جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 2 روز پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل، انجمن خیریه مرتبط با لشکر طیبه را در فهرست گروه‌های تروریستی گذاشت

پاکستان با مسدود کردن دارایی‌های این مؤسسه، تصمیم به برخورد جدی‌تر با این جریان افراطی گرفت

به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی پاکستان اقدام به بستن دفاتر انجمن خیریه‌ جماعه الدعوه وابسته به لشکر طیبه کردند. نیروهای امنیتی پاکستان همچنین حافظ سعید مؤسس لشکر طیبه و 8 عضو دیگر جماعه الدعوه را تحت بازداشت خانگی قرار دادند.

حافظ سعید در گفت‌وگو با روزنامه الحیات گفت که لشکر طیبه در برابر تصمیم‌گیری‌های پاکستان مبنی بر ممنوعیت فعالیت این مؤسسه هرگز با سلاح مقاومت نخواهد کرد بلکه سعی خواهد کرد که از طریق دستگاه‌های قضائی وارد عمل شود.

حافظ سعید همچنین پیش از قرار گرفتن تحت بازداشت خانگی، طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی تصمیم سازمان ملل متحد را محکوم کرد و از هندوستان خواست تا مدارکی نسبت به دخالت آنها در حملات 2 هفته گذشته به بمبئی ارائه دهد.

وی گفت: اگر با ما تماس برقرار کنند، به آنها اطلاعات خواهیم داد. ما به دادگاه پاکستان خواهیم رفت. ما تلاش خواهیم کرد تا حقوق خود را حفظ کنیم و ثابت خواهیم کرد که در هیچ اقدام تروریستی دخالت نداشته‌ایم.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان هم پنجشنبه در یک بیانیه تلویزیونی درباره این موضوع گفت که همه کشورهای جهان مجبور به رعایت الزامات بین‌المللی برخاسته از شورای امنیت هستند.

وی در اشاره به درخواست هند برای تحویل گروهی از اعضای لشکر طیبه در پاکستان به این کشور گفت: مدارک و شواهدی که ما در اختیار داریم ما را به نتیجه‌ای نمی‌رساند و دهلی هم اطلاعات بیشتر درباره واقعه بمبئی را در اختیار ما قرار نداده است.

گفتنی است، کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: 4 نفر از اعضای گروه لشکر طیبه در ارتباط با حملات بمبئی را مقصر می‌داند و بر همین اساس ضمن افزودن نام این افراد در فهرست شرکت‌های القاعده و طالبان، دارایی‌های مؤسسه خیریه جماعت الدعوه، شاخه سیاسی این گروه، مسدود و تحریم‌های دیگری نیز علیه لشکر طیبه اعمال خواهد شد.

پیش از این نیز آصف علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان در واکنش به بازداشت چند عضو لشکر طیبه تاکید کرده بود که بازداشت این مظنونان در پاکستان ثابت می‌کند که این کشور متعهد به مقابله با تروریسم است.

به گفته وی پاکستان علیه عواملی که در خاک این کشور در تلاش برای حمله به کشورهای همسایه هستند اقدام و به‌عنوان جنایتکار، تروریست و قاتل برخورد خواهد کرد.

هند  همچنان به شدت تاکید دارد که  لشکر طیبه در حملات بمبئی دخالت داشته‌ است. چند روز پیش پاراناب موکرجی، وزیر امور خارجه هند در کنفرانس خبری مشترک با کاندولیزا رایس همتای آمریکایی خود گفته بود که هیچ تردیدی نیست که این شبه نظامیان از پاکستان آمده‌اند و حملات آنها نیز از پاکستان هماهنگ شده است.

رایزنی‌های دیپلماتیک محافل بین‌المللی برای وادار ساختن دولت اسلام آباد برای برخورد با جریان‌های افراطی این کشور با حضور جان نگرو پونته، معاون وزیر امور خارجه‌ آمریکا، در اسلام‌آباد، رنگ و جان تازه‌ای به‌خود گرفت.

بر این اساس، یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان پس از دیدار با نگروپونته گفت که کشورش پس از تصمیم سازمان ملل، با وظایف بین‌المللی برای انجام اقداماتی علیه جماعه الدعوه هماهنگ خواهد بود.

کد خبر 70588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز