عملکرد اصلی پوست محافظت از بدن است. اما گاهی به‌دلیل آسیب های مختلف و پاره شدن رگ‌های خونی در زیر پوست، کبودی‌هایی در آن نمایان می‌شود که اغلب پس از مدتی نیز ازبین می‌رود. اما روش‌هایی برای کاهش درد و از بین بردن اثر آن وجود دارد.

درمان کبودی

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی:کبودی، اصطلاحی است که برای تشخیص هرگونه حادثه آسیب‌زا بر پوست استفاده می‌شود. هنگام کبودی، رنگ پوست عوض می‌شود. این تغییر رنگ هم به دلیل آن است که رگ‌های خونی زیر پوست پاره می‌شوند و به بافت اطراف نشت پیدا می‌کنند. در این هنگام، خون زیر پوست جمع و در نتیجه علامت های سیاه یا آبی در پوست ایجاد می شود.

هماتوم (تغییر رنگ پوست) و التهاب دو نوع رایج کبودی زیر پوست هستند. در هماتوم، مویرگ‌ها در لایه‌های زیرین آسیب می‌بینند و وقتی پوست ملتهب می‌شودورم می کند و ممکن است با کبودی هم همراه شود.

مشکلات کبودی پس از عمل جراحی بینی

یکی از مشکلات کبودی مربوط به عمل‌های مختلف از جمله عمل بینی یا ضربه‌های مختلف پس از تصادف است. درمان کبودی‌های حاصل از این موارد با استفاده از کمپرس یخ، چندان آسان نیست. چون علاوه بر اینکه میزان سردی آن قابل کنترل نیست؛ مشکلاتی را به دنبال دارد و اطرف ناحیه را خیس می‌کند. با توجه به اینکه ممکن است بهبود این نوع از کبودی‌ها چندین هفته زمان ببرد بهتر است با  راهکارها و روش‌های درمان کبودی آشنا باشیم. چون قطعا می‌تواند به سرعت بهبود چنین مشکلاتی کمک کند.   

photo_2022-08-27_19-00-53.jpg
محمد مهدی خسروی نیا، داروساز و پژوهشگر
نگار بادامی، دانشجوی داروسازی

روش جدیدی برای درمان کبودی‌ها

محمدمهدی خسروی‌نیا، داروساز و محقق جوان مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه خانم نگار بادامی دانشجوی داروسازی اختراعی ثبت‌شده برای درمان کبودی‌ها دارند، دستگاهی شبیه یک دستگاه‌ اندازه‌گیری فشار خون  که کمک موثری در درمان‌های خانگی کبودی است.     

خسروی‌نیا می‌گوید این دستگاه در حقیقت از دو قسمت تشکیل شده؛ قسمت اول شامل یک دستگاه است که بدون استفاده از برق می‌تواند برای درمان کبودی و کمپرس گرم و سرد، گرما یا سرما تولید کند.

قسمت دوم  نیز پماد داخل آن است  که از ترکیب چند عصاره گیاهی  از جمله آلوئه ورا ساخته شده است که حس خنکی ناشی از آن همراه با کمپرس سرد می تواند احساس خوشایندی به دنبال داشته باشد.

تحولی تازه در در درمان کبودی‌های پس از سانحه

آشنایی با دستگاه  درمان کبودی

به گفته خسروی‌نیا، دستگاه درمان کبودی که او اختراع کرده در واقع یک کاف درمان کبودی با مکانیسم سردکنندگی، گرم‌کنندگی و همچنین تزریق پماد است که مرتبط با حوزه داروسازی و پزشکی و مهندسی پزشکی است و اثرات ضد التهاب، ضد کوفتگی و آنتی باکتریال همراه با مکانیسم تولید گرما و سرما دارد.

او می‌گوید از جمله مشکلات شایعی که همه افراد حداقل یک بار در طول عمر خود با آن روبه رو می شوند تجمع خون زیر پوستی بر اثر ضربه است که به آن کبودی گفته می‌شود.

 درمان‌های رایج کبودی نیز شامل کمپرس سرد و استفاده از داروهای شیمیایی است که در بسیاری موارد ایجاد حساسیت و عوارض پوستی می‌کند.

تسریع در روند بهبود کبودی

خسروی‌نیا می‌گوید مشکلات مربوط به مصرف داروهای شیمیایی و نیاز به تعویض مکرر یخ و ناتوانایی تولید سرما از جمله مشکلات عمده کمپرس‌های سرد هستند.

اما کاف تولید شده در این اختراع چنین مشکلاتی ندارد و شامل دو بخش ژل گیاهی و مکانیسم گرم-سردکنندگی است.  استفاده از گیاهان دارویی شاه بلوط اسبی، آرنیکا، آلوئه ورا و کامفری که عوارض به مراتب کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند و اثر بخشی آنها نیز اثبات شده است به همراه مکانیسم سردکنندگی و گرم‌کنندگی از طریق انجام واکنش شیمیایی در مجموع باعث تسریع روند بهبود کبودی و التهاب خواهند شد.

چگونگی عملکرد دستگاه  

به گفته این محقق جوان، اندازه این دستگاه به اندازه دستگاه فشارخون است که  می‌تواند در کیف کمک‌های اولیه قرار داده و دور دست، بازو یا پا بسته شود و سایز بندی‌های مختلفی هم  دارد. ضمن آنکه با استفاده از  همین مکانیسم می‌توان برای سطوح مختلف پوست، آن را در ابعاد چسب زخم‌هایی متناسب با نواحی مورد نظر نیز تولید کرد.

یعنی قابلیت طراحی‌های مختلف در ابعاد گوناگون را نیز دارد و  بیشترین کاربرد آن هم مصارف خانگی است

این داروساز می‌گوید این دستگاه دو لایه دارد؛ لایه اول لایه داخلی است که نزدیک سطح پوست قرار می‌گیرد که شامل  پارچه منفذداری است که کرم هم داخل آن تعبیه می شود. کرم داخل این دستگاه نیز خاصیت درمانی ضد التهابی و ضد کوفتگی در کاهش کبودی و تورم دارد.

لایه بزرگ بیرونی هم مانند رادیاتور ماشین عمل می‌کند. چون داخل آن آب جریان دارد و به همین خاطر می‌تواند بدون استفاده از برق یا باتری، گرما یا سرما تولیدکند.

تولید سریع سرما و گرما

خسروی‌نیا  می‌گوید در این دستگاه، کپسول‌هایی تعبیه شده‌اند که  قرصی در آن وجود  دارد که با روشن شدن دکمه روی دستگاه، قرص داخل آب آزاد می شود و واکنش شیمیایی «گرماده» یا «گرماگیر» انجام خواهد داد. در واکنش گرماگیر؛ گرمای محیط گرفته می‌شود و  تولید سرما می‌کند؛ واکنشی شبیه عملکرد دستگاه های خنک‌کننده (COOLPAD).

این دستگاه می‌تواند به سرعت سرمای مورد نیاز را  تا دمای ۴ درجه  و به مدت ۵ ساعت تولید کند. کرم داخل دستگاه ‌هم قابلیت شارژ دارد و به این ترتیب باعث کاهش تولید زباله و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

کد خبر 701277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیدین IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    عالی بود