بعد از تعطیلات چند روزه سالن‌های نمایش به مناسبت تاسوعا و عاشورا، این سالن‌ها حالا اجراهایشان را از سر می‌گیرند.

دریایی مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، بعضی نمایش‌ها پیش از تعطیلات اجراهایشان به پایان رسید و حالا نمایش‌های جدیدی روی صحنه رفته‌اند. بقیه نمایش‌ها هم به اجرایشان ادامه می‌دهند.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

سالن اصلی تئاترشهر، شکوفه‌های گیلاس

نمایش «شکوفه‌های گیلاس» محمد مساوات که از ۳۰ تیر دور دوم اجراهایش را در تئاترشهر شروع کرد، تا ۲۵ مرداد روی صحنه است. مساوات در این سال‌ها تبدیل به کارگردان    شناخته‌شده‌ای شده و کارهایش مخاطبان زیادی پیدا کرده‌اند. شکوفه‌های گیلاس هم تماشاگران زیادی داشته و یکی از کارهای پرمخاطب تئاترشهر بوده است. این نمایش داستان یک سامورائی را روایت می‌کند که برای ‌هاراگیری به یک معبد می‌رود تا استاد را ببیند، اما زن نگهبان اجازه این کار را نمی‌دهد. در این نمایش رومینا مومنی و حامد رسولی بازی می‌کنند.

سالن سایه، تااون

نمایش «تااون» به نویسندگی و کارگردانی ‌هادی حوری از روزهای پایانی مرداد در تالار سایه تئاتر شهر اجراهایش را شروع می‌کند. این نمایش که از روز جمعه بیست و هشتم مرداد روی صحنه می‌رود، کاری از گروه نمایش «آدمک» است.

در این نمایش دانیال ابراهیمی، شیما پروهان، شیوا ترابی، علی رجایی، بهروز سروعلیشاهی، شاهین علایی نژاد، محمد مهدی کیان، عیسی محمدی، علیرضا موسوی، آیلار نوشهری، نساء یوسفی و مجید صدخسروی، نگار شهبازی، هلیا حمیدی و محدثه امیریان در نقش «موش‌های مراقب» به عنوان بازیگر حضور دارند.

در خلاصه داستان   «تااون» آمده است: «بچه موشی در پی غذا از کتابخانه‌ای سردرآورده است. خوردن کتاب‌ها باعث آگاهی او از موضوعاتی شده که خودش نیز از آنها سر درنمی‌آورد. این موضوع باعث ایجاد ناآرامی‌در زندگی دیگر موش‌ها شده است که باید راهی برای مقابله با آن پیدا کنند.»

هادی حوری نیز درباره این نمایش نوشته است: «آگاهی هراس به همراه دارد، اما آنجا که آگاهی نوعی بیماری محسوب می‌شود، هراسیدن پایانِ زیستن است.»

سالن چهارسو، سگ ها و استخوان های مادرم

اما در سالن چهارسوی تئاتر شهر نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» به زودی اجرا می‌شود. این نمایش نوشته «مژگان خالقی» است که با دراماتورژی «رضا سرور» اجرا می‌شود.

نمایشنامه «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» پیش از این توسط نشر نیماژ به چاپ رسید که مورد توجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت. این نمایشنامه ماه گذشته نیز توسط انتشاراتی Aurora Metro Books لندن به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد.

این نمایش به تهیه کنندگی سید محمد طباطبایی قرار است شهریور و مهرماه سال جاری در تالار چهارسوی تئاترشهر اجرای خود را آغاز کند. البته بازیگران و عوامل دیگر این نمایش هنوز معرفی نشده‌اند.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

ایرانشهر، پناهگاه و سفید

نمایش پناهکاه از دوم تیر در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و یک بار هم تا ۱۴ مرداد تمدید شده و باز هم تا پایان مرداد روی صحنه خواهد بود.

نویسنده و کارگردان این نمایش فرید ‌قادرپناه است و حسین ‌امیدی، آیدین ‌بهاری، مینا ‌زرنانی، میلاد ‌معیری، آذین ‌نظری، میثم ‌نوروزی، مهدی ‌یگانه در آن بازی می‌کنند. طراح صحنه این نمایش سعید حسنلو است. داستان این نمایش ماجرای سربازی به نام رایان است که در حین فرار در جنگ، داخل چاله‌ای می‌افتد و وارد مکان عجیبی به نام «پناه‌کاه» می‌شود.

نمایش سفید هم در سالن سمندریان این تماشاخانه اجرا می‌شود. امیر ابراهیم زاده نویسنده این نمایش است و صادق ‌برقعی آن را کارگردانی کرده است. در این نمایش غزاله ‌توده ‌زعیم، زهرامهرابی، ساناز ‌آقایی، بی‌تا ‌عزیز، صادق ‌برقعی، سپهر ‌طهرانچی بازی می‌کنند و باز هم سعید حسنلو طراح صحنه آن است.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

تماشاخانه انتظامی، دریایی مرغ

با پشت سر گذاشتن آخرین روزهای تمرین «دریایی مرغ» با برداشتی از متن چخوف از امروز در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. «دریایی مرغ» به کارگردانی «علیرضا حمیدین» نویسنده و کارگردان این نمایش، نمایشنامه را بر اساس «مرغ دریایی» آنتوان چخوف نوشته است. در خلاصه ‌داستان این نمایش آمده: «ترپلف» جوانی است حدوداً ٢٠ ساله که سودای کارگردانی را در سر می‌پروراند. او پسر ایرینا آرکادینا، از برجسته‌ترین بازیگران زن کشور است که دوران افول بازیگری‌اش را طی می‌کند. آرکادینا در رابطه‌ای نه چندان مستحکم با یک نویسنده مطرح به نام «بوریس تریگورین» قرار دارد که به نظر ترپلف، تریگورین تنها به دلایل مادی در این رابطه مانده است! ترپلف دل‌باخته‌ی «نینا»، دختر نسبتاً جذاب همسایه‌ باغ دایی خود شده و البته نینا نیز تمایلاتی به او نشان می‌دهد. ترپلف قصد دارد برای اثبات توانایی خود به آرکادینا و تریگورین، نمایشی کوچک و مدرن و تنها با یک بازیگر آن هم نینای جوان و بی‌تجربه در باغ اجرا بکند.

محمد شریفی، سینتیا سرکیس وارطانیان، آرمیتا فروزنده، میلاد اسکندری، زهرا حیدری و محمدرضا محمدبیگی در نمایش نمایش «دریایی مرغ» ایفای نقش می‌کنند.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

عمارت سیمرغ، باغ وهمی‌ شیشه‌ای

اسم عمارت سیمرغ در خیابان نوفل شاتو، این روزها به دلیل ماجراهایی که مدیران سالن برای دو نمایش به وجود آوردند، زیاد شنیده است. نمایش داش آکل آخرین اجرایش را برای تماشاگران و مهمانانش در تاریکی و در نور موبایل‌های تماشاگران به صحنه برد و حالا ظاهرا مسئله نمایش مجهول در مجهول هم حل شده است. به هر حال در این سالن از امروز نمایش «باغ وهمی‌شیشه‌ای» را می‌توانید ببینید. نویسنده و کارگردان این نمایش امید افشاری و   تهیه‌کننده آن سجاد افشاریان است و همانطور که از اسمش هم احتمالا حدس زده‌اید، برداشتی است از باغ وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز که روابط و شخصیت‌ها دچار تغییراتی  شده‌اند. روز گذشته پوستر و تیزر این نمایش هم رونمایی شد.

آرام نیک بین، فرزاد دشتی، مسعود انعامی، جانا جهانگیری، مهشید دلاوری بازیگران این نمایش هستند و در خلاصه آن آمده است: نمایش «باغ وهمی‌شیشه‌ای» روایتی است از تنهایی آدمیان با ظاهری شیشه‌ای که زشتی‌های درونشان به هنگام درخشش نور نمایان می‌شود، انسان‌هایی که تنها در تاریکی زیبا می‌مانند. فضای سورئال این نمایش ذهن و روح را درگیر می‌کند. برای کشف اتفاقات و میزانسن‌ها گوش و چشم‌ها را به صحنه بسپارید تا باغ وهم آلودی که در حال شکل‌گیری است درک کنید. هر آنچه شما در این نمایش می‌بینید متفاوت‌تر از نمایشنامه «باغ وحش شیشه‌ای» است چه در شکل‌گیری روابط و چه در نوع اجرا...

«احتمال تحقق آرزوی محال»، یک تمرین/نمایش

سجاد داغستانی، کارگردان جوان تئاتر هم این روزها مشغول آماده‌سازی نمایش جدید خود با عنوان «احتمال تحقق آرزوی محال» است.

پس از گذشت بیش از یک سال از تمرین‌های نمایش «احتمال تحقق آرزوی محال»، دور اول اجراهای این تمرین/نمایش، که یک اثر تجربی است، به زودی آغاز خواهد شد.

سجاد داغستانی که سال گذشته نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» را در تماشاخانه انتظامی‌به صحنه برده و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده بود، درباره اجرای جدید خود گفت: در بخش‌هایی از این اجرا ردپایی از اجراهای گذشته من را نیز مشاهده می‌کنیم اما، در نهایت وقتی با تمام اثر مواجه می‌شویم، متوجه تفاوت بسیار این اجرا با کارهای قبلی من و حتی اجراهای مرسوم تئاتر که این روزها به روی صحنه رفته‌اند، خواهیم شد. در واقع این اثر که در طول یک پروسه بلند مدت، نگارش و خلق شده است، برای ما یک مواجهه با خود در جهان معاصر هنر نمایش است. البته خلق این ارائه و معاصر بودن آن، بر روی صحنه نیز ادامه خواهد داشت و مخاطب نیز به شکل کامل با این روند در طول اجرا همراه خواهد بود.

او نگارش و کارگردانی این نمایش را بر عهده دارد و اسامی ‌بازیگران و اطلاعات تکمیلی مربوط به این نمایش به زودی اعلام خواهد شد.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

خانه ‌نمایش ‌دا، دو روایت مجهول ‌

 در خانه نمایش دا هم از امروز نمایش دو روایت مجهول به کارگردانی علیرضا کامیارنیا اجراهایش را شروع می‌کند و تا تا ۱۴ شهریور روی صحنه خواهد بود.

 بازیگران این نمایش فرید عزیزی، صدف گودرزی و سرور خسروانی هستند و طراحی صحنه آن را فرید عزیزی انجام داده است.

در خلاصه این نمایش نوشته شده: مردی در دو وضعیت ذهنی خودش گیر افتاده است. او   می‌خواهد هر بار خودش را از این منجلاب جدا کند، اما نمی‌تواند.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

تماشاخانه ‌ملک، سینما صحنه تا ۱۵ شهریور

از جمعه ۲۱ مرداد نمایش سینما صحنه در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود.

نویسنده و کارگردان این نمایش پوریا رستمی‌است و شقایق ‌سرسختی، علیرضا ‌مهران ‌فر، دنا ‌شهبازی، میلاد ‌رفاقتی، سیدصدرا ‌سبحانیان، مهسا جوادی، آرین علافچیان، شایان ‌رزقی، رضا ‌امانلو، احمد ‌عباسی، سهیل محبی، دنیا صنوبری، هلن ‌بهرامی، محمد رحمتی، نازنین شایان‌ و سالار ‌مسیب‌زاده در آن بازی می‌کنند. این اثر کاری از گروه پل است و تا ۱۵ شهریور روی صحنه خواهد بود.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | پیشنهادهایی برای دیدن نمایش در آخر هفته | شکوفه‌های گیلاس در تئاترشهر، مانش در پردیس شهرزاد

از تئاتر شهر تا بوتیک تئاتر | چه نمایش هایی این هفته روی صحنه هستند؟ | راهنمای تئاتر برای روزهای آخر هفته

شکوفه‌های گیلاس و خرده جنایت‌های زن و شوهری | برنامه تئاترهای تهران برای آخر هفته

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

تماشاخانه شهرزاد، مانش

نمایش مانش که تا کمی‌پیش از تعطیلات محرم، روی صحنه بود، از ۲۵ مرداد اجراهایش را دو باره شروع می‌کند. کارگردان و طراح صحنه این نمایش کیومرث مرادی است و نمایشنامه را بر اساس نمایشنامه اهالی کاله پیام لاریان نوشته است.

سام ‌درخشانی، مهدی ‌حسینی ‌نیا و نازنین ‌کریمی‌بازیگران این نمایش هستند که داستان سه مهاجر را روایت می‌کند که در کاله فرانسه در انتظار عبور از کانال مانش و رسیدن به انگلیس هستند.

برنامه سالن‌های تئاتر تهران | چه نمایش‌هایی روی صحنه هستند؟ | سام درخشانی با «مانش» دوباره روی صحنه

عمارت نوفل لوشاتو، جنگ چهره زنانه ندارد

جنگ چهره زنانه ندارد از سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ، از کتاب‌هایی است که در ایران خوانندگان زیادی داشته است. کتابی در باره حضور زنان در جنگ که روایت‌های   تکان‌دهنده‌ای در خود دارد. نشاط میرمهدی بر اساس این کتاب نمایشنامه را نوشته و روی صحنه آورده است. جنگ چهره زنانه ندارد از امروز بیستم مرداد ماه تا ۴ شهریور اجرا خواد داشت.

شقایق ‌به ‌دینیان، سورن ‌بیات، منا ‌چمنی، دانیال ‌حسینی، نوید ‌خدام ‌عباسی، شیدا ‌شلالوند، روژین ‌فاطوری ‌فر، فیروزه ‌فقری، ندا ‌قهرمانپور، کوثر ‌کاردان، رابیه ‌میرزاد، آتنا ‌نیکنام، فاطمه ‌ولندیاری، هلنا ‌یزدان ‌مهر، سروناز ‌نانکلی و آزاده سدیری بازیگران این نمایش هستند. در یادداشت کارگردان آمده: بارها از خودم پرسیدم؛ برای چه؟ چرا زنان با وجود قرار گرفتن و نقش آفرینی در دنیایی که زمانی مطلقا مردانه بود از تاریخ خود، از عقاید و احساساتِ خود دفاع نکردند؟ خویشتن شان را باور نکردند. دنیایی عظیم برابر چشمان و اذهان ما ناشناخته مانده. جنگ از دیدگاه زنان.

کد خبر 697132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha