چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: یک‌سال پیش یعنی در روزهای پاییزی سال 86 سازمان بورس موافقت کرد خرید و فروش برق در بازاری رقابتی سر وسامان بگیرد

به این ترتیب وزارت نیرو هم به صرافت تاسیس بورس برق افتاد و وعده کرد که نیمه دوم سال بعد درب‌های این بازار جدید به روی مشتریان باز شود؛ اما روزهای گرم تابستان 87 که از راه رسید ورق برگشت به عبارت دیگر وزارت نیرو که می‌دید هر روز بخشی از شهرهای بزرگ در خاموشی مطلق فرو می‌رود و مردم گرمازده جدول‌های خاموشی را ورق می‌زنند تا از برنامه جیره بندی برق باخبر شوند به این نتیجه رسید که ساعت برای افتتاح بورس تخصصی برق سعد نیست به همین علت هم مسعود حجت، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق پیش‌بینی کرد که احتمالا وعده سال گذشته، امسال محقق نخواهد شد و البته همان شد که معاون وزیر نیرو انتظار داشت. حجت، دیروز رسما اعلام کرد که دست کم تا پایان زمستان خبری از افتتاح بورس برق نخواهد بود.

اواز پیگیری تشکیل این بازار در سال آینده خبر داد و گفت: تشکیل بورس برق روندی علمی است که به‌تدریج به نتیجه خواهد رسید.

حجت، کمبودهای موجود در شبکه برق کشور را دلیل این تاخیر اعلام کرد و افزود: راه‌اندازی بورس برق در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نمی‌توان به سرعت وارد مسائل اجرایی آن شد؛

اما با تمام این استدلال‌ها دبیر هیات تنظیم بازار برق براین باور است که زمستان امسال بهترین فرصت برای راه‌اندازی بورس برق است که متأسفانه از کف می‌رود.

به گفته محمد حسین جاویدی، تمام زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای افتتاح بورس برق آماده و مهیا و مجوزهای لازم هم اخذ شده است؛

اما به‌نظر می‌رسد با وجود این آمادگی شرکت مدیریت شبکه به‌عنوان مجری و مسئول راه‌اندازی طرح به این نتیجه رسیده که زمستان امسال زمان مناسبی برای راه‌اندازی نیست.

او به همشهری گفت: مدیریت شبکه برق مسئول راه‌اندازی طرح بورس برق و پاسخگو در هنگام بروز مشکلات احتمال است بنابراین ترجیح می‌دهد از هرگونه ریسک در این زمینه فاصله بگیرد و بهره برداری از آن را به زمان دیگری موکول کند.

جاویدی ادامه داد: زمستان سال گذشته کاهش بارش برف و باران باعث خشکسالی و کمبود آب و در نتیجه برق در فصل گرم شد؛

بنابراین به‌نظر می‌رسد مسئولان نگرانند امسال هم به سرنوشت زمستان گذشته گرفتار شویم به همین علت ترجیح می‌دهند جانب احتیاط را نگاه دارند.

به گفته او پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که امسال اگر کمبود برق  نداشته باشیم با مازاد برق هم مواجه نخواهیم بود.

دبیر هیات تنظیم بازار برق تصریح کرد: به هر صورت در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و قابل اعتمادی از وضعیت تولید در فصل زمستان ارائه داد.

او ادامه داد: از سوی دیگر این احتمال هم وجود دارد که متولیان راه‌اندازی بورس برق درصدد آزمایش بیشتر  سامانه  نرم افزاری و حصول اطمینان کامل از عملکرد آن باشند.

جاویدی معتقد است: از مجموع آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که شرکت مدیریت شبکه در انتظار فرا رسیدن فرصت مناسب و زمان بهینه است.

به هر حال او براین باور است که همین زمستانی که در پیش داریم بهترین فرصت برای افتتاح بورس برق است؛ چون اگر بخواهیم از مشکلات احتمالی بترسیم هرگز موفق به راه‌اندازی بورس برق نخواهیم شد.

وی در خاتمه گفت: با به آخر رسیدن فصل سرد، روزهای گرم و افزایش مصرف از راه خواهد رسید به این ترتیب فرصت‌ها یکی از پی دیگری از دست خواهد رفت.

کد خبر 67601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز