هر خودروی سنگینی که تصورش را کنید در اینجا وجود دارد، از اتوبوس‌های مسافربری گرفته تا انواع نفتکش و کامیون. محله کیانشهر در قلب منطقه ۱۵ این روزها تبدیل به پارکینگ خودروهای سنگین شده است.

پارکنگ کامیون ها

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: تصور اینکه هر روز ساعت ۵صبح با صدای روشن شدن کامیون‌ها و خودروهای دیزلی بیدار شوید کمی دشوار اما عین واقعیت است. اهالی محله کیانشهر از ۱۰سال گذشته تاکنون با معضل تردد و توقف خودروهای سنگین از اتوبوس و مینی‌بوس گرفته تا کامیون‌های عظیم‌الجثه در محله خود دست و پنجه نرم می‌کنند. به اینها آلودگی زیست‌محیطی ناشی از نشت نفت و گازوئیل  روی آسفالت، دودزاد و فرسوده بودن این خودروها و پارک‌کردن مقابل در و پنجره منزل شهروندان و کنار خیابان را هم اضافه کنید. البته در سال‌های گذشته این معضل بیشتر در کیانشهر جنوبی دیده می‌شد اما حالا حتی خیابان‌های کیانشهر شمالی هم در قرق خودروهای سنگین است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

جور همسایگی با خودروهای دیزلی و خوردن دود | یک محله در قرق خودروهای سنگین

رد لکه‌های نفت و گازوئیل روی آسفالت

بیشترین تجمع خودروهای سنگین را می‌توان در خیابان عزیزخانی و قربانی مشاهده کرد. به محض اینکه وارد خیابان قربان‌زاده می‌شوید، در کوچه‌های بن‌بست که به میدان‌های کوچک و فضای سبز منتهی می‌شود می‌توان تعداد زیادی از کامیون‌های کوچک و بزرگ را دید که درست زیر پنجره ساختمان‌ها پارک و برخی‌شان هم سدمعبر کرده‌اند. «هوشنگ میرزایی» یکی از ساکنان بن‌بست اول در خیابان قربان‌زاده است و از سالها پیش درباره مزاحمت خودروهای سنگین با شهرداری ناحیه مکاتبه کرده است اما پاسخ قانع‌کننده نگرفته است. او می‌گوید:‌ «انگار نه انگار که کیانشهر جز محله‌های پایتخت است. در خیابان عزیزخانی احساس می‌کنید در جاده‌های ترانزیتی قدم می‌زنید. اینجا پر از خودروهای سنگین، دیزلی و انواع کامیون است. جای جای آسفالت کوچه‌های خیابان قربان‌زاده پر از لکه‌های نفت و گازوئیل است که بوی نامطبوعی دارند. از حدود ۸ سال قبل در این محله ساکن هستم و بارها به شهرداری درباره رفع این معضل مراجعه کردم اما به نتیجه نرسیده‌ام. کسی به ما جواب دهد خیابان قربان‌زاده بافت مسکونی است یا پارکینگ؟»

آلودگی صوتی در بافت مسکونی

اهالی محله کیانشهر جنوبی روز خود را با صدای روشن شدن خودروهای سنگین و آوای ناکوک اگزوز خودورهای دیزلی آغاز می‌کنند البته این آلودگی صوتی مختص روشن شدن این خودروها نیست، بلکه تردد و حتی پارک کردن این خودروها هم با سرو صدا همراه است. «مهدی احمدی» یکی از کاسبان خیابان عزیزخانی است و درباره آلودگی صوتی این خودروها در بافت مسکونی محله می‌گوید:‌ «هر روز از ساعت ۷صبح کرکره مغازه خود را بالا می‌دهم و شاهد فعالیت این خودروها از همان ابتدای صبح در محله هستم. خدا نکند راننده یک کامیون احساس کند که صدای ماشینش مثل همیشه نیست، برای اینکه تست کند ببیند ماشینش مشکل دارد یا نه به قدری گاز می‌دهد تا همسایگان بیدار می‌شوند و اعتراض می‌کنند. تنها چیزی که در این میان اهمیت ندارد اعتراض همسایگان است.»

