روزنامه واشینگتن پست روز پنجشنبه گزارش کرد ماموران پلیس فدرال آمریکا هنگام یورش به خانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در فلوریدا در این هفته به دنبال اسناد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای بودند.

Trump

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز واشینگتن پست نوشت هنوز روشن نیست آیا چنین اسنادی در استراحتگاه مارالاگوی دونالد ترامپ در پالم بیچ فلوریدا یافت شده است یا نه.

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه پس از آنکه ترامپ این جستجو را یک انتقامجویی سیاسوسی توصیف کرد، از یک قاضی خواست تا حکمی را که مجوز بازرسی مارالاگو را به اف‌بی‌آی می‌داد، علنی کند.

این تقاضا ممکن است به این معنا باشد که به زودی جزئیات بیشتری درباره آنچه بازرپرسان در حین این بازرسی بی‌سابقه خانه یک رئیس‌جمهور پیشین به دنبال آن بودند، آشکار می‌شود.

این اقدام بخشی از  تحقیقاتی در این باره است که آیا ترامپ نگام ترک کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ اسنادی را که برخی از آنها به اعتقاد وزارت دادگستری محرمانه هستند، به طور غیر قانونی از آنجا خارج کرده است یا نه.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا و منصوب جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات در یک کنفرانس خبری گفت او شخصا این جستجو را تایید کرده بود. وزارت دادگستری همچنین به دنبال علنی کردند یک رسید ویراسته‌شده از اقلام ضبط‌شده در خانه ترامپ است.

گارلند گفت:‌ «وزارت دادگستری چنین تصمیمی را به سادگی نمی‌گیرد. در صورت امکان، روش استاندارد استفاده از وسائلی کمتر مداخله‌آمیز به جز بازرسی است و محدود کردن اهداف هر بازرسی است که انجام می‌شود.»

تصمیم گارلند برای اعلام علنی تایید این جستجو  غیر معمول است. مقامات اعمال‌کننده قانون در آمریکا معمولا درباره یک تحقیقات در دست جریان اظهارنظر نمی‌کنند تا حقوق افراد محفوظ بماند. اما در این مورد، خود ترامپ انجام بازرسی را در دوشنبه شب اعلام کرد.

گارلند گفت وزارت دادگستری خواستار علنی شدن حکم بازرسی «با توجه به تایید علنی بازرسی بوسیله رئیس‌جمهور پیشین، شرایط پیرامون آن و علاقه قابل‌توجه عمومی به آن» شده است.

یک منیع آگاه می‌گوید اف‌ب‌آی حدود ۱۰ جعبه اسناد از خانه ترامپ در جریان بازرسی به دست آورده است.

ترامپ در هنگام بازرسی خانه‌اش در فلوریدا نبود.

هنوز روشن نیست که آیا تیم قانونی ترامپ به علنی شدن حکم بازرسی اعتراض خواهند کرد یا نه.

با اینکه وزارت دادگستری خواستار علنی شدن حکم بازرسی شده است، از قاصی نخواسته است که شهادتنامه پشتیبانی‌کننده از این حکم را علنی کند، چرا که محتوای آن بالقوه می‌تواند حاوی اطلاعات محرمانه باشد.

این بازرسی بی‌سابقه بیانگر تشدید قابل‌توجهی در یکی از چندین بازپرسی فدرال و ایالتی است که ترامپ برای دوران حضورش در کاخ سفید و در دوران کسب و کار خصوصی‌اش با آنها مواجه است، از جمله تحقیقات جداگانه‌ای بوسیله وزارت دادگستری درباره اقدام شکست‌خورده حامیان ترامپ برای تغییر دادن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با پذیرفتن «انتخابگران» تقلبی ایالت‌ها.

تحقیقات درباره خارج کردن اسناد کاخ سفید بوسله ترامپ در ابتدای امسال پس ارجاع موضوع از «بایگانی ملی» به وزارت دادگستری آمریکا آغاز شد.

گفته می‌شود ترامپ در ژانویه ۲۰۲۲ پانزده جعبه از اسناد را به دولت بازگرداند. اما بایگانی ملی بعدا متوجه شد که برخی از این اسناد «نشان اطلاعات محرمانه امنیت ملی» را دارند.

گارلند و وزارت دادگستری آمریکا پس از بازرسی روز دوشنبه با انتقادات تند و تهدیدهای انلاین مواجه شده‌اند. حامیان ترامپ و برخی از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ دموکرات‌ها را به  سوءاستفاده از بوروکراسی فدرال برای هدف قرار دادن ترامپ متهم می‌کنند.

کد خبر 697236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha