یک جراح قلب می‌گوید: وضعیت کنونی پیوند قلب در ایران در حاضر به دلیل شیوع کرونا تا حدودی افت کرده است، اما با وجود کاهش ۵ درصدی هنوز عمل پیوند قلب در کشور انجام می‌شود.

جراحی قلب

دکتر ضرغام حسین‌ احمدی رئیس بخش پیوند بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه وضعیت پیوند قلب در ایران نسبت به کشورهای دیگر دنیا وضعیت متفاوتی است به همشهری آنلاین گفت: البته این مقایسه بستگی به این هم دارد که خودمان را با کدام کشورها مقایسه کنیم. اگر با کشورهای پیشرفته دنیا قیاس کنیم، رتبه خوبی نداریم که البته این پایین بودن رتبه ربطی به توان فنی و تخصصی پزشکان ما ندارد بلکه به دلیل پایین بودن میزان موافقت افراد برای اهدای اعضاست. چون اهدای عضور در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی خیلی کمتر است، هرچند که نسبت به گذشته شاهد افزایش اهدای عضو از طرف خانواده‌های فرد متوفی هستیم، اما همچنان مشکلاتی در این رابطه داریم. اما اگر با همین وضعیت پیش برویم تا ۱۰ سال آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

این جراح قلب همچنین افزود: در بین کشورهای منطقه اما در مورد پیوند قلب وضعیت بهتری داریم، هر چند در ۱۰-۱۵ سال پیش پیشرو بودیم اما الان عقب ماندگی‌هایی داریم که باید جبران شود. البته عوامل متعددی در این عقب‌ماندگی نقش دارند که یکی از آنها مساله کمبود تجهیزات و وسایل مربوط به پیوند اعضاست، همچنین نبود مدیریتی که بتواند بیماران مرگ مغزی را برای اهدای عضو به شکل منسجم‌تری ساماندهی کند.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسایلی که این عقب‌ افتادگی را تسریع کرده این است که حدود ۹ سال است به دلیل مسایل تحریمی، مجلات معتبر علمی مقالات پزشکان ایرانی را منتشر نمی‌کنند. این مساله باعث شده تا طی این سال‌ها متخصصین ما در سمینارهای بین‌المللی سخنرانی چندانی نداشته باشند. این عوامل به تدریج باعث می‌شود که ما دست به عصاتر در مسائل پزشکی و علمی حرکت کنیم. یک مثال در این رابطه من دارم که همیشه مطرح می کنم؛ مثلا فرض کنیم یک دانش‌آموز در مدرسه شاگرد بسیار توانمند و خوبی ‌است و در همه درس‌ها موفق عمل می‌کند، اما اگر این دانش آموز به دلیل برخی محرومیت‌ها و تحریم‌ها امکاناتی که دانش آموزان دیگر دارند را نداشته باشد، این مسائل باعث می‌شود آن دانش‌آموز با استعداد از دانش‌آموز ضعیف‌تر کلاس که مورد حمایت است یا به کلاس کنکور می‌رود، ‌ غذای خوب می‌خورد، با سرویس رفت و آمد می‌کند، عقب بماند. ما هم در مورد پیوند قلب در کشور دقیقا دچار همین مساله هستیم.

دستمزد باور نکردنی جراحان قلب در بیمارستان‌های دولتی | پزشکان می‌خواهند جراح زیبایی شوند تا جراح قلب | با این وضعیت دیگر جراح قلب نخواهیم داشت!
دکتر ضرغام حسین احمدی

دکتر حسین احمدی در ادامه با اشاره به وضعیت جراحان قلب در ایران تاکید کرد: شما باید وضعیت زندگی ما جراحان قلب را از نزدیک ببینید. یک عمل جراحی قلب حدود ۴ ساعت طول می‌کشد، ۴ ساعتی که سراسر استرس است، بعد از عمل هم باید به مدت ۵ روز بیمار را ۲۴ ساعته تحت نظر داشته باشیم، اما این وسط هزینه دولتی‌ای که برای این جراحی دریافت می‌کنیم، تنها ۹۰۰ هزار تومان است. این در حالی‌ست که در همین زمان ۴ ساعت، یک جراح بینی چندین عمل انجام می‌دهد و از هر بیمار حداقل ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، پس طبیعی است که افراد بیشتر به تحصیل در این تخصص‌ها بپردازند.

وی افزود: من در حال حاضر نسبت به وضعیت و تعداد جراحان قلب در ایران ۱۰۰ درصد نگرانم. البته این را هم اضافه کنم در آینده نزدیک نه تنها که با کمبود جراح قلب مواجه می‌شویم که با کمبود شدید جراح آپاندیسیت نیز روبه‌رو خواهیم شد.  

رئیس بخش پیوند بیمارستان مسیح دانشوری درباره تاثیر مهاجرت بر کمبود جراح قلب در کشور گفت: این موضوع حتما تاثیرگذار است؛ مهاجرت در بین متخصصین مختلف در خیلی از زمینه‌ها شدت پیدا کرده است، اما مساله دردناک این است که وقتی یک جراح مهاجرت می‌کند در کشور مقصد به سادگی نمی‌تواند مجوز جراحی دریافت کند، یک جراح باید در کشور مقصد تمام مراحل دریافت تخصص را در آن کشور از ابتدا بگذراند تا مجور جراحی بگیرد.

کد خبر 703078
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    15 3
    خب چه وضعشه راست میگن دیگه دستمزد جراح قلب نباید از بینی این همه کمتر باشد
    • علی حسین زاده IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      14 1
      حیف این جراحان قلب ما دستشون بوسیدن داره 12 ساعت روی قلب کار میکنن من دست همه شما را میبوسم ممنون از دکترای جراح قلب ایران
  • غزل IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    9 0
    ترو قرآن از آلان به فکر باشید چون دهه شصتی ها که خیلی زیاد هستیم به زودی پیر میشیم و مشکل کمبود چنین تخصص هایی بیشتر خواهد شد لطفا وزارت بهداشت عدالت را رعایت که چنین پزشکانی که انقدر کارشون سخت و حساس وبه درد بخوره دلسرد نشند حقوقشونو بیشتر کنند
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 2
    من هر روز از کنار بیمارستان قلب تهران رد می شوم. پارکینگ پزشکان قلب دیدنیه.
  • عبداله IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    5 3
    کاملا درسته دولت باید حقوق جراح قلب را در بیمارستان زیاد کند که انها جان مردم را نجات میدهند
  • ستاره IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 4
    کر کردید مارو هر چی پول بدید به این پزشکایی که همین مریضا موش آزمایشگاهیشون بودن حالا هم میخان سرمایه های کلان کشورو دستشون بگیرن حرفشونم برو داره ولی کاش انسانهای سالمی بودن بعضی هاشون
  • رضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    دولتی رو نمیدونم ولی در بیمارستان خصوص دستمزد جراح برای یک عمل گرفتگی عروق حداقل صد میلیون تومنه . تمام جراح های دولتی در خصوصی هم فعالیت دارند و علت حضور در بیمارستان دولتی جمع کردن مریض برای بیمارستان خصوصی شونه نه برای رضای خدا