هدفون‌ها امروزه به جزء تقریبا ثابتی از بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما بدل شده‌اند و بحث درباره آسیب‌های شنوایی احتمالی آن بیشتر در گرفته است.

earbud

این پرسش درباره هدفون‌های درون‌گوشی (ایرفون‌ها و ایربادها) که نسبت به سایر هدفون‌ها در فاصله نزدیکتری نسبت به گوش داخلی قرار می‌گیرند، حتی بیشتر مطرح بوده است.

گرچه شاید تصور شود که ایرفون یا ایرباد که صدا را به مستقیما به درون مجرای گوش می‌فرستند، نسبت به سایر هدفون‌هایی که صدا را از فاصله دورتری پخش می‌کنند، آسیب بیشتری به شنوایی می‌زنند، عامل اصلی که آسیب شنوایی را تعیین می‌کند، حجم یا ولوم صدا در محل پرده صماخ گوش است نه جایی که این صدا از آن می‌آید.

قاعده ساده‌ای برای تعیین حجم صدای بی‌خطر

برای اینکه از آسیب شنوایی ناشی از هدفون‌ها جلوگیری کنید می‌توانید از این قاعده ساده ۸۰ برای ۹۰ استفاده کنید- شما می‌توانید بدون اینکه خطری متوجه شنوایی‌تان شوید با ۸۰ درصد حداکثر حجم صدا برای مدت کلی ۹۰ دقیقه در روز از هدفون استفاده کنید. اگر حجم صدا پایین‌تر باشد یعنی به صدای آرامتری گوش می‌دهیم، وقت مجاز بیشتری خواهید داشت. اگر به صدای بلندتری گوش می‌دهید، مدت زمان مجاز کمتر می‌شود. 

اگر از هدفون با ۶۰ درصد حجم حداکثرش یا پایین‌تر از آن استفاده می‌کنید، بدون ایجاد خطر می‌توانید در همه روز  آن را به کار ببرید.

به طور معمول حجم صدای وسائل شنوایی شخصی بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ دسی‌بل است. ۸۰ درصد حجم صدای حداکثر  این وسائل که حدود ۸۵ دسی‌بل است تقریبا معادل صدای یک ماشین چمن‌زن موتوری یا صدای ترافیک شهر درون ماشین است.

برای اینکه مانع از ناشنوایی و کم‌شنوایی ناشی از سروصدا شوید، بای از قرارگیری درازمدت در معرض صداهای محیطی با حجم بالای ۷۰ دسی‌بل (مانند صدای ماشین لباسشویی یا ظرفشویی)‌ خودداری کنید. اما سروصدای محیطی که در حد ۶۰ دسی‌بل یا پایین‌تر باشد (مانند صدای مکالمه عادی یا صدای  همهمه تهویه مطبوع)‌ معمولا باعث آسیب شنوایی نمی‌شود.

خطر بالا بردن صدای هدفون برای پوشاندن سروصدای محیطی

یک شیوه نادرست استفاده از هدفون‌ها از هر نوعی باشند، بالا بردن حجم صدای آنها برای پوشاندن صداهای بلند محیطی است. اگر در جایی بسیار پرسروصد با استفاده از هدفون هنوز می‌توانید موسیقی گوش بشنوید یا کلمات را تشخیص دهید، احتمالا حجم صدایی که می‌شنوید احتمالا بالاتر از ۸۰ دسی‌بل است و شما فشار صوتی کافی برای آسیب زدن به شنوایی‌تان به گوش‌هایتان وارد می‌کنید.

برای مقابله سروصدای پس‌زمینه‌ای بدون بالا بردن میزان صدا، بهتر است هدفون‌هایی را انتخاب کنید که سروصدای پس‌زمینه‌ای را حذف می‌کنند. بنابراین هدفون‌های درون‌گوشی که اندازه گوش شما باشند و صداهای خارجی را حذف کنند، هدفون‌هایی روی گوشی که اطراف گوش شما را به خوبی بپوشانند و هر وسیله شنوایی که از فناوری حذف سروصدا استفاده می‌کند،‌ گزینه مناسبی است.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید هشیار بودن نسبت به سروصداهای محیطی است و اینگه چگونه این سروصدا بر صدایی که به گوش‌های شما می‌رسید، اثر می‌گذارد. برخی از تلفن‌های هوشمند یا هدفون‌های هوشمند در صورتی که حجم صدا بالاتر از  میزان‌های مجاز برای شنوایی باشید، به شما هشدار می‌دهند.

آسیب شنوایی ناشی از صداهای بلند بازگشت‌ناپذیر است

سروصدای بلند می‌تواند به طور زوردس و برگشت‌ناپذیر به شنوایی‌تان آسیب بزند- قرارگیری بیش از حد در معرض سروصدا می‌تواند باعث شود که شما در ۳۰ سالگی شنوایی یک فرد ۶۰ ساله را پیدا کنید.

نکته مهم این است که از دست رفتن شنوایی تدریجی است و اغلب افراد وقتی متوجه آن می‌شوند که دیگر برای بازگشت بسیار دیر شده است.

حفظ شنوایی در شرایط ایدئال آن امری حیاتی است، زیرا نقصان شنوایی گاهی باعث ایجاد یک حلقه یا پس‌خورد مثبت می‌شود، به این معنا که افرادی که نمی‌توانند چیزی را بشنوند، به بالاتر بودن حجم صدا گرایش پیدا می‌کنند و این کار به نوبه خود حتی به آسیب بیشتر ختم می‌شود.

بنایراین آنچه بیش از همه مهم است، حجم صدایی است که می‌شنوید، هدفون را با پایین‌ترین سطح صدایی که اجازه شنیدن محتوای مورد نظرتان را می‌دهد، به کار ببرید.

کد خبر 700407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha