دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: در 8 ماهه نخست امسال، در حالی که میزان واردات کالا به کشور از لحاظ ارزش 28درصد و از لحاظ وزن 2درصد افزایش یافت

وزن صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، کاهش پیدا کرده است.

کاهش صادرات غیرنفتی در شرایطی در 8ماهه امسال رخ داده است که طی چند سال اخیر صادرات غیرنفتی همواره روند رو به صعود داشت و علت توقف روند رو به رشد صادرات غیرنفتی، رکود اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی ایران است.

ادامه روند کاهش صادرات غیرنفتی در کنار سقوط شدید قیمت نفت، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای از درآمدهای ارزی کشور در ماه‌های آتی را نشان می‌دهد.

صادرات غیرنفتی

به گزارش گمرک، در 8ماهه سال‌جاری صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به 16 میلیارد و 990 میلیون دلار رسید.

در این مدت 26 میلیون و 473 هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی صادر شد که از این نظر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 15/4 درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی طی 8ماهه سال‌جاری 21 میلیون و 845 هزار تن و به ارزش 13 میلیارد و 30 میلیون دلار بود که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 18/0 درصد و از نظر ارزش 98/29 درصد رشد داشته است.

واردات

همچنین در 8ماهه نخست سال‌جاری 27 میلیون و 401 هزار تن انواع کالا به ارزش 38 میلیارد و 267 میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 2 درصد و از لحاظ ارزش 65/28 درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش گمرک ایران، طی مدت یاد شده بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی به کشور بود و 2 میلیارد و 532 میلیون دلار بنزین طی 8ماهه سال‌جاری وارد کشور شد و 62/6 درصد از ارزش کل واردات به این کالا اختصاص یافت.

براساس این گزارش، بیشترین میزان صادرات کشور در این مدت به‌ترتیب به امارات متحده عربی، چین، عراق، هند و کره‌جنوبی صورت گرفته است.

عمده واردات کشور نیز به‌ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، آلمان، چین، سوئیس و کره‌جنوبی  انجام گرفته است.

کد خبر 69821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز