یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

مستند‌های تلویزیونی یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌هایی هستند که ساعات زیادی از وقت بینندگان را در همه جای جهان پر می‌کنند.

اما آیا شما تا کنون نام مستند‌های تلویزیونی هوایی را شنیده‌اید؟

روزنامه گاردین خبری منتشر کرده است که در آن از معامله یک شرکت رسانه‌ای انگلیسی با تلویزیون سی‌سی‌تی وی چین برای ساخت یک مستند هوایی از سراسر خاک چین پرده برداشته شده است. براساس این خبر، یک شرکت رسانه‌ای انگلیسی به نام اسکای‌ورکس دعوت مقامات چینی را لبیک گفته و به‌زودی مراحل ابتدایی ساخت یک سریال مستند تلویزیونی هوایی برای تلویزیون چین را آغاز خواهد کرد.

در مستند‌های هوایی، دوربین، کارگردان و سایر عوامل ضبط و تولید به جای زمین، روی یک هواپیما و در پاره‌ای از موارد در داخل یک بالون که دارای تجهیزات رادیویی کامل است قرار دارند و از آنجا برفراز سرزمین‌ها، آب‌ها، جلگه‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها و هر چیز دیگری که مد نظر سازنده مستند است سفر می‌کنند و فیلم می‌گیرند.

چینی‌ها اخیرا از این نوع مستند تلویزیونی خوششان آمده و سی‌سی‌تی وی، تلویزیون دولتی چین که تمامی امکانات صوتی و تصویری این کشور را در اختیار دارد با انعقاد قراردادی که قیمت آن فاش نشده از اسکای ورکس خواسته است تا مستندی هوایی از همه خاک چین تهیه کند.

عامل موفقیت این شرکت رسانه‌ای انگلیسی در ساخت چنین مستندهایی پخش چند اثر آنها در بی‌بی سی بود که توانست نظر مخاطبان را به‌خود جلب کند. در این‌گونه از مستند‌ها جذابیت‌های بصری فوق‌العاده‌ای نهفته است که می‌تواند به بیننده، زاویه جدیدی از نگاه به طبیعت هدیه کند. 

از آنجا که سفر بر فراز خاک چین آن هم به همه نقاط آن با توجه به ساختار سیاسی و نظامی این کشور کار چندان ساده‌ای نیست، تمامی هماهنگی توسط سی‌سی‌تی وی با دولت کمونیستی به عمل آمده و آنها اجازه کامل درخصوص این عملیات را به آنها داده‌اند اما شرکت سازنده مستند حق داشتن نسخه‌ای از فیلمبرداری خود را نخواهد داشت و حق استفاده از این تصاویر انحصارا در اختیار سی‌سی‌تی وی خواهد بود.
براساس این قرارداد زمانی که فیلمبرداری‌ها از فراز چین تمام شد اسکای ورکس موظف است آنها را در یک مجموعه 52 قسمتی با عنوان « نگاه به جهان در حال پرواز» برای پخش از شبکه تلویزیونی چین آماده کند.

با این همه هر 52 قسمت مستند هوایی که قرار است با این نام از تلویزیون چین پخش شود مربوط به کل چین نیست بلکه همانگونه که در قرارداد منعقد‌شده با اسکای ورکس قید شده، نیمی از این مستند‌های 30 دقیقه‌ای متعلق به کار مشابهی است که این شرکت درخصوص قاره اروپا انجام داده و با نام «تصاویر هوایی اروپا»، پیشتر از تلویزیون برخی از کشورهای جهان پخش شده است.

اسکای ورکس که به خاطر به دست آوردن این موفقیت بسیار خشنود است همه لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار هیجان‌انگیز و شگرف را به گونه‌ای آماده کرده که ابتدای سال 2009 پرواز بر فراز چین را آغاز کند. تمام این مستند از فراز آسمان فیلمبرداری می‌شود و در این راه، از جدیدترین و مدرن‌ترین تکنیک‌های فیلمبرداری برای گرفتن تصویر‌های فوق‌العاده با کیفیت استفاده خواهد شد تا بیننده همه مناظر را مانند کسی که از چشم یک عقاب به پایین نگاه می‌کند از تلویزیون خود تماشا کند.

کد خبر 66161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز