همشهری آنلاین : افغانستان موفق شد در ملبورن استرالیا، در دیدار نهایی ششمین دوره از مسابقات فوتبال خیابانی قهرمانی جهان که به بی‌خانمان‌ها و آوارگان اختصاص دارد، تیم روسیه را با نتیجه ۵ بر ۴ شکست دهد و عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

در دهه‌های گذشته، افغانستان و روسیه جنگی سرسخت در برابر یکدیگر را تجربه کردند، اما دیدار پایانی ششمین دوره از رقابت‌های فوتبال خیابانی قهرمانی جهان که ویژه بی‌خانمان‌ها و آوارگان است، میان تیم‌های این دو کشور در صلح و دوستی برگزار گردید. 

افغانستان در این دیدار که یکشنبه (۷ دسامبر- ۱۷ آذر) در شهر ملبورن استرالیا و در حضور پنج هزار تماشاگر برگزار شد، روسیه را که به عنوان مدافع قهرمانی قدم به میدان گذاشته بود، ۵ بر ۴ شکست داد و خود در قله قهرمانی قرار گرفت. در این دوره از مسابقات، ۵۶ کشور شرکت داشتند. ایران و عراق از جمله غایبین این پیکارها بودند.

در ششمین دوره این مسابقات که در ملبورن استرالیا برگزار گردید، برای نخستین بار فوتبالیست‌های زن نیز حضور پیدا کردند. در دیدار فینال زنان، زامبیا با نتیجه ۷ بر یک تیم لیبریا را در هم کوبید و به عنوان قهرمانی دست یافت.
 
چارچوب پیکارها
 
از هر تیم، چهار بازیکن در میدان حضور دارند. زمین بازی به بزرگی زمین بسکتبال است و هر دو تیم در دو نیمه هفت دقیقه‌ای به مصاف هم می‌روند. ویژگی بارز اما این است که اعضای هر تیم باید از ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ تا کنون، یا بی‌خانمان یا پناه‌جو باشند یا این‌که در یکی از برنامه‌های کمک‌رسانی به معتادان به الکل و مواد مخدر شرکت جسته باشند.

استیون پرسون، مدیر برنامه‌ریزی این مسابقات، مهم‌ترین ویژگی و هدف را در گرد هم آوردن جوانان بی‌خانمان از سراسر دنیا می‌بیند. سازمان ملل متحد، فدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) و همچنین باشگاه‌های صاحب‌نام منچستر یونایتد و رئال مادرید از جمله پشتیبانان این ابتکار درخور توجه هستند.

اولین دوره از مسابقات فوتبال قهرمانی جهان برای بی‌خانمان‌ها در سال ۲۰۰۳ در شهر گراتس اتریش برگزار شد. یوته‌بوری (سوئد)، ادینبورگ (اسکاتلند)، کیپ‌تاون (آفریقای جنوبی) و کپنهاگ (دانمارک) میزبان دوره‌های گذشته بوده‌اند. دوره آتی این پیکارها سال آینده (۲۰۰۹) در شهر میلان ایتالیا انجام خواهد گرفت.

کد خبر 70339

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز