سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: تعرفه بالای واردات طلا باعث شده، معاملات آتی طلا در بورس‌کالا رونق نگیرد

به گزارش خبرنگار همشهری، با آنکه بورس‌کالای ایران در اقدامی جدید در ماه‌های گذشته، معاملات آتی طلا را  راه‌اندازی کرد؛ اما آخرین گزارش‌های دریافتی حاکی  است که به‌دلیل بالا بودن تعرفه واردات طلا در کشور، معاملات این محصول در بورس کالا، چنگی به دل نمی‌زند.

آنگونه که کارشناسان می‌گویند تا روشن نشدن کامل شرایط تعرفه واردات طلا نمی‌توان به رونق گرفتن معاملات آتی طلا در بورس‌کالا امیدوار بود. به‌نظر می‌رسد با اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مشکل تعرفه واردات طلا حل خواهد شد؛ اما هنوز از چگونگی اجرای این قانون اطلاعات کاملی در دست نیست.

حسین خزلی خرازی، عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس‌کالا معتقد است: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشکل تعرفه واردات طلا حل خواهد؛

اما در عین حال می‌گوید: هنوز معاملات آتی طلا رونق نگرفته است. خزلی در تشریح شرایط کنونی می‌افزاید: به‌دلیل تعرفه بالای واردات طلا، این محصول عموما به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مبادی رسمی در این زمینه کنترلی ندارند.

او در گفت‌وگو با همشهری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو طلا حدود 20 میلیون تومان است و وارد‌کننده باید بابت آن در حدود 600 هزار تومان تعرفه واردات پرداخت کند؛ بنابر این وارد کنندگان این محصول ترجیح می‌دهند تا از مبادی غیررسمی و به‌صورت قاچاق طلا را وارد کشور کنند.

خزلی تاکید کرد: اگر این تعرفه کم شود باعث می‌شود تا واردات طلا به‌صورت رسمی انجام شود و این کار می‌تواند به رونق معاملات طلا در بورس‌کالا کمک کند.

بورس طلا با تبلیغات فعال می‌شود

اما نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران علت استقبال نکردن از خرید و فروش طلا در بورس کالا را اطلاع نداشتن مردم از چگونگی انجام این معاملات اعلام می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر خود مسئولان بورس کالا هم از کم بودن معاملات طلا راضی نیستند؛ ولی واقعیت این است که معاملات طلا در بورس هنوز جانیفتاده است.

محمد کشتی‌آرای، با اشاره به مقدار اندک معاملات طلا در بورس کالا می‌گوید: بسترسازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه کم است و تبلیغات اندکی انجام شده است و هنوز مردم نمی‌دانند که می‌توانند به‌صورت کاملا عادی به خرید و فروش طلا در بورس اقدام کنند؛

اگر کار تبلیغی مناسبی در این زمینه انجام شود مردم قطعا از خرید و فروش طلا در بورس کالا استقبال می‌کنند.

براساس آخرین گزارش‌ها، در مهر ماه امسال، مجموعا 24 کیلو و 445 گرم طلا در بورس‌کالا معامله شد که ارزش ریالی آن 6میلیارد و 446 میلیون ریال بوده است.

ورود 7 محصول پتروشیمی

در تحولی دیگر یک عضو هیات پذیرش بورس‌کالا نیز در گفت‌وگو با شانا از بررسی پذیرش 7محصول جدید پتروشیمی در بورس‌کالا خبر داد. 

او در این باره تاکید می‌کند: هیأت پذیرش، برنامه پذیرش 7محصول از مجموعه کالاهای مجتمع‌های بازرگانی پتروشیمی را بررسی می‌کند.

او می‌افزاید: نفت کوره، بنزن، کربنات سدیم سبک و سنگین، اورتوزایلین، پارازایلین و سود کاستیک محصولاتی هستند که به‌ترتیب در دستور کار هیأت پذیرش قرار دارند.

نامداری، ادامه می‌دهد: علاوه بر محصولات عنوان شده، 6 کالای دیگر نیز به‌زودی مورد بررسی هیأت پذیرش قرار خواهند گرفت و هم‌اکنون در انتظار تحویل مستندات مجتمع‌های تولید‌کننده این محصولات هستیم.

عضو هیأت پذیرش بورس کالای ایران، تصریح می‌کند: شرکت بازرگانی پتروشیمی، مجموعه کالاهای گروه پلیمر را وارد بورس کرده و کالاهای گروه محصولات شیمیایی نیز با پذیرش کالاهای عنوان شده به اتمام می‌رسد و گروه کالاهای پایین دستی پتروشیمی در مرحله اول بورس نفت، با اتمام مراحل پذیرش این کالاها کامل می‌شود.

نامداری ادامه می‌دهد: مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و برزویه درخواست پذیرش محصول اورتوزایلین را دارند، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر تبریز، جم و بندر امام درصدد هستند تا نفت کوره را در بورس عرضه کنند.

او خاطر نشان می‌کند: کربنات سدیم از سوی پتروشیمی رازی، سود کاستیک از سوی پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی شیراز و در نهایت پارازایلین نیز از سوی پتروشیمی‌های برزویه، بوعلی سینا و بندر امام وارد بازار بورس خواهد شد.

عضو هیأت پذیرش بورس‌کالای ایران،  می‌گوید: درخواست اولیه پذیرش محصولات عنوان شده 30‌مهرماه به هیأت پذیرش داده شد و پس از طی مراحل بازنگری و تکمیل مستندات، سرانجام چهارشنبه گذشته (15آبان) به جمع بندی نهایی رسید.

نامداری، درباره افت شدید قیمت محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس نفت، می‌گوید: این موضوع تنها به رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی مربوط نیست بلکه به‌دلیل تاثیرپذیری از قیمت‌های جهانی و اقتصاد سایر کشورهای جهان، در سایر بخش‌های بورس نیز دیده می‌شود.

همچنین، علاوه بر موارد یادشده، میزان تقاضا در بخش داخلی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

عضو هیأت پذیرش بورس کالای ایران، توضیح می‌دهد: شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز هفته گذشته قیمت محصولات عرضه شده در بورس را به‌شدت کاهش داد که این کار با تصویب هیأت‌مدیره این شرکت انجام شد.

نامداری درباره دلیل انجام این تصمیم، تصریح می‌کند: شرکت بازرگانی پتروشیمی معتقد بود که به سبب کاهش قیمت جهانی نفت، باید قیمت فراورده‌ها نیز کاهش یافته و در سطح عادلانه‌ای قرار گیرد.

پذیرش تمام محصولات شرکت بازرگانی پتروشیمی

محمود خواجه نصیری، عضو هیات پذیرش بورس‌کالا  درباره پذیرش کالاهای جدید پتروشیمی به همشهری می‌گوید: براساس مصوبه بهمن ماه سال گذشته دولت، عرضه همه محصولات پتروشیمی باید در بورس کالا انجام شود و بر این اساس همه محصولات شرکت بازرگانی پتروشیمی پس از این مصوبه باید در بورس کالا پذیرش شوند.

او می‌افزاید: هیات پذیرش با برگزاری جلسات هفتگی، به‌طور مداوم محصولات پتروشیمی را در این بورس پذیرش می‌کند و تا‌کنون محصولات زیادی در این بورس پذیرفته شده است.

کد خبر 68016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز