حسگر ECG اپل‌واچ طبق مطالعات محققان موسسه قلب تگزاس به عنوان یک ابزار هشدار اولیه برای حملات قلبی توصیه می‌شود. با این حالا باید در نظر داشت درصورت احساس علائم، فارغ از هر نتیحه‌ای باید فورا به مراکز درمانی مراجعه گردد.

اپل واچ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فون‌آرنا، اپل‌واچ‌ها ویژگی‌های بسیار خوبی را برای چک کردن سلامتی بدن‌مان در دسترس قرار می‌دهند. این ویژگی‌ها مانند مانیتور ضربان قلب، نوار قلب (ECG)، تشخیص سقوط و حسگر اکسیژن خون، جان افراد زیادی را نجات داده‌اند. همه اینها می‌توانند به کاربران در صورت بروز مشکل در بدن آنها هشدارهای لازم را ارائه دهند. حالا محققان موسسه قلب تگزاس تحقیقی را در مجله این موسسه منتشر کردند که اپل‌واچ را به عنوان یک ابزار هشدار اولیه برای حملات قلبی توصیه می‌کند.

با این حال هشدار داده می‌شود با وجود دسترسی به اپل‌واچ و احساس علائم حمله قلبی به برنامه ECG اپل‌واچ در صورت ارائه هر نوع نتیجه‌ای تکیه نشود و فورا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه شود.

محققان کشف کردند که حسگر ECG در اپل واچ می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ارسال اعلان به کاربر در هنگام بروز علائم سکته قلبی و در دسترس قرار گرفتن هرچه سریع‌تر مراقبت‌های پزشکی مفید باشد. بیشتر افرادی که علائم سکته قلبی را احساس می‌کنند، در لحظات اولیه که برای دریافت کمک‌های اولیه بسیار مناسب است، نمی‌توانند فوراً جدیت علائم را درک کرده و احتمالاً آن را به عنوان یک مشکل خوش‌خیم در نظر می‌گیرند.

ECG در اپل‌واچ می تواند خطر سکته قلبی را تجزیه و تحلیل کند و هشداری واضح به کاربر مبنی بر مراجعت هر چه سریع‌تر به پزشک ارسال کند. یک واقعیت این است که در بیمارستان‌ها معمولا یک نوار قلب ۱۲ لید در گرفته می‌شود، اما اپل واچ‌ها تنها یک نوار ECG دارند.

حالا این مطالعات نشان داده که اپل واچ می‌تواند خوانش‌های دقیقی برای لیدهای I، II و III ایجاد کند که بخش جدایی‌ناپذیر ECG استاندارد ۱۲ لیدی در کاربردهای بالینی معمول هستند. به گفته محققان با خواندن سه لید، اپل‌واچ توانایی تشخیص سکته قلبی را هم دارد.

بیشتر بخوانید:

لید I را به روش معمول اپل‌واچ به‌دست آورید. برای لید II، اپل‌واچ را می‌توان روی قسمت پایین شکم چپ، ران چپ یا مچ پای چپ قرار داد و برای ثبت کردن لید II باید انگشت اشاره سمت راست روی تاج بگذارید. درخصوص لید III هم با همان ترتیب انگشت اشاره چپ روی تاج بگذارید تا ثبت شود.

این گزارش خاطرنشان می‌کندکه مطالعات متعددی دقت این خوانش‌ها را تایید کرده چرا که با ECG استاندارد ۱۲ لیدی مقایسه شده‌اند و نتایج  برای تشخیص سکته قلبی مناسب هستند.

با این حال، باید مطالعات بیشتری انجام شود. این گزارش بیان می‌کند که اگرچه داده‌ها دلگرم‌کننده هستند، محدودیت‌های زیادی باقی مانده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این وجود، اپل واچ در نهایت می‌تواند به عنوان یک ابزار خود بررسی برای بیمارانی که درد قفسه سینه یا سایر علائم سکته قلبی را دارند، عمل کند و زمان درمان را در صورت تشخیص سکته قلبی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.بنابراین باید دقت داشت در صورت احساس درد قفسه سینه یا علائم سکته قلبی و نتیجه ندادن سکته قلبی با اپل‌واچ به معنای قطعیت آن نیست و باید فورا به مراکز درمانی و پزشکی مراجعه گردد.

کد خبر 698353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha