چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

ندا انتظامی: تکرار همیشه بد نیست. تلویزیون این روزها برنامه‌های تکراری زیادی روی آنتن دارد. از تکرار تله‌تئاترهایی همچون «برده رقصان» بگیرید تا برسید به تکرار کارتون‌هایی مانند«چوبین».

تکرار برنامه‌های تلویزیونی را می‌توان با 2 رویکرد بررسی کرد. رویکرد دم دستی آن همان پر کردن آنتن است که اغلب برنامه‌های تکراری هدفی جزء این ندارند. تلویزیون علاوه بر مخاطبان ثابتی که دارد، مخاطبان گذری و جدید هم دارد که در زمانی مشخص به سلسله مخاطبان تلویزیون اضافه می‌شوند.

اما برای این مخاطبان جدید باید با برنامه و هدف حرکت کرد تا پخش برنامه‌های تکراری که مربوط به یک یا دو دهه پیش است، دلزدگی را به همراه نداشته باشد. این روزها تلویزیون با پخش برنامه‌های تکراری رویکرد دومی را انتخاب کرده است؛ یادآوری برنامه‌های خوب گذشته و جذب مخاطبان جدید.

فصل مشترکی که در این سریال‌های تکراری می‌توان پیدا کرد ساختار قوی و مناسب و اندیشه به روز این سریال‌هاست که بعد از سال‌ها هنوز دیدنی است. نگاهی به مجموعه «بوعلی سینا» که این روزها از شبکه 4 سیما پخش می‌شود گواه این ادعاست.

مجموعه‌ای که بعد از سال‌ها هنوز دیدنی است. بازی خوب بازیگران، فیلمنامه قوی، فیلمبرداری، چهره‌پردازی و البته کارگردانی خوب کارگردان تضمین‌کننده محبوبیت دوباره پخش این کار است، در تلویزیون‌های دنیا هر برنامه‌ای دوره‌ای برای پخش مجدد خود دارد، خصوصا برنامه‌های کودکان و نوجوانان که مخاطبان آن ثابت نیستند و در هر دوره سکان برنامه‌های خود را به دست گروه سنی بعدی می‌سپارند.

 به همین دلیل به راحتی می‌توان برنامه‌ای را در یک دوره مشخص پخش کرد و نگران دلزدگی مخاطب هم نبود.

 این روزها پخش برنامه «هرچی شما بگین» که روزهای جمعه از شبکه اول سیما پخش می‌شود، بر این مبنا شکل گرفته است. کارتون‌های قدیمی هنوز برای کودکان امروز دیدنی است و برای قدیم‌ترها خاطره‌برانگیز، چرا که تکرار همیشه بد نیست.

کد خبر 69949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز