زیتون درختی مقدس و البته مقاوم است که همین ویژگی‌ها باعث شده امروز درختان قدیمی چند هزار ساله زیتون داشته باشیم. درختانی که با حضرت نوح (ع) و حضرت عیسی (ع) نسبت دارند.

قديمي‌ترين درختان زيتون

به گزارش همشهری آنلاین، درخت زیتون زیبا، خوش محصول و البته آیینی است. در میان تمام ادیان ردی از آن پیدا می‌شود و محبوب است. جالب اینکه قدیمی ترین درختان زیتون در برابر آتش سوزی جنگل ها، بلایای طبیعی و ظهور تمدن بشری مقاومت کرده‌اند. این درختان در برابر خشکسالی، بیماری و آتش مقاوم هستند و به همین دلیل است که قدمت سه تا از این درختان به هزاران سال رسیده است.

خواهران نوح، لبنان

در روستای بشعلی در شمال لبنان گروهی متشکل از شانزده درخت زیتون وجود دارد که به خواهران نوح مشهورند و گفته می‌شود که ۶۰۰۰ سال عمر دارند. روایت‌های محلی می‌گویند این درختان سرچشمه شاخه زیتونی هستند که یک کبوتر آن را پس از طوفان به نوح بازگرداند (داستانی از کتاب مقدس). خواهران نوح در ارتفاع ۱۳۰۰ متری قرار دارند و همین آنها را به مرتفع‌ترین درختان زیتون کاشته شده تبدیل کرده است و جالب اینکه این درختان نیز هنوز بار زیتون دارند.

تصاویر | شاخه زیتون نوح و درخت زیتون عیسی | قدیمی‌ترین درختان چند هزار ساله زیتون را ببینید
خواهران نوح در لبنان مرتفع‌ترین درخت زیتون جهان هم هستند.

درخت البداوی، فلسطین

اعتقاد بر این است که درخت البداوی در روستای الولجه (منطقه بیت لحم) قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد. قطر پایینی تنه این درخت ۲۵ متر است. (باور نکردنی است؟) در شهرهای دیر حنا و آرابا نیز درختان زیتون ۳۰۰۰ ساله‌ای خواهید دید که همگی مثمر هستند. 

تصاویر | شاخه زیتون نوح و درخت زیتون عیسی | قدیمی‌ترین درختان چند هزار ساله زیتون را ببینید
تنه کهنسال البلداوی با گذشت زمان در هم تنیده شده است

درخت زیتون فیفیس، یونان

این درخت قدیمی در جزیره کرت یونان هنوز بار می‌دهد، باری بسیار گران‌قیمت. درختان زیتون زیادی در کرت و سایر جزایر یونان وجود دارد اما این درخت قدیمی‌ترین آنهاست؛ درختی که بر اساس تخمین‌ها بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال عمر دارد و به تنهایی سالانه ۲۰هزار توریست را به خود جذب می‌کند. محبوبیت آن آنقدر زیاد است که مسئولان، امکان بازدید مجازی از آن را هم فراهم کرده‌اند. یک درخت زیتون ۳۲۵۰ ساله دیگر هم در کرت وجود دارد که قد و بالای رعنایش نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

تصاویر | شاخه زیتون نوح و درخت زیتون عیسی | قدیمی‌ترین درختان چند هزار ساله زیتون را ببینید
درخت زیتون فیفیس همسایگانی هم سن و سال خود در کرت دارد.

در باغ جتسیمانی (تصویر اول) هم درختان زیتون قدیمی زیادی را خواهید دید. این باغ قدیمی بیت المقدس، که به باور مسیحیان محل برگزاری شام آخر و محل به خاکسپاری حضرت مریم(س) است، امروزه محل نیایش روحانیون اهل کتاب است اما آیا عیسی (ع) در سایه یکی از این درختان گریه کرده؟ با توجه به تاریخ‌گذاری کربن، روشی علمی برای سنجش قدمت آثار باستانی، قدیمی‌ترین قسمت‌های درختان زیتون این باغ حداقل ۹۰۰ سال قدمت دارند؛ با این حال این درختان پس از قطع شدن، می‌توانند از ریشه رشد کنند و این احتمال وجود دارد که باغ جتیسمانی قدمتی تا زمان حضرت مسیح، بیش از دوهزار سال، داشته باشد.

اگر شما هم تمایل به داشتن یک درخت زیتون دارید می‌توانید دست به کار شوید؛ با توجه به مقاومت و پایداری درخت زیتون، شاید به میراثی ارزشمند و مثمر برای نوادگانتان تبدیل شد اما دقت کنید که زیتون نر و بی‌بار نکارید! 

کد خبر 702691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha