صحبت از کارخانه روغن نباتی قو است. کارخانه‌ای به قدمت ۶۰ و اندی سال که ۵ هکتار از فضای جنوب شهر را به خود اختصاص داده بود و یادآور زحمت‌های کارگران سه نسل در سه شیفت این کارخانه است که با تلاشی بی‌وقفه در سایه چرخاندن اقتصاد این مملکت، نانی حلال بر سر سفره خانواده می‌بردند.

شهردار16

همشهری آنلاین - سید مرتضی روحانی / شهردار منطقه١٦: اما با گسترده‌تر شدن شهر، این کارخانه رفته‌رفته خودش را در دل پایتخت جا کرد و این فضای بزرگ کارخانه روغن نباتی تبدیل شد به محلی برای تهدید جدی سلامت شهروندان. حالا مدیریت شهری لاجرم باید از آن همه قدمت و خاطرات چشم می‌پوشید و از جابه جایی کارخانه به‌عنوان یک دستور اطاعت می‌کرد. این اتفاق مهم حدود ۶ سال پیش افتاد و کارخانه روغن نباتی قو جدید در دوردست‌تر از شهر و شهروندان، جایی نزدیک ورامین برپا شد. دیگر خبری از آن بوی آشنای زیان‌آور نبود، چیزی که پیش‌تر مطالبه دیرینه شهروندان به‌ویژه شهروندان محله خزانه بود.

اما پس از این جابجایی، شهروندان این محله خواسته‌های جدیدتری داشتند؛ آن هم اضافه شدن کارخانه روغن‌نباتی به بافت نوساز شهری بود. حالا نوبت مدیریت شهری بود که به این خواسته هم جامه عمل بپوشاند و رفع فرسودگی و ایجاد آبادانی را در دستور کار خود قرار دهد.

با هم اندیشی‌های مکرر در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سازمان نوسازی شهر و شهرداری منطقه ۱۶ در ششمین دوره مدیریت شهری پایتخت، بالاخره تلاش‌ها به بار نشست و اتفاقی مهم در جنوب شهر رخ داد.

و حالا ارمغانی به وسعت ۱۰۵۶ واحد نوساز که بر تن خسته این ملک ۵ هکتاری نشانده خواهد شد و نتیجه اش بعدها نشاط و شادابی حاصل از نوسازی و زیست‌پذیری شهری خواهد بود. به دیگر سخن، با اضافه شدن ۵ هکتار زمین نوسازی‌شده به این تکه از شهر، شهروندان دسترسی راحت‌تری به مراکز خدماتی، تجاری، آموزشی و درمانی خواهند داشت که این باعث ارتقای سطح کیفی زندگی در محله‌های جنوب شهر خواهد بود. 

حالا، قو جوان در همان‌ جای قدیم، درست روبه روی بوستان زیبای بعثت، بال‌هایش را گشوده تا چهره‌ای نونوار با خانه‌های نوساز برای شهروندان به ارمغان آورد.

کد خبر 704225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    باید بحرین وآذربایجان را پس بگیرم چون مال ماست ویزای از ایران است
    • اکبری IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      خیلی خوب که به هر حال تکلیف کارخانه قو که سال هاست تعطیل و به حال خودش رها شده روشن بشه. ممنون از مسئولان شهرداری که به فکرتهیه مسکن برای خانواده ها هستن