او می افزاید: «بارها رانندگان این خودروها مقابل مغازه‌ام پارک کرده‌اند و حتی روزها از راننده خبری نشده است و من مجبور شده‌ام با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرم و سدمعبر را گزارش بدهم. تنها موضوعی که رانندگان این خودروها به آن توجه نمی‌کنند هشدار پلیس و پارک کردن در بافت مسکونی است. خودروهای آنها ماشین معمولی نیست نه از لحاظ ابعاد نه از لحاظ سر و صدا.»

جور همسایگی با خودروهای دیزلی و خوردن دود | یک محله در قرق خودروهای سنگین

رانندگانی که بومی نیستند

بیشتر رانندگان خودروهای سنگینی که در محله کیانشهر توقف می‌کنند، ساکن اینجا نیستند. گواه این موضوع صحبت‌های اهالی خیابان عزیزخانی است. «سمیه شاهد» یکی از اهالی خیابان دراین‌باره می‌گوید: «چند بار به یکی از راننده‌هایی که زیر پنجره خانه‌ام کامیونش را پارک می‌کرد و با روشن کردن خودروی خود دود به ریه‌های ما می‌داد، تذکر دادم که تاثیرگذار نبود در نهایت با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتم و پلاک خودروی او را اعلام کردم. تصور کنید من ساعت ۱۰ صبح با پلیس تماس گرفتم و این آقا ساعت ۱۲ ظهر سراغ کامیونش آمد. از او پرسیدم مگر چقدر منزل شما تا اینجا فاصله دارد که گفت من در افسریه زندگی می‌کنم چون کوچه‌های آنجا باریک و کم عرض است مجبورم کامیونم را در کوچه‌های کیانشهر پارک کنم. مشابه وضعیت این راننده را رانندگان دیگر خودروهای سنگینی که در معابر محله کیانشهر توقف می‌کنند دارند. بیشتر رانندگان در محله‌های افسریه، اتابک و هاشم‌آباد ساکن هستند اما به دلیل اینکه کوچه‌های کیانشهر عریض است، ماشین خود را در کیانشهر پارک می‌کنند.»

جور همسایگی با خودروهای دیزلی و خوردن دود | یک محله در قرق خودروهای سنگین

ایجاد پارکینگ اختصاصی

معضل توقف خودروهای سنگین در محله کیانشهر قدمتی ۱۰ ساله دارد و در این سال‌ها روز به روز به تعداد خودروهای سنگین مزاحم اهالی کیانشهر اضافه شده است. «نوالدین باقرفام» عضو هئیت رئیسه شورایاری منطقه ۱۵ درباره این معضل می‌گوید: «اهالی محله کیانشهر از ۱۰ سال پیش تا کنون با مزاحمت خودروهای دیزلی، نفت‌کش، خودروهای سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند. مزاحمت آنها فقط مربوط به پارک‌کردن مقابل پنجره و منزل شهروندان نمی‌شود، آنها آلودگی زیست‌محیطی و صوتی ایجاد می‌کنند وبیشترشان ساکن محله نیستند. قبلا پارکینگی در انتهای شهرک جمهوری قرار داشت که تعداد انگشت‌شماری از رانندگان، خودروی خود را در آنجا پارک می‌کردند. حالا چند ماهی است که این پارکینگ هم جمع‌آوری شده است. در حال حاضر بیشتر شاهد پارک این خودروها در کوی آزادی، خیابان خواجه کرمانی، شهرک جمهوری و خیابان تامین اجتماعی  هستیم. اخیرا با مسئولان شهرداری منطقه ۱۵ و ناحیه ۳ صحبت‌هایی داشته‌ایم که قرار شده است یک فضای باز را در محله کیانشهر به پارکینگ خودروهای سنگین اختصاص بدهند تا دیگر شاهد پارک کردن خودروهای سنگین در بافت مسکونی نباشیم.»

کد خبر 699359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha