معاون وزیر راه و شهرسازی خط‌ ریلی بستان‌آباد - تبریز را یکی از ۵ پروژه‌ اولویت‌دار کشور دانست و گفت: این خط‌ آهن که طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد به طول ۴۴ کیلومتر، میان‌بر است و می‌تواند زمان سفر از تبریز به تهران را ۴ تا ۵ ساعت کاهش دهد.

راه آهن

به گزارش همشهری آنلاین، معاون وزیر راه و شهرسازی خط‌ ریلی بستان‌آباد-تبریز را یکی از ۵ پروژه‌ اولویت‌دار کشور دانست و گفت: این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهره‌برداری پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۵ پروژه ریلی با پیشرت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، میانگین ساخت سالانه خط‌آهن در کشور ۲.۵ برابر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پروژه‌های ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل ۵ خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج،‌ بستان‌آباد-تبریز و اردبیل-میانه می‌شود.

خادمی خط‌ ریلی خاش_ زاهدان را اولین پروژه اولویت‌دار کشوردر حوزه حمل‌ونقل ریلی دانست و گفت: ریل‌گذاری محدوده خاش_ زاهدان به طول ۱۶۲ کیلومتری که بخشی از راه‌آهن چابهار_ زاهدان است به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: خط ریلی رشت_ کاسپین،‌ دیگر پروژه اولویت‌دار بخش ریلی است که تکمیل کننده کریدور ریلی شمال_ جنوب و اتصال دهنده دریا به دریا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این پروژه خلیج فارس را با ریل به دریای خزر متصل می‌کند که در حال حاضر حدود۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز امسال به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه‌ اولویت‌دار بعدی خط‌ آهن همدان_ سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر است که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این پروژه استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

خادمی خط‌ ریلی بستان‌آباد_ تبریز را از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار و با اهمیت دانست و افزود: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: این خط‌آهن به طول ۴۴ کیلومتر، میان‌بر است و می‌تواند زمان سفر از تبریز به تهران را ۴ تا ۵ ساعت کاهش دهد، ‌بنابراین تاثیر زیادی در حمل‌ونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خط‌آهن میانه_اردبیل را جزو پروژه‌های اولویت‌دار امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه اردبیل را به شبکه ریلی متصل می‌کند و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی با بیان اینکه پیش از این رکورد سالانه احداث خط‌آهن ۲۰۰ کیلومتر بوده است، گفت: با بهره‌برداری از ۵ پروژه ریلی اولویت‌دار میانگین ساخت سالانه خط‌آهن در کشور ۲.۵ برابر می‌شود.

کد خبر 705794
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • امیر IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 5
    با این حساب قطار در ساعت ۹کیلومتر مسافت طی میکنه بنظرم عجیب است
    • علی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      7 1
      با سلام به اطلاع دوستان می‌رسانم، در حال حاظر قطار تبریز به تهران از مراغه عبور می‌کند که باعث طولانی بودن مسیر می‌گردد اگه مسیر جدید تکمیل شود مسیر ۵ ساعت کوتاه میشود
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 4
      شما فکر نکنی بهتر است
  • دژپل IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    باسلام.حضور دوست عزیزم جناب دکتر خادمی: لطفا درموردخط جنوب که قدیمی ترین خط کشور وهمان مسیر قدیمی وامکانات کم است نیز فکری بکنید.باتشکر
    • فاصله تهران تبریز کلا ۵ ساعته چطور با ۴۴ کیلومتر ۵ IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      6 16
      فاصله تهران تبریز کلا ۵ ساعته چطور با۴۴ کیلومتر میانبر ۵ ساعت کوتاه میشه یعنی میفرمایید تبریز میچسبه به تهران دیگه
  • محمد علی دبیری IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    10 1
    از مقامات محترم مسئول درخواست داریم به نیازهای شهرستان سراب هم اولویت بدهند ،کما اینکه براحتی وبا هزینه خیلی کم از دو خطوط ریلی میانه اردبیل و تهران بستان آباد تبریز ،میشود به شهرستان سراب هم امکان ریلی داد ،تشکرات فراوان .
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    19 2
    مادر سال ۷۱سرباز بودیم آن زمان میگفتند تبریز بستان آباد دوسه ماهه تمام میشه الان۱۴۰۱تمام نشده
  • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    15 1
    سالهاست که این راه آهن را تمام نکرده اند
  • مصطفی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    13 1
    سلام سال 1374 گفتن تا پایان 1376 بهره برداری میشه من 75 دیپلم می گرفتم الان پسرم 8 سالش هست عجب رکوردی دارن در اجرای طرح، دنیا باید سر تعظیم بیاره مقابل ما البته یادم نرفته در دروه دوم روحانی قرار بود ظرف یکسال بهره برداری بشه احتمالا این دو سه ماه هم دو سه سال طول خواهد کشید علی برکت الله
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      6 0
      همش‌حرفه‌کو‌عمل
  • DE ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 2
    خط راه آهن میانه به اردبیل کلا اشتباه و پرهزینه شده بایستی از میانه مستقیم بدون پل و بدون تونل از کنار رودخانه گرمی قسمت گنجه براحتی و با مسافت کمتری جمعا ۶۰ کیلومتری به گنجه و اردبیل می‌رسید کمی هم فکر کنید
  • جواد IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    2 1
    پروژه ۴۰ ساله است
  • یاور IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    1 0
    دو دوتا رو هم‌بلد نیستند.آخه چجور با ۴۴ کیلومتر ۵ ساعت راه کمتر میشه.؟! یعنی قطار ساعتی ۹ کیلومتر راه میره.؟!