمدی نظامات فعلی جهانی به نوع تفکر، جهانبینی و مکتب این نظامها وابسته است اظهار داشت : صاحبان این جهان بینی و تفکر چنین تبلیغ می کنند که اندیشه و مکتب و شیوه‌های زندگی آنان الگوی تمام عیار و بی بدیلی است که به حد کمال رسیده است و بشریت راهی جز پیمودن آن ندارد از این رو سالهاست که تحت عنوان جهانی سازی، اندیشه سکولاریزم، جدایی خدا و اخلاق از سیاست واقتصاد را تبلیغ کردند. بدیهی است زمانی که ارزشهای انسانی نادیده گرفته می‌شود همه چیز فدای خودخواهیها می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قدرتهای خودخواه و زورگو امروز خودشان گرفتار بحران شده اند و به چشم خود ابطال نظریات و بنیانهای فلسفی و ایدئولوژیک و فروریختن پایه های قدرت و اقتصاد خویش را می بینند.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات قدرتهای زورگو در بخش اقتصاد خاطرنشان کرد: آنها از دهها سال پیش پول واحدی را بر سیستم اقتصاد جهانی تحمیل کردند و از این طریق منافع ملتها را به جیب خود سرازیر کردند.

رئیس جمهور همچنین تاسیس بازارهای سرمایه و تبلیغات غیر واقعی برای جذب ثروت ملتها، خرید و فروشهای صوری به اسم بازار آزاد، تاسیسات موسسات جهانی و بین‌المللی مالی و پولی، تحمیل حذف تعرفه ها در کشورهای مصرف کننده، تنظیم درجه ریسک کشورها با معیارهای خودساخته، طراحی نظامهای مالی خارج از نظارت عمومی را از جمله دیگر اقدامات ناعادلانه قدرتهای زورگو و خودخواه در بخش اقتصاد جهان برشمرد.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه قدرتهای خودخواه با فریب سرمایه گذاران و حتی ایجاد ناامنی در نقاط مختلف جهان اجازه ندادند تا سرمایه گذاری منجر به حرکت مفید اقتصادی و سازندگی و پیشرفت در سایر کشورها شود تصریح کرد: علی رغم اقدامات گذشته امروز آمریکا و غرب و همپیمانان آنها پرخطرترین مکانهای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی هستند و البته کانون اکثر نابسامانیها و چالشهای اقتصادی در سایر کشورها هم در حقیقت همین دولتهای خودخواه و زورگو بوده‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نظام حاکم بر جهان به بن بست کامل رسیده است و اشتباه است تصور کنیم که همین نظام قابل بازسازی و ترمیم می‌باشد خاطرنشان کرد: آستانه تحمل مردم جهان از نابسامانیهای اقتصادی، تحمیل اندیشه‌های زورمندانه و یکجانبه گرایی فرهنگی به سر آمده و اینک تشنه عدالت است، البته به لطف خدا تمایل عمومی به عدالت، پاکی و کمال طلبی در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه اعضای اکو بایستی با همفکری راههای را برای فاصله گرفتن از وضعیت موجود و بهبود شرایط طراحی کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گامهایی را در این مسیر برداشته است و به همین دلیل آسیبهای کمتری از بحران اقتصاد جهانی تحمل می کند.

احمدی نژاد اضافه کرد: اخلاق و معنویت، عدالت و احترام به حقوق انسانها باید شالوده نظامات اقتصادی و راه حلها باشد.

رئیس جمهور در ادامه 6 پیشنهاد برای توسعه و معنویت کشورها در برابر وضعیت موجود جهان و حل مشکلات ارایه کرد که بدین شرح است:

 1- تبادلات بین کشورهای عضو در یک پروسه زمانی از دلار به سایر ارزها انتقال یابد و ذخائر دلاری به ارزهای معتبرتر تبدیل شود.

2- موضوع استفاده از پول رایج کشورهای عضو اکو در مبادلات تجاری و اقتصادی دو جانبه و چند جانبه مورد بررسی و مطالعه واقع شده و راهکارهای مناسبی جهت گسترش این نوع مبادلات ارایه گردد.

 3- بانک اکو تقویت شود و مراکز پولی و اعتباری جدیدی با سرمایه گذاری کشورهای عضو و سایر کشورهای علاقمند تاسیس گردد تا از پروژه ها و برنامه های اقتصادی اعضاء پشتیبانی کند.

 4- تبادلات علمی و فرهنگی – انجام پروژه های مشترک، مشارکت و همکاری در تبادل خدمات فنی و مهندسی – تعمیق و گسترش مبادلات اقتصادی در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعتی- گردشگری و غیره بیش از گذشته مد نظر قرار گیرد.

 5- برای توسعه تجارت بین اعضا که نقطه شروع مناسبی است هدفگذاری معینی انجام شود و تمام ابزارهای مالی و اعتباری را در خدمت آن به کار گرفته شود.

 6- کارگروه ویژه ای جهت بررسی و تحلیل دقیق شرایط در جهت ارایه راه حلهای مناسب برای اصلاح نظام اقتصادی جهانی با هدف تاثیرگذاری و پیگیری مصوبات تشکیل شود.

کد خبر 71378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز