جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

علی کهن‌نسب: هنوز بسیاری «بن‌جانسون»، پدیده دوومیدانی کانادایی را فراموش نکرده‌اند

 دونده‌ای که در المپیک سئول در دو 100 متر رکورد خیره‌کننده 78/9 ثانیه را برجای گذاشت، ولی وقتی از سوی ستاد جهانی مبارزه با دوپینگ، جواب آزمایش‌های او مثبت اعلام شد، این پدیده دوست‌داشتنی آن روزهای دوومیدانی از دهکده بازی‌ها اخراج شد. به همین دلیل وقتی «اوساین بولت»، دونده 22 ساله جاماییکایی در المپیک پکن 100 متر را در 69/9 دوید و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد، هر چند مسئولان جهانی دوومیدانی و به خصوص جاماییکایی‌ها و طرفداران ورزش دوومیدانی در دنیا از ثبت چنین رکوردی شادمان به نظر می‌رسیدند، ولی تجربه دوپینگ دونده‌هایی چون «بن جانسون» کانادایی، «لینورد کریستی» بریتانیایی و «جاستین گاتلین» آمریکایی و چند دونده دیگر، باعث شد تا در ابتدای ثبت رکورد، بسیاری به این رکورد با دیده تردید بنگرند و باور نکنند که بولت با توانایی‌های واقعی خود چنین خیره‌کننده ظاهر شده باشد. ولی وقتی جواب آزمایش‌های دوپینگ او منفی اعلام شد، دیگر همگان باور کردند که در دوومیدانی دنیا دونده‌ای متولد شده است که می‌تواند رکوردهای بسیار خوبی از خود برجای بگذارد.

اظهار نظر «ولسی بولت»، پدر اوساین، در نوع خود جالب توجه است. پدر بولت، قدرت، توان و انرژی پسرش را به سیب‌زمینی‌هایی نسبت می‌دهد که در مزرعه‌های کشاورزی این کشور به وفور یافت می‌شود. ولسی می‌گوید: «در جاماییکا گیاهانی وجود دارند که در سایر نقاط جهان دیده نمی‌شوند، نوعی سیب‌زمینی که  انرژی زیادی دارد و اوساین در کنار تمرین‌هایی مستمر از این نوع سیب‌زمینی  استفاده می‌کند.»

شاید پدر ولسی درست بگوید. دونده‌های جاماییکایی در پکن خوش درخشیدند، ولی بدون شک نمی‌توان موفقیت این دونده‌ها را به سیب‌زمینی‌های کشور جاماییکا نسبت داد؛  دونده‌ای که پس از المپیک 1976 مونترال برای دومین بارجاماییکا را در رشته 100 متر صاحب مدال می‌کرد. البته در پکن این تنها مدال بولت نبود. اوساین پس از قهرمانی در دو 100 متر و ثبت رکورد جهانی، در دو 200 متر و دو 100×4 متر امدادی نیز رکورد شکنی کرد و صاحب مدال طلا شد تا اولین دونده تاریخ باشد که در ثبت رکوردهای جهانی «هت تریک» می‌کند. هر چند که پیش از او «کارل لوییس» نیز موفق به کسب سه عنوان قهرمانی و سه مدال طلا شده بود ولی لوییس تنها موفق به ثبت یک رکورد جهانی شده بود.

بولت در دوومیدانی به یک استثنا تبدیل شده است. دونده‌ای که بیش‌ از دوومیدانی به کریکت و فوتبال علاقه نشان می‌دهد. اولین ورزشی که او را هیجان زده کرد کریکت بود. بولت معتقد است که اگر دونده نمی‌شد حتماً عضو یک تیم کریکت می‌شد.

اوساین در منطقه روستایی «ترلانی» به دنیا آمد؛ منطقه‌ای که خیلی از جوانان آن  عاشق ورزش کریکت و فوتبال‌اند. او نیز ترجیح می‌داد تا بیشتر ساعات روز را با برادرش در میان کشتزارهای فراوان شکر به بازی فوتبال و کریکت بپردازد تا این که یک دونده باشد.

بولت می‌گوید: «در زمان کودکی به هر چیزی غیر از ورزش فکر می‌کردم.» او در 12 سالگی سریع‌ترین دونده مدرن لقب گرفت، ولی با این حال هیچ‌گاه از علاقه خود به کریکت کنار نکشید و با توجه به سرعت زیادش مربی تیم کریکت مدرسه نیز به او پیشنهاد کرد تا به جای یک کریکت باز بهتر است دونده شود. «پابلومک نیل»،دونده 100 متر المپیک و «دواین برت» مربی‌گری بولت را به عهده گرفتند. بولت اولین مدال خود را در رشته 200 متر و در دوران دبیرستان کسب کرد و رکورد دو 200 متر و 400 متر مدرسه‌ها را شکست تا پای در راه ورزش حرفه‌ای دوومیدانی بگذارد؛ ورزشی که جاماییکایی‌ها علاقه زیادی به آن دارند و شاید به همین دلیل سالانه بیش از 30 هزار نفر به تماشای مسابقه‌های دوومیدانی این کشور می‌روند. مسابقه‌هایی که بیش از دو هزار دونده در آن شرکت می‌کنند.

بعد از قهرمانی بولت در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان، خانواده بولت که مثل خیلی از مردم این کشور فقیر بودند، حالا امیدوار بودند تا نوجوان 15 ساله آنها با استعداد بی‌نظیرش بتواند روند موفقیت‌های خود را ادامه دهد و آنها را نیز از این وضعیت اسف‌بار نجات دهد. اتفاقی که بعدها با قهرمانی‌های متوالی در مسابقه‌های جهانی و المپیک افتاد.  بولت پس از قهرمانی در مسابقه‌های جهانی «کینگستون» ، قرارداد مالی خوبی با شرکت «پوما» امضا کرد و پس از المپیک نیز درآمد قابل‌توجهی داشته است.

هرچند بسیاری سعی می‌کنند این موفقیت‌ها را به استعداد استثنایی او نسبت دهند، ولی اوساین می‌گوید: «موفقیتم  حاصل کار سخت و تمرین‌های سنگین است، نه استعدادم. در سال 2004 که مصدوم شدم خیلی‌ها گفتند دیگر نمی‌توانم در دوومیدانی موفق شوم، اما به کارم ادامه دادم و ناامید نشدم، چون هدف داشتم و برای رسیدن به آن برنامه استراتژی خاصی را دنبال کردم.»

«بولت» علاوه بر دوومیدانی، عاشق کریکت، بسکتبال و فوتبال است. به همین دلیل در زمان برگزاری رقابت‌های المپیک رابطه خوبی با «لیونل مسی» آرژانتینی و «رونالدینیو»ی برزیلی برقرار کرده بود. او از هواداران پروپاقرص باشگاه رئال مادرید و منچستر یونایتد انگلیس است و در پکن از آرزوی قلبی خود برای تمرین با باشگاه محبوب خود و شاگردان «برند شوستر» گفته بود. او عاشق سبک‌بازی «نیستلروی» مهاجم هلندی رئال است.

بولت می‌گوید: «از وقتی «رودفان نیستلروی» در منچستر یونایتد بود، بازی او را تماشا می‌کردم. او بازیکن بسیار بزرگی است. از زمان نوجوانی، نیستلروی بازیکن مورد علاقه‌ام بود، او یک گلزن ذاتی است.»

همین علاقه بولت باعث شد تا این دونده جاماییکایی به تمرین‌های تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا دعوت شود. البته بولت عاشق بازی در لیگ برتر انگلیس است . او در این باره  در گفت‌وگو با یک پایگاه اینترنتی  اعلام کرد: «حاضرم یک مدال طلای المپیک را بدهم تا شانس بازی در لیگ برتر انگلیس را پیدا کنم. «ریو فردیناند» از من دعوت کرد که به منچستر بروم و یکی از بازی‌های این تیم را از نزدیک تماشا کنم.»

اوساین بولت بعد از این که از سوی کاربران اینترنتی و کارشناسان به عنوان بهترین دونده جهان در سال 2008 معرفی شد، حالا این فرصت را دارد تا علاوه بر دوومیدانی دنبال دیگر رشته‌های مورد علاقه  دوران کودکی خود، یعنی  فوتبال و کریکت برود.

کد خبر 70478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز