در آستانه رونمایی از مدل‌های ۲۰۲۲ آیفون تا چند هفته دیگر، شرکت اپل بر سر قوانین گمرکی و صادراتی چین که عبارت «ساخت تایوان» را ممنوع می‌کند، به دردسر جدیدی افتاده است.

اپل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فون‌آرنا، تنش‌های پیش آمده میان آمریکا و چین متعاقب سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، شرکت آمریکایی اپل را در میان تامین‌کنندگان قطعات خود در تایوان و مونتاژ کنندگانش در چین به دردسر انداخته است.

موضوع از این قرار است که قطعات ساخته شده در تایوان که مخصوص خط مونتاژ سری آیفون ۱۴ هستند، توسط گمرک چین رد شده و به تایوان بازگردانده شده‌اند. عبارت «ساخت تایوان» روی هر یک از فرم‌های اعلامیه واردات به چین یا روی کارتن‌های محصولات در حمل و نقل و کشتیرانی‌ها می‌تواند منجر به توقف یا رد این محموله‌ها شود. علاوه بر این‌ها، جریمه‌ای تا ۵۹۲ دلار آمریکا نیز می تواند اعمال شود.

از طرف دیگر، تایوان هم می‌خواهد همه کالاهای صادراتی‌اش دارای برچسبی باشند که مبدأ محموله را ذکر کند، به این معنی که باید مهر «تایوان» یا «جمهوری چین»، نام دیگر رسمی تایوان را نمایش دهند. این شرایط درخواستی تایوان دقیقاً مقابل خواسته‌ها و قوانین گمرکی چین است. شرکت اپل در تلاش برای جلوگیری از اختلالات زنجیره تامین، به تامین‌کنندگان خود در تایوان هشدار داده است که تا نوعی از برنامه‌های احتمالی را توسعه دهند.

بیشتر بخوانید:

بنا بر گفته افراد آگاه در این زمینه، شرکت اپل از فعالان زنجیره تامین خود درخواست کرده است که در صورت لزوم، برچسب‌های کارتن‌ها و فرم‌های ارسال از تایوان به چین را بررسی و ویرایش کند. اپل خود دچار کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین بود که حالا هم در دردسر بزرگی افتاده و در این زمان‌بندی نامناسب، باید  ظرافت و دیپلماتیک رفتار کند.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که شرایط کنونی ممکن است به تاخیر در عرضه عمومی آیفون ۱۴ شود. موردی که می‌تواند خسارت‌های مالی فراوانی را به اپل وارد آورد.

کد خبر 696001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha