این هفته در سالن‌های نمایش شاهد چند اجرای جدید هستیم. این نمایش‌ها اجراهایشان را از یکی دو روز گذشته شروع کرده‌اند و تا آخر شهریور و بعضی تا آخر مهر روی صحنه هستند.

پدر

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: در میان نمایش‌های روی صحنه نمایش‌هایی با متن‌هایی از نمایشنامه‌نویسان غیرایرانی وجود دارد، اما آنچه جالب توجه است، تعداد بیشتر نمایش‌ها با متن‌هایی از نویسندگان ایرانی است.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

تئاترشهر، سالن اصلی

از روز سه شنبه ۸ شهریور، نمایش پدر با ۲ روز تأخیر کارش را در سالن اصلی تئاترشهر آغاز کرد. این نمایش یکی از متن‌های فلوریان زلر، نمایشنامه‌نویس فرانسوی و یکی از سه‌گانه «مادر»، «پدر» و «پسر» است. زلر در این یکی دو سال با اقبال کارگردانان ایرانی مواجه شده و اجراهای زیادی از کارهایش به صحنه رفته است. این بار هم آروند دشت‌آرای، متن پدر را از او برای اجرا انتخاب کرده است.

مترجمان این کار  حمیدرضا امان‌پور قرایی و مریم ‌حیدری هستند و رضا ‌کیانیان، لیلی ‌رشیدی، سعید ‌چنگیزیان، مارین ‌ون ‌هولک، سوگل ‌خلیق، بهزاد ‌کریمی‌ و نجوا ‌صاحب‌الزمانی در آن بازی می‌کنند. تمام اجراهای پدر به احترام داود رشیدی به او تقدیم شده است.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌قشقایی -بازی بزرگ

از روز ۳۰ مرداد نمایش بازی بزرگ نوشته و کار زهره بهروزی‌نیا در سالن قشقایی تئاتر شهر اجراهایش را شروع کرده است.

بازیگران صحنه‌ای این کار عبارتند از آتیه ‌جاوید، فاطیما ‌سرلک، مریم سرمدی، مریم ‌معینی، بهناز نادری، هدا ناصح و در بخش فیلم هم آتیه ‌جاوید، مهدیه رمضان پور، ریتا بادپا حضور دارند.

طراح صحنه ای کار امیر ‌مشهدی ‌عباس است و در خلاصه آن آمده: تعدادی زنان زندانی راهی جشنواره تئاتر زندانیان هستند. جایزه اجرای آنها در مقابل رئیس زندان گرفتن عفو مشروط است. در بین راه ماشین آنها خراب می‌شود و آنها تصمیم می‌گیرند تا رسیدن ماشین کمکی تئاتر خود را تمرین کنند و هر کدام داستان زندگی خود را بازی می‌کنند.

این نمایش تا سی‌ام شهریور روی صحنه است.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌قشقایی- تب

در همین سالن قشقایی نمایش دیگری در حال اجراست. نمایش تب به کارگردانی رویا کاکاخانی، نوشته والاس شان است و بهرنگ رجبی آن را ترجمه کرده است. این نمایش در دور قبلی اجراهایش با بازی نادر فلاح روی صحنه رفت و حالا جواد خواجوی به عنوان تک بازیگر این اجرا، جایگزین او شده است. تهیه کننده این دور از اجراهای تب ساعد سهیلی است.

طراح صحنه و لباس این نمایش هم سینا ‌ییلاق ‌بیگی است و تا ۲۹ شهریور به اجراهایش ادامه می‌دهد.

تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌سایه، تااون

در سالن سایه تئاترشهر هم می‌توانید نمایش تااون را ببینید. نویسنده و کارگردان این نمایش‌هادی حوری است و  دانیال ابراهیمی، شیما ‌پروهان، شیوا ترابی، علی ‌رجائی، بهروز ‌سروعلیشاهی، شاهین ‌علایی ‌نژاد، محمدمهدی کیان، عیسی ‌محمدی، علیرضا ‌موسوی، آیلار ‌نوشهری، نساء ‌یوسفی، (موش‌های مراقب) مجید صدخسروی، نگار ‌شهبازی، هلیا ‌حمیدی و محدثه ‌امیریان بازیگران آن هستند.

طراح صحنه و لباس تااون که کاری از گروه نمایش آدمک است،   هلیا میرهادی است.

 در خلاصه نمایش نوشته شده: موشی ناخواسته دچار آگاهی شده. در قبال این تغییر همه چیز باید تغییر کند اما کسی آماده پذیرفتن چنین وضعی نیست.

تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌چهارسو،   سگ‌ها و استخون‌های مادرم

در سالن چهارسوی تئاترشهر هم نمایش سگ‌ها و استخوان‌های مادرم از ۱۳ شهریور کارش را شروع می‌کند.

نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش مژگان ‌خالقی است و بازیگران عبارتند از ریحانه ‌سلامت، فرزانه ‌سهیلی، غزاله ‌جزایری، میثم ‌عبدی، محمدعلی ‌کاظمی، سپنتا ‌پزشکی، النا میرزاییان و نوید بانی

نمایش در باره سه زن است که مورد بهره‌کشی جنسی قرار گرفته‌اند و تصمیم می‌گیرند شرایط خود را تغییر دهند.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌چهارسو، شفیره

کار دیگری که در سالن چهارسو از روز ۱۴ شهریور اجرایش را شروع می‌کند، در واقع برداشتی است آزاد از نمایشنامه مده‌آ نوشته اوریپید.

نویسنده و کارگردان این نمایش مهدی شاه‌پیری است و بازیگران آن عبارتند از:  داریوش فائزی، مهرنوش ‌بلمه، حامی‌علیزاده، سهند جعفری زاد، رویا صدوقی، نگین ‌تقوی ‌راد، وصال امینی

در خلاصه نمایش نوشته شده: تنها در صورتی پسر زنده خواهد شد که شاه گلوی دختر را ببرد و خونش را بریزد. پادشاه چنین کرد!

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

ایرانشهر ‌- ‌سالن ‌استاد ‌سمندریان- سفید

نمایش سفید که از ۶ مرداد اجراهایش را شروع کرده همچنان روی صحنه است. نویسنده متن این نمایش  امیر ابراهیم‌زاده و کارگردان آن صادق ‌برقعی است. بازیگران این نمایش رئال عبارتند ازغزاله ‌توده ‌زعیم، زهرا ‌مهرابی، ساناز ‌آقایی، بی‌تا ‌عزیز، صادق ‌برقعی و سپهر ‌طهرانچی

طراح صحنه این کار سعید ‌حسنلو است و در خلاصه آن نوشته شده: مادر به خانه می‌آید و تمام بچه‌ها فرصتی دارند تا چیزی که از او می‌دانند برایش تعریف کنند. همه‌چیز همین تعریف کردن است، روایت. هر روایت یک تاریخ است. هر روایت جهان تازه‌ای را می‌آفریند. هر تاریخ جهانی را از بین می‌برد. کدام جهان حق ماندن دارد و کدام تاریخ لایق حذف شدن است.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

ایرانشهر ‌- ‌سالن ‌استاد ‌سمندریان، رئالیسم مصنوعی

نمایش رئالیسم مصنوعی از روز ۱۴ شهریور در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر کارش را شروع می‌کند. نویسنده این کار سمانه زارعی و کارگردان آن ایمان اسکندری است.

 بازیگران هم از این قرارند:  اسماعیل ‌گرجی، سمانه ‌زارعی، شبنم ‌دادخواه، محمد ‌برهمنی، امیراحمد ‌قزوینی، آزاده ‌صمدی

  امیرحسین ‌دوانی این کار را طراحی صحنه کرده است و داستان عاشقانه‌ای است در خاورمیانه در روزی که قرار است برای جاودانی عشقشان جشن بگیرند.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

تماشاخانه ‌اهورا-رسم بر این است

  در تماشاخانه اهورا هم از ۱۴ شهریور نمایش «رسم بر این است» روی صحنه می‌رود. نمایشنامه این اثر کار سید مهدی شجاعی و کارگردان آن محمد ‌مهرافروز است.

در این نمایش رضا ‌طاهریان، شادان ‌قوامی، نسترن ‌فراهانی، روژینا ‌شهابی، فائزه قربان نژاد، نیکی ‌خیرخواه، مریم ‌خادمی‌و محمد ‌مهرافروز نقش‌ها را بازی می‌کنند. طراح صحنه هم محمد مهر افروز است.

داستان نمایش در باره سه غریق نجات است که به اتهام نجات جان سه غریق از دریا محاکمه و محکوم به اعدام می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های این نمایش حضور همزمان همه کاراکترها و درگیری همزمان همه‌ آنها روی صحنه است.

تالار ‌مولوی ‌- ‌سالن ‌کوچک، سندرم هملت

جهان زندان جاداری است که در آن سلول‌های فراوان یافت می‌شود. اینجا یکی از بدترین آنهاست! این جمله‌ها در توضیح نمایش سندرم هملت نوشته است. این نمایشنامه بیشمار اجرا و اقتباس شده و حالا در سالن کوچک تالار مولوی می‌توانید نمایشی بر اساس آن را تماشا کنید.

نویسنده و کارگردان این کار مسعود ‌طیبی است و به غیر از خودش حسین ‌ابراهیم ‌نیا، روژین پناهی، کیوان ‌بهرامی‌و دیاکو افسر در آن بازی می‌کنند.

در این برداشت از هملت لوسیفر (شیطان) روح پدر هملت را از برزخ فراخوانده و سه وجه از هملت برای رویارویی با پدر دچار ترس، وحشت و شک شده‌اند.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

  مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان گربه در نیمه شب

 تا ۱۲ شهریور در خانه هنر آبان می‌توانید یک نمایش ترسناک ببینید. گربه در نیمه شب نوشته جان ویلارد است که با ترجمه حسین یعقوبی به فارسی برگردانده شده و رامین   دولت‌آبادی آن را کارگردانی و طراحی کرده است.

 بازیگران این نمایش نگار ‌عزیزی، اسپاروخان ‌مرادی، سامان ‌تندیس، سارا ‌سیبی، کمند ‌ایلانلو، علی ‌سیبی، مصطفی ‌دهقانی ‌اشک، مروارید ‌کفائی و رضا ‌آقایی هستند.

داستان نمایش در باره خاندان وست است که پس از بیست سال از فوت پدر در عمارت قدیمی ‌او برای خواندن وصیت نامه جمع شدند که پس از خواندن آن اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد، کمدی خانه خراب

نمایش کمدی خانه خراب با نگاهی به خسیس مولیر نوشته شده است. نویسنده آن رضا ‌دادویی و کارگردان آن محمدرضا پورحکیمی‌است و تا ۱۵ شهریور در سالن شماره ۲ تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است.

بازیگران آن عبارتند از: امیرکاوه ‌آهنین ‌جان، محمدهادی ‌عطایی، ندا ‌مقصودی، وحید ‌نفر، سیروس ‌همتی، رضا ‌علوی، حامد ‌سوری، الهه ‌حسینی، رضا ‌دادویی

در خلاصه آن نوشته شده: در روزی که کلنل لیاخوف به دستور محمدعلی‌شاه، مجلس شورای ملی را به توپ بسته است و کشور دچار آشوب و بلوا شده، حاجی جبار به دنبال افزودن دارایی‌های خود و ازدواج تازه است. او برای رسیدن به اهدافش، همسرانی هم برای فرزندان خود انتخاب کرده اما فرزندانش با تصمیم او مخالفند.

عمارت ‌نوفل‌لوشاتو، آناتول

آناتول از نمایشنامه‌های آرتور شنیتسلر است؛ نمایشنامه نویس اتریشی که در اصل روانشناس بود، اما به نمایشنامه نویسی روی آورد.

مترجم و کارگردان این کار رضا ‌دشتکی است و پارسا ‌امینایی، علی اسدی، زینب ‌ایزدپناه، الهام ‌جدی، شیما ‌حکیم ‌پور، رضا ‌دشتکی، مهدی داوودی، زایا ‌دیوید، پیام ‌رضوانی، محمد ‌عباسی، سارا ‌عرب ‌زاده، سجاد ‌پیشرویان و امین ‌مهدی ‌خانی در آن بازی می‌کنند. طراح صحنه این کار هم سعید ‌حسنلو است.

در باره این کار نوشته شده آناتول؛ گویی چندین مرد است که در یک کالبد فشرده شده. با تمام کمبودها، احساسات و خاطره‌هایشان.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

در تماشاخانه شانو نمایش بنکسی بزرگ به کارگردانی ویدا قراگوزلو روی صحنه است. نمایشنامه این اثر نوشته فرشید ‌ذوالفقاری ‌فرد است و حامد ‌خسروی، محمد ‌حداد ‌کاشانی، شهلا ‌رحیمی، آزیتا ‌ابریشمی‌موحد، مریم راجع، سعید ‌پارسا و فرشید ‌ذوالفقاری ‌فرد در آن بازی می‌کنند.

این کار را مهدی بنیادی طراحی صحنه کرده و در خلاصه آن نوشته شده:مردم زلزله‌زده شهری فراموش شده، با پیدا شدن نقاشی بنکسی روی دیوار شهر، دچار زلزله ای دیگر می‌شوند.

تماشاخانه ‌سنگلج- پایین، گذر سقاخانه

در تماشاخانه سنگلج یکی از نوشته‌های اکبر رادی با کارگردانی رضا بهرامی ‌روی صحنه است.

بازیگران این نمایش پربازیگر به این ترتیبند:  بهروز ‌پناهنده، کهبد ‌تاراج، امیر ‌عدل ‌پرور، شادی ‌ضیایی، سهیل ‌ملکی، احمد ‌جعفری، حسین ‌اشتهاردی، عرفان ‌پورمحمدی، آروین ‌فلاح، حسن ‌تدینی، بهار ‌گودرزی، زهرا ‌حمیدی ‌پور، دنا ‌زره ‌پوش، نگار ‌قوام‌فر، امیر شاعری، امیر ‌حسین ‌مدرس، محمد ‌پارسا ‌زاهدی، علی ‌راحتلو، امید ‌اسلامی، محمدمهدی ‌بیات، حسین ‌صادق ‌نائینی، ابوالفضل ‌گودرزی و علی ‌حسینی

داستان نمایش از این قرار است که در یکی از محله‌های قدیمی‌طهران و دو قهرمان کشتی به نام طاهر و فری زندگی می‌کنند که فری به علت مصدومیت به قهرمانی نمی‌رسد و طاهر در مسابقات شرکت می‌کند و برنده کاپ و مدال قهرمانی می‌شود. در این میان پری دختر یکی از بزرگان محل به اسم حاجی میناچی دلباخته‌ی طاهر می‌شود و از طرفی فری عاشقانه پری را دوست دارد و همین باعث درگیری و خشم فری نسبت به طاهر می‌شود.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

  خانه ‌نمایش ‌دا ‌(سالن ‌شماره ‌۱)احتمال تحقق آرزوی محال

از۱۵ شهریور تا اول مهر در سالن شماره یک تماشاخانه دا می‌توانید شاهد احتمال تحقق آرزوی محال باشید.

نویسنده و کارگردان این نمایش سجاد ‌داغستانی است و تبسم ‌ارجمند، فائزه ‌حمیدی، شهاب ‌حیدری، امیرحسین رضا زاده، پریسا ‌روزبهانی، محمد ‌شعبانپور، نرگس ‌عبدالهی، ابراهیم ‌شیشه ‌بران، مریم ‌کبریایی، آریا ‌گازر، سارینا ‌لواسانی، مهرداد ‌مقیسه، پندار پیران و سجاد ‌داغستانی بازیگران آن هستند.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

خانه ‌نمایش ‌دا ‌(سالن ‌شماره ‌۲) والا

در سالن شماره همین خانه نمایش دا نمایش والا به نویسندگی و کارگردانی بهنام شریفی و با بازی الهام شهبازی قابل تماشاست.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

تماشاخانه ‌ملک، شام خداحافظی

شام خداحافظی از هفته گذشته در تماشاخانه ملک کارش را شروع کرده است. نویسندگان این نمایش ماتیو ‌دولاپورت، الکساندر دولاپتولیر و مترجم آن شهلا ‌حایری است و شیماه خاسب آن را کارگردانی کرده است.

امیر ‌غفارمنش، جوانه ‌دلشاد و امیر ‌کربلایی‌زاده در این نمایش حضور دارند.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

  مجتمع خاتم الانبیاء – رشت، بک تو بلک

نمایش بک تو بلک سجاد افشاریان که آخرین بار در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه بود، عنوان پرفروش‌ترین نمایش تاریخ تئاتر ایران را دارد. این نمایش حالا با طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان از ۱۳ تا ۱۸ شهریور در رشت روی صحنه می‌رود.

بازیگران این نمایش سجاد ‌افشاریان، نیکو بستانی، مهدی ‌زندیه هستند و در خلاصه آن نوشته شده: علی: درد از لحظه ای شروع می‌شه که چشم‌هات رو باز می‌کنی، سورمه داره یه چیزهایی می‌گه که نمی‌شنوم اما می‌تونم لب خونی کنم کلماتی رو که ازشون خون فواره می‌زنه … این آخرین باریه که با بوسه حرف می‌زنم …

علی: عجیب آدم‌هایین که کسی و ندارن باهاشون تماس بگیرن، اونا کل سهمیه تلفن ماهیانه زندانشونو می‌فروشن به یه بوکس بهمن کوچیک؛ عجیب تر آدم‌هایین که یه عالمه کس و کار دارن اما خودشون دلشون نمی‌خواد با کسی حرف بزنن، اونا هر یه نخ بهمنی که می‌کشن یه عالمه حرف نزده است که دود می‌شه

تماشاخانه ابوالحسنی - بابل طرز قتل معمولی

  در تماشاخانه ابوالحسنی بابل هم از ۷ شهریور طرز قتل معمولی با نویسندگی، طراحی و کارگردانی سعید ‌پرسا روی صحنه است.

بازیگران این نمایش که کاری از گروه تئاتر آواک است، محمد ‌تسلیمی، مهدیه نیاستی، دایا ‌خامسی، کیوان شابازاده، ابوالفضل خامسیان، شووار کریم‌زاده، فاطمه کلاری، زینب حسین‌نژاد و آزاده رادمهر هستند.

داستان نمایش هم از این قرار است که در مهمانی شب قبل، نسرین کشته شده. هستی دیده که مجید، نسرین را هل داده و کشته. ولی شهاب، همسر نسرین نظر دیگری دارد.

 یکه‌تازی نمایش‌هایی با متون ایرانی | برنامه های سالن های تئاتر

  پلاتو تالار هنر – یزد- دل لرزه

نمایش دل لرزه نوشته سیدعلی ‌موسویان با کارگردانی مجتبی لاله‌زاری در پلاتو تالار هنر یزد روی صحنه است.

بازیگران این نمایش عبارتند از:  سیدهادی آقابزرگی، سعید خبیری، امین ‌دلپذیر، طاهره هنزایی، مجتبی لاله زاری. خلاصه نمایش اینطور است که جواد ابویی در پی ماجرایی با هم محله ای خود درگیر می‌شود و او را به قتل می‌رساند. حاج مرسل وکیلی که کاندیدای شورای شهر هست، برای کسب رضایت خانواده مقتول تلاش می‌کند.

کد خبر 702194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha