جمعه ۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

بحران اقتصاد جهانی موجب کاهش شدید تقاضا برای خرید خودروهای نو در آمریکا، اروپا و آسیا شده و فروش خودروسازان بزرگ دنیا سقوط بی‌سابقه‌ای کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فروش خودروهای نو در آمریکا، در ماه نوامبر برای سیزدهمین ماه پیاپی کاهش یافت که البته کاهش این ماه نسبت به‌مدت مشابه سال 2007، بسیار چشمگیر بود.

جنرال‌موتورز بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا دیروز اعلام کرد که فروش هر نوع خودروی نو در این کشور در ماه نوامبر 34 درصد کاهش یافته و فروش این شرکت هم با 41 درصد کاهش، مواجه شده است.

فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا هم اعلام کرد که فروش خودروهای این شرکت در بازار آمریکا، 30 درصد کاهش یافته است.شرکت جنرال موتورز همچنین اعلام کرده است که بحران اخیر چنان تاثیر منفی بر این شرکت گذاشته که آنان را مجبور به حذف بیش از 30هزار فرصت شغلی خود در سال‌جاری و چند سال آینده کرده است.

بحران ژاپنی‌ها

از سوی دیگر، به‌علت کاهش فروش خودروسازان ژاپنی، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد به شرکت‌های خودرو‌سازی کمک مالی می‌کند.

این گزارش حاکی است، به‌دنبال بحران مالی اخیر در جهان و کم شدن میزان تقاضا برای خودرو و کاهش شدید فروش شرکت‌های خودرو‌سازی ژاپنی نظیر هوندا، تویوتا و نیسان،
بانک مرکزی ژاپن از تصمیم خود برای کمک به شرکت‌های خودرو‌سازی‌ این کشور خبر داد.

این بانک با طولانی کردن مدت بازپرداخت اقساط وام‌های این شرکت‌ها و کاهش میزان بهره بانکی سعی دارد تا به آنها کمک کند.

میزان فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ ژاپنی نه‌تنها در بازار آمریکا که بزرگ‌ترین بازار آنها به حساب می‌آید کاهش داشته بلکه این شرکت‌ها را با کاهش میزان فروش در بازار داخلی ژاپن هم روبه‌رو کرده است.

بحران خودروسازان اروپا

کاهش فروش خودرو در اروپا نیز تاثیر منفی خود را گذاشته تا حدی که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مجبور به تغییر در راهبردهای اقتصادی خود شده‌اند. در فرانسه فروش خودرو در ماه نوامبر 14 درصد و در اسپانیا 40 درصد کاهش یافته است.

در همین ارتباط، واحد مرکزی خبر گزارش داد: در بحران فروش خودروها، برخی از خودروسازان اروپایی به ابتکارهای جدیدی برای فروش خودرو روی آورده‌اند.

مثلا در یکی از نمایشگاه‌های فروش خودرو دربروکسل مدل «یکی بخر 2 تا ببر» پیشنهاد می‌شود به‌طوری که مشتری با خرید یک دستگاه خودروی مدل بالا خودروی کوچک دست دوم اما نسبتا نو نیز دریافت می‌کند که این شگرد مشتریان زیادی را جلب کرده است.

فروشندگان با این روش خودروهایی را  نیز که از مدت‌ها پیش بدون مشتری مانده‌اند به فروش می‌رسانند.

کد خبر 70021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز