گروه شهری: شورای شهر تهران در یکصد و چهل و نهمین جلسه علنی خود 2فوریت طرح پیشنهادی بودجه و تامین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در سال 1388 به دولت را بدون بررسی بند یک آن به تصویب رساند و بدین‌وسیله خواستار کمک دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی شد.

شورای شهر تهران با تصویب طرحی دو فوریتی از دولت خواست تا طبق قانون برنامه چهارم توسعه 50 درصد از بودجه مورد نیاز توسعه خطوط ریلی تهران را تامین کند.

با توجه به این طرح، بخشی از بودجه جاری (یارانه بلیت) بهره‌برداری از خطوط مترو به میزان 48 میلیارد تومان تعهدات معوقه دولت از سال 82 و همچنین سررسید تعهدات مربوط به بازپرداخت اقساط و سود وام‌های دریافتی از بانک‌ها که از سال 82 تا 87، 413 میلیارد تومان و 8/44 میلیارد تومان برای سررسید اقساط سال 88 و مجموع458 میلیارد تومان می‌باشد که دولت باید در ردیف دیون خود لحاظ کند و همچنین استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی به میزان 6/1 میلیارد دلار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به سهم دولت از پرداخت منابع مالی مترو و اتوبوس که هزار و 350 میلیارد تومان است، گفت: مطابق قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف است 50 درصد بودجه توسعه حمل‌ونقل ریلی تهران را تامین کند.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دفاع از این طرح گفت: برنامه 5 ساله‌ای از طرح جامع استخراج کردیم که براساس آن متوسط ساخت خط مترو در سال 5/22 کیلومتر است که مورد تایید معاونت عمران وزارت کشور و ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور هم قرار گرفته است.

وی افزود: در قانون توسعه چهارم برای حمل ونقل 10 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که این میزان تا 4 هزار میلیارد تومان کاهش داشت. تکمیل خط 1 و 2 و در ادامه خط چهارم و همچنین خطوط 3 و 4 در برنامه شهرداری برای سال آینده قرار دارد که درمجموع 22کیلومتر خواهد بود.

دولت سهم خود ازیارانه بلیت اتوبوس را بپردازد

در این طرح برای تامین بودجه مورد نیاز و تحقق برنامه‌های بخش اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی از دولت خواسته شد تا بخشی از بودجه جاری (یارانه بلیت)
بهره برداری از سامانه اتوبوسرانی شهر تهران به میزان 84 میلیارد تومان را تامین کند.

اعطای مجوز خرید 2200 دستگاه اتوبوس استاندارد و 940 دستگاه اتوبوس 2کابین با کیفیت و منطبق با استانداردهای روز دنیا، 1500 دستگاه مینی بوس و نوسازی 5هزار دستگاه تاکسی از دیگر موارد این طرح است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در مورد مشکلات اتوبوسرانی در تهران نیز تصریح کرد: اتوبوسرانی تهران درمجموع کمتر از 30 میلیارد تومان در آمد و 230 میلیارد تومان کسری بودجه دارد که دولت باید بخشی از این کسری را تامین کند.

براساس قانون هزینه بلیت اتوبوسرانی به‌صورت یک سوم شهرداری، حداقل یک سوم دولت و حداکثر یک سوم مردم تامین شود.

ساخت و تعمیر ایستگاه‌های گاز

معصومه ابتکار در یکصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح 2فوریتی‌«پیشنهاد بودجه و تامین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران» با اشاره به ارتباط آلودگی هوا و ترافیک تهران گفت: از ابتدای امسال تعداد روزهای آلوده در تهران زیاد شده است.

ما با روند افزایش آلودگی هوا در تهران مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: همانقدر که به حل و فصل معضل ترافیک بها می‌دهیم، باید به سیاست‌های ترافیک نیز توجه کنیم. وی اضافه کرد: 50درصد اتوبوس‌های موجود در تهران باید گاز سوز باشند که برای استفاده از این اتوبوس‌ها باید به موضوع ایجاد جایگاه‌ها و تعمیرات این ایستگاه‌ها توجه جدی شود.

ابتکار خاطر نشان کرد: نمی‌توان اتوبوس‌های گازسوز را از تهران حذف کرد چرا که اتوبوس‌های دیزلی سبب آلودگی زیاد هوا می‌شوند؛ باید به سمت اتوبوس‌های گازسوز رفت.

خسرو دانشجو در یکصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای شهر اعلام داشت: مدلی که برای پارکینگ‌های عمومی استفاده می‌شود در تجربه و عمل جواب نداده و باید تغییراتی در این مدل داده شود.

وی افزود: در حال حاضر به جای توسعه پارکینگ‌ها، مراکز تجاری و اداری توسعه پیدا کرده که در این روند باید تغییرات اساسی صورت گیرد تشکری هاشمی هم ضمن تایید این نظرتاکید کرد: بسیاری از پارکینگ‌ها به واسطه کسب و کاری که در آنها ایجاد می‌شود خودشان عامل شکل‌گیری تقاضاهای جدید می‌شوند؛

بنابراین ازآنجا که تهران نیازبه ساخت 450 هزارمحل توقف عمومی با اعتبارسالانه 600میلیارد تومان دارد بدون مشارکت سالانه 10‌هزارازسوی مردم،10‌هزارازسوی دولت و10‌هزارازسوی شهرداری رفع این معضل امکان‌پذیر نیست.

وی درعین حال خواستارافزایش نرخ پارکینگ‌ها به‌منظورتشویق مردم به استفاده ازوسایل حمل ونقل عمومی شد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران از شهرداری خواست تا در طرحی که به شورای شهر ارائه می‌دهد تعداد پارکینگ‌ها را در افق طرح جامع حمل‌ونقل مشخص کند.

حمزه شکیب در جلسه دیروز طی تذکری که خواستار این طرح از معاونت حمل‌ونقل ترافیک شده گفت: باید مشخص شود که در افق طرح جامع به چه تعداد پارکینگ نیاز داریم و کلیات آن نیز روشن شود.

وی افزود: بخشی از خیابان‌های ما که به آنها نیاز جدی داریم به پارکینگ خودروها مبدل شده است. اگر مشکل پارک حاشیه‌ای در تهران حل شود ترافیک تهران تا حد زیادی روان‌تر می‌شود.

کمبود شدید جایگاه‌های سوخت

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه، تهران نیازمند 50‌جایگاه سوخت‌رسانی است، گفت: با وجود افزایش 4درصدی تعداد اتومبیل‌های شهر تهران اما نه تنها به تعداد جایگاه‌های سوخت‌رسانی اضافه نشده است که حتی 5 ایستگاه در طرح توسعه شهری جایگزین شدند.

خادم در جریان بررسی یک فوریت طرح تعیین سیاست‌های ساماندهی و توسعه ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در شهر تهران اعلام کرد: لازم است که نسبت به تشکیل ستادی جهت هماهنگی بین دستگاه‌ها برای راه‌اندازی و ایجاد ایستگاه‌های سوخت‌رسانی اقدام شود و این هماهنگی‌ها در جهت احداث جایگاه‌های سوخت‌رسانی همکاری‌هایی انجام دهند.

بر این اساس، یک فوریت طرح سیاست‌های ساماندهی و توسعه ایستگاه‌های سوخت رسانی در شهر تهران تصویب و مقرر شد تا این طرح به‌صورت فوری در کمیسیون‌های مرتبط مورد بررسی قرار گیرد.

تقدیر از هادی ساعی

اعضای شورای شهر تهران در پایان جلسه خود از هادی ساعی، عضو شورای شهر تهران و قهرمان کشور در رشته تکواندو، پس از کناره‌گیری وی از دنیای حرفه ای ورزش تقدیرکردند.

هادی ساعی پس از دریافت لوح تقدیر و تابلوی نفیس منقش به آیات قرآنی از مهدی چمران رئیس این شورا بابت تقبل مسئولیت‌های وی در یک ماهی که به‌دلیل حضور در اردوی آمادگی برای مسابقات المپیک از شورا غیبت داشت تشکرکرد.

ساعی همچنین به نقش مؤثر اعضای شورای شهر در حمایت و دلگرمی وی در طول تمرینات و مسابقات المپیک اشاره و از آنان تشکرکرد.

کد خبر 69926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز