شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

محمدجعفر خسروی*: می‌توانیم در بخش برنامه‌سازی‌ قالب شکنی کنیم به شرط آنکه در فرآیند نوآوری، کهنه کردن اتفاق قبل را بیاموزیم. شاید در ماها این اتفاق رخ دهد اما تعریفش نمی‌کنیم.

استادی می‌گفت: من وقتی امتحان دکترای خود را در انگلیس می‌دادم، 6 سؤال دادند و ساعتی را هم در اختیارمان گذاشتند و گفتند این نظریه‌ها را کاملا کهنه کنید؛ یعنی فرض‌ها و نظریه‌های جدیدی بیاورید که اینها خودبه‌خود کهنه شوند. کهنه کردن یعنی مستعمل کردن. ما در روش‌های رسانه‌ای خود باید برخی روش‌های پیشین را کهنه کنیم و این‌قدر از روی دست همدیگر ننویسیم.

کهنه کردن یک موضوع است که باعث پدیداری یک چیز جدید می‌شود و بعد برای رسیدن به تازگی  باید به تفاوت اندیشید، که البته این تفاوت با محاسبه خیلی فاکتورهای متعدد و متنوعی باید لحاظ شود. اینکه ما عرف را نقض نکنیم و حدود شرعی را لحاظ کنیم وگرنه می‌توان خیلی جاها نو بود اما مقبول نبود؛ متفاوت بودن درحدی که مقبولیت را نقض نکند و ارزش‌ها و در واقع هنجارهای ما را مخدوش نکند. این یک مبنا است و چیز عجیبی هم نیست که بر می‌گردد به تجربه و هوش حرفه‌ای آدم‌ها و مطالعات پیوسته‌شان.

ما فکر می‌کنیم وقتی می‌گوییم مطالعه، یعنی سر در کتاب بردن. بخش قابل توجهی از مطالعه در محیط مطبوعات، مطالعه و تورق است. تماشا کردن، دیدن و عناوین را سیر کردن، احساس آنها را به محاسبه کشاندن. در سینما، تماشای سینما و سواد بصری، یکی از نیازهای قطعی برای سینماگرهاست.

همه اینها در تلویزیون و رادیو هم وجود دارد. مطالعات حرفه‌ای انجام دادن، تجربه اندوزی کردن، متمرکز بر یک شیوه نبودن، تجربیات را کلاسه‌بندی کردن، حسن و عیبش را پیدا کردن، درجست‌وجوی تحلیل بازخوردها و فیدبک مخاطب بودن؛ یعنی زندگی انسانی و اگر غیراز این باشد ما زندگی رسانه‌ای نمی‌کنیم. زنده‌ایم، زنده بودن با زندگی کردن فرق دارد. علاقه یعنی زندگی و زندگی بدون علاقه معنی ندارد.

* مجری برنامه روز از نو

کد خبر 69543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز