دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از ورود دادستانی کرج به موضوع خشکاندن درختان در جاده مخصوص کرج خبر داد و شهرداری کرج نیز با انتشار بیانیه‌ای، قول داد که موضوع را پیگیری کند.

درخت

به گزارش همشهری آنلاین، حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، در خصوص انتشار کلیپی در خصوص خشکاندن درختان توسط یک واحد صنفی در جاده مخصوص کرج، گفت: بلافاصله پس از دستور رئیس کل دادگستری استان البرز به این موضوع ورود کردیم؛ بررسی‌ها نشان داد حسب نظریه کارشناسان سازمان فضای سبز شهرداری کرج، متاسفانه درختان مذکور از حیز انتفاع خارج شده و به هیچ وجه امکان احیای آنها نیست.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز افزود: با هدف مقابله با انگیزه‌های اشخاصی که نسبت به خشکاندن درختان اقدام می‌کنند، شهرداری مکلف شد به تعداد درختان خشکانده شده، درختان جدید غرس کند که با پیگیری ویژه دادستانی و همکاری شهرداری کرج، غرس درختان مناسب و به تعداد کافی، از روز گذشته شروع و امروز هم به اتمام رسید.

بیشتر بخوانید: قطع درختان ۲۰۰ ساله دالان سبز به بهانه هرس 

                    جریمه هنگفت میلیاردی برای خشکاندن ۱۳ درخت در خیابان ولیعصر

او با اشاره به انگیزه‌های مختلف افرادی که اقدام به خشکاندن درختان می کنند تاکید کرد: در برخی از شهرها، خصوصا شهرهای بزرگ، عده‌ای با انگیزه‌های مختلف از جمله تغییر کاربری یا تغییر وضعیت ظاهری محل، علاوه بر خشکاندن درختان باغات، حتی اقدام به خشکاندن درختان واقع در خیابان‌ها می‌کنند که در کنار رسیدگی قضایی به این موضوع، الزام به جایگزین کردن و غرس درختان می‌تواند زمینه‌های سوء استفاده را منتفی کند.

واکنش شهرداری کرج

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج نیز در بیانیه مطبوعاتی خود عمیقأ از تراژدی تلخ به وقوع پیوسته اظهار تأسف کرد و ضمن وعده نظارت مضاعف برای پیشگیری از این قبیل رفتارهای غیرقابل دفاع علیه درختان بی‌دفاع به شهروندان اطمینان خاطر داد که مسئولان واحد صنفی مذکور برای پاسخگویی و تحمل عواقب قانونی رفتار زشت خود، به دستگاه قضا و نهادهای ذیصلاح فرا خوانده شده‌اند.

در این بیانیه آمده است:

«با مشاهده آثار خشکیدگی این درختان بی دفاع در مقابل این واحد صنفی در سال ۱۳۹۹، کارشناسی‌های لازم توسط عوامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرج در خصوص علل و ابعاد آن به عمل آمد و پس از احتمال عمدی بودن آن توسط افراد سودجو، ضمن مطرح شدن موضوع در محاکم قضایی، در حال پیگیری ویژه است.

به دلیل ارزشمند بودن حیات درختان و ضرورت حفظ فضای سبز کلانشهر کرج که در حفظ شادابی شهر و کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارند، همچنین در جهت احقاق حقوق شهروندان و عمل به وظایف ذاتی سازمان، هرگونه تعمد و قصور از جانب افراد حقیقی و حقوقی که منجر به خشکیدگی و آسیب به درختان شود، جرم و تخلف محسوب شده و علاوه بر استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات سازمانی، پیگیری ویژه در محاکم قضایی تا حصول نتیجه و اعمال قانون مرتکبین تخلف ادامه خواهد داشت که در خصوص این پرونده نیز صادق است.

در پایان ضمن قدردانی روحیات طبیعت دوستانه همشهریان گرامی که حساسیت مثبت ایشان نسبت به درختان همواره یکی از اهرم‌های نظارتی شهرداری کرج در جهت کشف موارد قصور و اقدامات سودجویانه و تعمدی علیه طبیعت و درختان بوده است، به رسانه‌ها و پیگیری کنندگان پرونده خشکاندن چند اصله درخت در مقابل یک واحد صنفی پذیرایی در جاده مخصوص کرج بار دیگر اطمینان خاطر داده می‌شود که در صورت اثبات عمدی بودن این اتفاق، خاطیان برابر قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری، مشمول جریمه و مجازات سنگین خواهند شد.»

منبع: خبرگزاری فارس و ایلنا

کد خبر 695986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    9 0
    قوه قضائیه باید پیگیری کنه چندین مرتبه مردم اطلاع رسانی کزدن.ولی شهرداری کرج اقدامی نکرده..اعتماد به شهرداری
  • abefazy IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    7 0
    این قبیل کارهای زشت بدون هیچ گونه دلیل توجیهی قتل عمد به حساب میان.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 3
    مجازاتش خیلی سنگین بیچاره صاحب تالاری که اینکارو کرده اذیت میشه
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 0
    ایران مال درخت ها رو خشک کردن ولی جرات حمله به علی انصاری ندارید
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      1 1
      مالک ایران مال ، بانک اینده ست و مالک آن تنها علی انصاری نیست
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    6 1
    ما انسانها خیلی راحت داریم زمین رو نابود میکنیم . زمین زیستگاه همه ی ماست .
  • محسن خلج DE ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 1
    شهرداری فقط دنبال جریمه گرفتن و پولسازی برای خودشه . الان ماه مرداد فقط یک اب برای باغ میوه ما در کوچه برق کلاک تامین کرده
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 0
    شهرقدس ی باغی داره که اکثر درختاش میوه‌ای داره که خیلیا ب عمرشون به این سالمی خوشمزگی ندیده باشن متاسفانه چندین هکتارش که سمت نفت پارس سرخ حصار بود از بین بردن بخشی هم اختصاصی گرفتن که پرورش ماهی اینها زدن ی بخشی از باغ که محصولاتش خشک نشده بود امسال به مدد بی توجهی شهرداری شورای شهر فرمانداری معلوم نیست به کی واگذار شد این باغ در مالکیت یک بنیاد می‌باشد متاسفانه از ابتدای خیابان نفت سمت شرقی ی قسمتیشو خشکوندن ... طی چند سال اخیر. حالا دست گذاشتن روی بخش اعظم باغ که امسال با نرسوندن آب و رها سازی و هجوم یکسری افراد بی فکر چندین درخت و محصولات باغ خیلی از بین رفت اما مردم این شهر با نامه نگاری اعتراض جهت تنفس ن تنها شهر قدس بلکه تهران خواستار این بودن این باغ احیا بشه اگه دلسوزی هست به این منابع طبیعی که محل تنفس همه ماست نجات بدید
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 0
    با سلام شهردار منطقه ۷ تهران لطفن یه سری هم به دو باب منزل مسکونی که در مجاورت یکدیگر هستند حدود۶ ماه نیمه تخریب شده و درب اصلی هم بسته و بدون نگهبان رها شده و صاحبان جدید اقدام به خشکاندن چند ده درخت مثمر که قدمت چند ده ساله دارند کردن لطفن یه سری به خیابان بهار شیراز بزنید واقعا تاسف آوره بعد آقایان میشنند دور هم بابت آلودگی هوا از مردم عوارض میگیرند تا منافع برخی سودجویان مرتفع گردد الان هم واقعا ناراحتم از این بابت که این پست را میذارم شاید هم خیلی ها بگن طرف فضول و یا آدم فروشه ولی واقعا این زبان بسته ها گناه دارند واقعا اگر به دین و مقدسات خودمان معتقدیم و مسلمان خودمان را میدانیم باید اقدام کنیم چون بارها به ۱۳۷ همسایگان هم زنگ زدند ولی اقدامی صورت نگرفته متاسفانه
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    3 0
    با سلام کرج بعد از پل فردیس به محله سرحد آباد سر بزنید ببینید که آب را به روی درختان سبز ۳۰۰ ساله بسته اند آدرس خ نامدار کوچه تالار باغ بهشت ...
  • جیمی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    تو خادم آباد شهریار یه باغ بزرگ هست بنام باغ آیت اللهی که الان دارن به عمد خشک میکنن و میفروشند یعنی شهرداری نمیدونه چرا میدونه
  • حسین IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    وقتی قانون زمین بدون درخت رو به راحتی تغییر کاربری میده و از باغ تبدیل میکنه به تجاری و مسکونی، معلومه که درختان رو از عمد خشک می کنند. ایراد از قانونه.
  • حسین IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    یعنی باور کنیم در دوره ای که همه چیز زیر ذره بین رصد میشه ،نابودی طبیعت و زیر بناهای طبیعی در سراسر کشور از چشم مسئولین پنهان مونده ؟؟مسئولین ذیربط یا خوابند یا بیخیال ویا شریک نابودگران طبیعت . لطفا جواب بدهند