از خیابان‌های تهران گرفته تا مناطقی از مشهد و کرج، چنارها به سرنوشت شومی دچار شده‌اند و قامت ایستاده آنها در برابر ملک‌ها نوساز دلیل کافی است تا متخلفان حکم به نابودی آنها بدهند.

درخت

همشهری آنلاین- لیلا شریف: خشک شدن و قطع کردن درختان حاشیه کوچه‌ها و خیابان‌ها داستان پرتکرار شهرهای مختلف است که این روزها برخی از آنها به سرخط خبرها راه پیدا کرده‌اند و حساسیت مسئولان شهری و فعالان محیط زیست را برانگیخته‌اند. نقطه مشترک اکثر این تخلفات مربوط به حوزه ساخت و ساز است و از جریمه‌های میلیاردی گرفته تا الزام به کاشت درختان، از جملات مجازات‌هایی است که در این قبیل پرونده‌های تخلف برای متخلفان در نظر گرفته شد.

خیابان ولیعصر؛ خیابان محمودیه

یکی از خبرسازترین پرونده‌های تخلف خشکاندن درختان مربوط به محدوده خیابان ولیعصر، خیابان محمودیه بود. در آخرین روزهای تیرماه، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، چند درخت در مقابل یک ملک نوساز خشک شده‌اند،‌ این ویدئو به سرعت به رسانه‌ها راه پیدا یافت و به شورای شهر نیز کشیده شد.

براساس توضیحاتی که شهردار منطقه یک اعلام کرده بود:« این اقدام توسط مالک ملک نوساز در خیابان ولیعصر (عج) تقاطع محمودیه پلاک ۲۷۲۸ انجام شده و ۱۰ اصله درخت چنار در این محدوده در سال‌های گذشته در حین عملیات ساختمانی خشک شده که در همین خصوص ضمن بررسی کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری و پیگیری اداره حقوقی منطقه، موضوع در کمیسیون ماده ۷ منطقه نیز مطرح شده و در حال صدور رأی جریمه با بالاترین ضریب است.ملک مذکور فاقد پایان کار بوده و تا تعیین تکلیف درختان خشک و پرداخت جرایم مربوطه هیچ‌گونه پایان کاری صادر نخواهد شد.»

در همین راستا دادستانی تهران موظف شد تا کارگروهی تخصصی تشکیل دهد و علت وقوع حادثه را بررسی کند. مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران نیز در رابطه با آخرین مراحل این پرونده اعلام کرده بود که جریمه ۱۱۷ میلیارد تومانی و کاشت بیش از ۱۰۰ اصله درخت در خیابان ولیعصر برای مالک متخلف در نظر گرفته شد و حتی ممکن است قوه قضائیه نیز مبلغی را به عنوان جریمه تعیین کند.

خیابان ولیعصر؛ باغ فردوس

خشک کردن درختان چنار خیابان ولیعصر برای دیدن شدن نمای ساختمان‌ها به ترفند مالکان متخلف تبدیل شده است تا جایی که در یک فاصله زمانی کوتاه از ماجرای درختان ولیعصر، خشک شدن درختان محدوده باغ فردوس نیز حاشیه ساز شد. براساس آخرین اطلاعات موجود باید گفت که این موضوع در حال بررسی در شورای شهر تهران است.

چنارها محکوم به خشک شدن | قطع درختان به بهانه دیدن شدن خانه‌های نوساز

نیاوران؛ خیابان مرجان

پرونده درختان این خیابان مربوط به ۴ سال پیش بود اما در بحبوحه درختان خشک شده تهران، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. مالک یک ساختمان نوساز به دلیل حمل مصالح ساختمانی و تردد ماشین آلات، تصمیم به قطع و خشک کردن درختان روبروی ساختمان گرفت.

براساس گفته سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک«مالک در سال ۸۹ شروع به ساخت کرد و در سال ۹۷ عملیات ساختمانی آن پایان یافت و در همان سال با متخلف برخورد قانونی شد و علاوه بر پرداخت سه میلیارد جریمه نقدی، بیش از ۷۰۰  اصله درخت نیز به شهرداری تحویل داد که  در جنگل کاری‌ها کاشته شد.»

میدان فاطمی؛ خیابان کاج

۹ اصله درخت در خیابان کاج جنوبی نیز به سرنوشت درختان خیابان ولیعصر دچار شدند و به جرم قرار گرفتن در مقابل نمای یک ساختمان نوساز، حکم خشک شدن آنها صادر شد.

سید علی موسوی، معاون خدمات شهری منطقه ۶ در این رابطه توضیح داده بود که در سال ۹۴ پروانه ساختمانی صادر و در سال ۹۶ احداث ساختمان در خیابان کاج جنوبی به اتمام رسید که با توجه خشکاندن درختان با بُن ۹۰ سانت در ۳ بازه زمانی از سوی کمیسیون ماده ۷ رای صادر شده که آخرین رأی صادر شده مربوط به اسفند سال ۱۴۰۰ است.

براساس آخرین رای صادره، مبلغ ۵۴۰ میلیون تومان جریمه نقدی به علاوه تحویل ۱۲۰ نهال به شهرداری منطقه در نظر گرفته شده است اما این امکان وجود دارد که با ارسال مجدد پرونده خشکاندن ۹ اصله درخت در خیابان کاج جنوبی، مالک ساختمان ۴ تا ۵ برابر جریمه نقدی شود.

چنارها محکوم به خشک شدن | قطع درختان به بهانه دیدن شدن خانه‌های نوساز

مشهد؛ کوهسنگی

سرنوشت شوم چنارها در شهرهای مختلف تکرار می‌شود و چندی پیش خشک شدن درختان خیابان کوهسنگی مشهد موجب گلایه شهروندان شد، در این میان معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از پیگیری موضوع خشک شدن درختان چنار خیابان کوهسنگی مشهد خبر داد و تأکید کرد که بعد از بازدید کارشناس و تأیید مشخصات، اگر عمدی بودن اثبات و فرد مقصر شناخته شود، در کمیسیون تخصصی بررسی و جریمه برای متخلف مشخص خواهد شد.

البرز؛ جاده مخصوص کرج

«تمایل به دیدن شدن واحد صنفی» دلیلی بود که نقطه پایانی برای درختان این محدوده گذاشت و پای دادستانی کرج نیز به این پرونده باز شد. شهرداری کرج با صدور اطلاعیه‌ای توضیح داده بود :« با مشاهده آثار خشکیدگی این درختان بی دفاع در مقابل این واحد صنفی در سال ۱۳۹۹، کارشناسی‌های لازم توسط عوامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرج در خصوص علل و ابعاد آن به عمل آمد و پس از احتمال عمدی بودن آن توسط افراد سودجو، ضمن مطرح شدن موضوع در محاکم قضایی، در حال پیگیری ویژه است.»

مروری بر پرونده درختانی که در تهران و شهرهای دیگر خشک شدند این واقعیت را گوشزد می‌کنند که تنها بخشی از این تخلفات به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی راه یافته‌اند و موجب واکنش مسئولان شده‌اند، کم نیستند درختانی که تنها به دلیل همجواری و به دور از چشم مسئولان و شهروندان محکوم به نابودی شده‌اند.

کد خبر 696906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    3 0
    ایران رو به کشور خشک و برهوتی تبدیل کردن بابت نمای قناس ساختمان! هرچقدر زیباکاری کنید ظاهر ساختمان رو هیچ چیزی به اندازه یک تک درخت شکوه و عظمت به همراه نداره!
  • Arash IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    2 0
    قانونی وضع کنید که هر فردی در هر جایگاهی درختی را به عمد قطع یا خشک کرد بایستی 1سال شبانه روز به درختکاری در مناطق صعب العبور مشغول بوده و یا مجازاتش تیرباران است آن وقت ببینید آیاکسی جرات انجام اینچنین شرارتهایی را دارد یا نه ؟