گروه بورس: در شرایطی که وزارت بازرگانی رسما اعلام کرد، سیمان به‌طور کامل از سبد حمایتی خارج شده است بورس کالای ایران در واکنش به این خبر سکوت کرد.

به گزارش همشهری، در میان تایید و تکذیب وزارت بازرگانی و وزارت صنایع در مورد خروج سیمان از سبد حمایتی دولت، مسئولان بورس کالای ایران اعلام کردند: نامه‌ای درباره آزاد‌سازی‌ کامل قیمت سیمان به دستشان نرسیده است.

موضوع آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان که زمینه عرضه این محصول راهبردی را در بورس کالای ایران فراهم می‌کند بار دیگر در پیچ و خم تایید و تکذیب 2 وزارتخانه بازرگانی و صنایع گرفتار شد.

بحث آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان که مدت‌ها ست موضوع اختلاف وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن است، بار دیگر درپی اظهار نظر 2 نفر از مسئولان این وزارتخانه‌ها به سوژه خبری روز تبدیل شد.

پیش از این دولت وعده داده بود با تشکیل کمیته‌ای راهبردی زمینه آزاد‌سازی‌ قیمت این محصول و سپس عرضه آن را در بورس کالا فراهم کند. قرار بود مرحله اول این طرح اوایل سال‌جاری اجرا  و همچنین قرار بود تا در نیمه دوم سال زمینه خروج کامل سیمان از سبد حمایتی فراهم شود.

در صورت آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان بورس کالای ایران می‌توان با پذیرش این محصول قیمت سیمان را با نرخ واقعی قیمت‌گذاری کرد اما روز گذشته در شرایطی که وزارت بازرگانی خبر از خروج سیمان از سبد حمایتی داد، معاون معدنی وزیر صنایع و معادن اعلام کرد که چنین خبری صحت ندارد.

نامه به بورس کالا

گفته می‌شود به‌دنبال اجرای طرح کامل خروج سیمان از سبد حمایتی ظرف روز‌های گذشته نامه‌ای نیز از طرف دولت به بورس کالا برای آماده بودن شرایط پذیرش محصولات سیمانی ارسال شده است.

اما حسین ملا‌حسین آقا عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی کرد اما در عین حال افزود: بورس کالا آماده پذیرش سیمان است ودرصورت خروج سیمان از سبد حمایتی و تمایل داشتن شرکت‌های تولید‌کننده مشکلی برای عر ضه وجود ندارد.

مجید سعادتی عضو دیگر هیأت‌مدیره بورس کالای ایران نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی در این زمینه گفت: خبری در این باره ندارم اما به‌نظر می‌رسد که هم‌اکنون شرایط بسیار مناسبی برای آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان است زیرادر حال حاضر تولید سیمان کفاف مصرف داخلی را می‌دهد وکفه عرضه و تقاضا متناسب با یکدیگر است.

او افزود: در گذشته حجم طرح‌های عمرانی و میزان نیاز داخلی به قدری بود که امکان آزاد‌سازی‌ قیمت این محصول را از دولت گرفته بود اما به‌نظر می‌رسد که هم‌اکنون شرایط بسیار مناسبی برای خروج این مجصول از سبد حمایتی وجود دارد.

وزارت صنایع چه می‌گوید

اما در شرایطی که وزارت بازرگانی صراحتا از خروج کامل سیمان از سبد حمایتی خبر داد، معاون معدنی وزیر صنایع و معادن این خبر را تکذیب کردو گفت: سیمان هنوز به‌طور کامل از سبد حمایتی خارج نشده است.

به گزارش فارس، مسعود سمیعی نژاد در باره اظهارات معاون وزیر بازرگانی گفت: من نمی‌دانم آقای مفتح بر چه مبنایی گفته است که سیمان به‌طور کامل از سبد حمایتی خارج شده است اما عوارض 100 هزار تومانی صادرات وجود دارد و هنوز حذف نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سیمان به‌طور کامل از سبد خارج شده است یا خیر؟ اظهار داشت: شاید هم من اطلاعی ندارم.

سمیعی نژاد در باره عرضه سیمان در بورس ابراز کرد: هنوز ابلاغی در باره عرضه سیمان در بورس صورت نگرفته است ولی بورس اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند این کار را انجام دهد و چون توزیع سیمان به‌عهده وزارت بازرگانی است و اگر قرار باشد در بورس هم عرضه‌ای صورت بگیرد باید وزارت بازرگانی تاییدیه لازم را صادر کند.

موضع وزارت بازرگانی

روز گذشته معاون وزیر بازرگانی از خروج کامل سیمان از سبد حمایتی در 3مرحله خبر داد و با اعلام اینکه این محصول هم‌اکنون آماده عرضه در بورس است، تاکید کرد: وزارت بازرگانی به‌شدت موافق عرضه سیمان در بورس است. 

به گزارش مهر، محمدصادق مفتح درباره آخرین وضعیت تولید و مصرف سیمان گفت: وضعیت مصرف و تولید سیمان در شرایط فعلی کاملا با هم همخوانی دارد و حتی تولید از مصرف پیشی گرفته است؛

این درحالی است که قرار بود سیمان در 3 مرحله از سبد حمایتی خارج و در بورس عرضه شود که هم‌اکنون آن 3مرحله طی شده و سیمان کاملا از سبد حمایتی خارج شده است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: عرضه نشدن سیمان در بورس به تفاهم صنعت سیمان و بورس باز می‌گردد، اما وزارت بازرگانی نه تنها مخالفتی در این زمینه ندارد، بلکه به‌شدت موافق عرضه سیمان در بورس است و معتقد است که این موضوع قطعا در تنظیم بازار سیمان مؤثر خواهد بود.

کد خبر 70103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز