انگلیس که نخستین کشوری بود که در اواخر سال ۲۰۲۰ یک واکسن کرونا را تایید کرد، اکنون نخستین کشوری شده است که به یک واکسن تطبیق‌یافته برای سویه‌های جدید کرونا مجوز می‌دهد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان ناظر دارویی بریتانیا (MHRA) روز دوشنبه به واکسن دوظرفیتی شرکت آمریکایی مدرنا که هم ویروس اصلی کرونا و هم سویه اُمیکرون ویروس را هدف قرار می‌دهد، مجوز مشروط برای استفاده به عنوان دوز یاداور برای بزرگسالان داد.

 انتظار می‌رود «کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی» (JCVAI) به زودی توصیه‌ای برای چگونگی کاربرد این واکسن در انگلیس منتشر کند.

تصمیم MHRA بر اساس داده‌های کارآزمایی بالینی است که نشان داد این واکسن یادآور «پاسخ ایمنی قوی» هم به سویه اُمیکرون (زیرسویه BA.1) و هم ویروس اصلی ۲۰۲۰ ایجاد می‌کند.

شرکت مدرنا در ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد داده‌های کارآزمایی نشان داد هنگامی که این واکسن تطبیق‌یافته با سویه‌های جدید کرونا به عنوان دوز چهارم به کار می‌رود، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس را تا هشت برابر افزایش می‌دهد.

MHRA همچنین یک آنالیز اکتشافی را ذکر می‌کند که نشان داد این واکسن جدید «پاسخ ایمنی خوبی» در مقابل زیرسویه‌های فعلا غالب BA.4 و BA.5 اُمیکرون ایجاد می‌کند.

به گفته شرکت مدرنا، داده‌های کارآزمایی نشان داد که میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس ایجادشده بوسیله این واکسن یادآور دوظرفیتی جدید بر ضد زیرسویه‌های کرونا ۱/۶۹ برابر بالاتر از آنتی‌بادی‌های تولیدشده بوسیله  واکسن یادآور حاوی ویروس اصلی است.

البته، همبستگی میان میزان‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده و کارآیی واکسن در پیشگیری از بیماری به خصوص بیماری شدید هنوز نامعلوم است.

به گفته MHRA، هیچ مشکلی از لحاظ عوارض جانبی و بی‌خطر بودن با این فرمولاسیون جدید برای واکسن مدرنا شناسایی نشده است.

دولت انگلیس ماه پیش اعلام کرد که برنامه تزریق واکسن یادآور در «اوائل پاییز» آغاز می‌شود و  این واکسن جدید به افراد بالای ۵۰ سال، افراد در گروه‌های در معرض خطر، کارکنان خط مقدم و کارکنان آسایشگاه‌ها ارائه خواهد شد.

با اینکه واکسن‌های موجود کووید-۱۹ همچنان حفاظت خوبی در برابر بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا ایجاد می‌کنند، کارآیی این واکسن‌ها با جهش یافتن ویروس افت کرده ست.

کد خبر 698166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha