«آژانس دارویی اروپا» ت دو واکسن کرونای ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های فایزر-بیونتک و مدرنا را تایید کرد که طوری تغییر یافته‌اند که حفاظت در برابر یک گونه اولیه از سویه اُمیکرون ویروس کرونا ایجاد کنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان ناظر دارویی اروپا اعلام کرد این دو واکسن یادآور از نوع mRNA یا RNA پیامبر باعث حفاظت در برابر گونه اصلی کروناویروس و زیرسویه BA.1 اُمیکرون این ویروس می‌شوند. زیرسویه BA.1 اکنون در سطح جهان با زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 جایگزین شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اکنون حدود ۸۰ درصد موارد کروناویوس در جهان ناشی از زیرسویه BA.5 است.

این تصمیم یک روز پس از آن گرفته می‌شود که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز دو واکسن‌های روزآمدشده کرونا این شرکت‌ها را تایید کرد که فرمولاسیون‌شان باعث حفاظت در برابر زیرسویه‌های بعدی اُمیکرون یعنی BA.4 و BA.5 می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا قبلا به شرکت‌ها داروسازی گفته بود که واکسن‌های روزآمدشده یادآورشان باید جدیدترین سویه‌های اُمیکرون را هدف قرار دهند.

آژانس دارویی اروپا می‌گوید انتظار می‌رود واکسن‌های تاییدشده «به تداوم حفاظت مطلوب در برابر کووید-۱۹ در حالیکه ویروس تحول پیدا می‌کند، کمک کنند.»

دانشمندان امیدوارند که واکسن‌های یادآور جدید پاسخی قوی در دستگاه ایمنی ایجاد کند که نه تنها از بیماری وخیم بلکه شاید از عفونت‌های خفیف‌تر هم جلوگیری کند- همانظور که واکسن‌های اولیه در ابتدای پاندمی پیش از ظهور گونه‌های جهش‌یافته اَبَرواگیر این کار را انجام می‌دادند.

هنوز روشن نیست که این واکسن‌های یادآور روزآمدشده تا چه حد خوب عمل خواهند کرد، چرا که کارشناسان هنوز در حال جمع‌آوری داده‌ها درباره آنها هستند. اما شواهدی وجود دارد که این واکسن‌ها بی‌خطر هستند، بنابراین در انتظار ماندن برای بررسی بیشتر درباره تاثیربخشی آنها ممکن فرصت ظهور یک جهش دیگر ویروس را پیش از ایمن شدن افراد بدهد.

مقامات انگلیس نیز ماه پیش ی گونه روزآمدشده واکسن یادآور شرکت مدرنا را تایید کردند که فرمولاسیون ایجادکننده حفاظت در برابر زیرسویه BA.1 اُمیکرون داشت و اعلام کردن این واکسن به افراد ۵۰ ساله و بالاتر در ابتدای ماه سپتامبر (شهریور) ارائه خواهد شد.

شمار موارد کرونا و مرگ‌های ناشی از آن در سطح جهان هفته‌ها است که در حال کاهش است، اما دانشمندان انتظار اوج‌گیری موارد مرگ و بستری شدن را با شروع زمستان در نیمکره شمالی دارند.

کد خبر 702455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha