یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان در جهان بالقوه در معرض خطر ناشنوایی ناشی از استفاده از هدفون و ایرباد و حضور در محل‌های پخش و اجرای موسیقی با صدای بلند هستند.

hearing

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال‌اکسپرس این پژوهشگران که نتایج کارشان را در ژورنال BMJ Global Health منتشر کرده‌اند، می‌گویند دولت‌ها در سراسر جهان باید به طور فوری سیاست‌های «شنیدن ایمن» را در اولویت قرار دهند تا از شنوایی افراد حفاظت کنند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که بیش از ۴۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر نقصان شنوایی ناتوان‌کننده دارند. افراد جوان به خصوص به علت استفاده‌شان از وسیله‌های شنوایی شخصی (PLD) مانند تلفن‌های هوشمند، هدفون‌ و ایرباد و حضور در محل‌های اجرای موسیقی بلند در میانه اعمال نشدن مقررات در این زمینه به خصوص آسیب‌پذیر هستند.

پژوهش‌های قبلا منتشرشده نشان می‌دهند که کاربران PLD اغلب حجم صداهای بالایی در حد ۱۰۵ دسی‌بل را انتخاب می‌کنند و سطوح میانگین صدا در محل‌های اجرای موسیقی از ۱۰۴ تا ۱۱۲ دسی‌بل متفاوت است که فراتر از میزان‌های مجاز (۸۰ دسی‌بل بزرگسالان و ۷۵ دسی‌بل برای کودکان) است، حتی اگر برای مدت بسیار کوتاهی باشد.

این پژوهشگران می‌خواستند شیوع  روال‌های ناایمن شنوایی در میان نوجوانان و جوانان برای اندازه‌گیری کنند تا تخمین‌های جهانی از شمار افرادی را که می‌توانند در معرض خطر نقصان شنوایی قرار گیرند به دست بیاورند با این هدف که اطلاعات لازم برای سیاست‌های مبتنی بر شواهد برای حفاظت از سلامت شنوایی فراهم آید.

آنها پایگاه‌های داده‌های پژوهشی را از لحاظ بررسی‌های مرتبط منتشرشده به زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و روسی که شامل افراد ۱۲ تا ۳۴ ساله می‌شدند و برون‌ده وسائل شنوایی و مدت قرارگیری افراد در معرض صدای بلند را به طور عینی گزارش کرده بودند، جستجو کردند.

مجموعه‌ای از ۳۳ بررسی شامل داده‌های مربوط به ۳۵  بایگانی و ۱۹۰۶۴ شرکت‌کننده در این پژوهش گنجانده شدند: ۱۷ بایگانی بر استفاده از PLD و ۱۸ تای آنها بر محل اجرای موسیقی با صدای بلند متمرکز بودند.

این پژوهشگران همچنین شمار افرادی را که می‌توانند در معرض خطر نقصان شنوایی قرار گیرند با در نظر گرفتن جمعیت تخمینی ۱۲ تا ۳۴ ساله‌ها در سال ۲۰۲۲ (۲/۸ میلیارد) و بهترین تخمین‌ها درباره در معرض قرار گرفتن به روال‌های ایمن شنیدن PLDها یا پخش موسیقی با صدای بلند  به دست آمده از این بازبینی سیستماتیک استفاده کردند.

آنالیز داده‌های تجمعی نشان‌دهنده شیوع بالای روال‌های ناایمن شنیدن به علت استفاده از PLD و حضور در محل‌های اجرا و پخش موسیقی با صدای بلند در حد به ترتیب ۲۴ درصد و ۴۸ درصد  در میان نوجوانان و جوانان است.

بر اساس این ارقام، پژوهشگران تخمین می‌رزنند که شمار نوجوانان و جوانانی که به این علت  بالقوه می‌توانند در معرض خطر نقصان شنوایی قرار گیرند، بین  ۰/۶۷ تا  ۱/۳۵ میلیارد است. 

این پژوهشگران برخی از محدودیت‌های یافته‌هایشان را می‌پذیرند، از جمله طراحی‌های متفاوت بررسی‌های گردآوری‌شده  و نبود روش‌شناسی استانداردشده.

به علاوه، در تخمین‌های این پژوهشگران برخی از عوامل بالقوه تاثیرگذار مانند جزئیات جمعیت‌شناختی و تغییرات اخیر در سیاست‌ها درباره شنیدن ایمن را در برخی کشورها در نظر گرفته نشده است.

با این حال، این پژوهشگران بر مبنای یافته‌هایشان به این نتیجه می‌رسند که نیازی فوری وجود دارد که دولت‌ها، صنعت و جامعه مدنی پیشگیری از نقصان شنوایی در سطح جهانی را با تشویق روال‌های شنیدن ایمن در اولویت قرار دهند

کد خبر 720754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha