یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

ترجمه - کیکاووس زیاری: آکشی‌کومار در سال‌های اخیر موفقیت خیلی زیادی در سینمای هند کسب کرده است.

 او که بیش از 15 سال است در فیلم‌های سینمایی بازی می‌کند، در آغاز کار با یک‌سری فیلم اکشن و ماجراجویانه مطرح شد. فروش خوب فیلم‌های این بازیگر، نام وی را در کنار چهره‌های مشهوری مثل شاهرخ‌خان و عامرخان قرار داد. با این حال، آکشی‌کومار هیچ وقت موفقیت و محبوبیت کلان این دو خان بزرگ سینمای هند را کسب نکرد. برای چند سال فیلم‌های او شکست پی‌درپی تجاری خوردند و این امر باعث شد تا او از حال و هوای قهرمان اکشن بیرون بیاید و بازی در نقش‌های درام خانوادگی و کمدی را تجربه کند.

این تغییر لحن مثبت بود و موقعیت از دست رفته قبلی را برای آکشی‌کومار فراهم کرد. در 5 سال اخیر، عمده فیلم‌های او نمایش موفقیت‌آمیزی در سالن‌های سینماها داشته‌اند. حال تماشاگران هندی، آکشی‌کومار را به عنوان بازیگر موفق فیلم‌های کمدی می‌شناسند.

تازه‌ترین فیلم او «سینگ شاه‌ است» هم لحن کمدی دارد و در آن نقش یک جوان ساده‌دل روستایی (اهل پنجاب) را بازی می‌کند که با یک رهبر مافیایی اشتباه گرفته می‌شود. قرار گرفتن این جوان پنجابی در این موقعیت خاص و ویژه باعث خلق موقعیت‌های کمدی فراوانی می‌شود. در شرایطی که پلیس به دنبال دستگیری اوست، این جوان به زیردستانش در گروه مافیایی درس محبت، اخلاق و زندگی می‌دهد و از آنها می‌خواهد خود را به پلیس معرفی کنند. نمایش عمومی این فیلم در داخل و خارج هند با موفقیت خیلی زیادی همراه بوده است و می‌رود که تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال سینمای هند شود. 

  • گفته می‌شود نام فیلم را شما انتخاب کرده‌اید؟

درست است. ما در منطقه جیپور مشغول فیلمبرداری فیلم قبلی‌ام «بول بولایلا» بودیم. در آنجا یک مرد سیک را دیدم که در حال راندن تراکتور خود است. در پشت پیراهن او نوشته شده بود «سینگ شاه است.» برایم خیلی جالب بود. بلافاصله با ویپول شاه تهیه‌کننده فیلم تماس گرفتم و گفتم برای کار جدیدی که قرار است به زودی شروع کنیم، یک نام خوب پیدا کرده‌ام. او به من گفت «سینگ شاه است» می‌تواند نام خیلی خوبی برای فیلم باشد و این نام تثبیت شد.

  • این فیلم در عین حال اولین کار سینمایی شماست که شرکت تازه تاسیس فیلمسازی‌تان در تولید آن مشارکت دارد. کار تهیه یک فیلم چطور است؟

 خیلی سخت‌تر از آن چیزی است که من و شما فکرش را می‌کنیم.

  •  از خیلی وقت پیش می‌خواستید تهیه‌کننده سینما هم بشوید. پروسه سختی را از سر گذراندید تا به این نقطه برسید؟

 منظورتان از خیلی وقت پیش چیست؟ در کار هنری هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. در تمام این سال‌ها سخت مشغول انجام دادن کارهایی بوده‌ام که دوستشان داشته‌ام. همه تلاشم را هم کرده‌ام که این کارها را به نحو احسن انجام دهم. اگر نیمی از دست‌اندرکاران سینمای هند تهیه‌کننده هستند، معنی‌اش این نیست که من کارم را دیر شروع کرده‌ام و کند کار می‌کنم. هر کاری را زمانی شروع می‌کنم که احساس کنم آمادگی انجام آن را دارم. البته از خیلی وقت‌ پیش در این فکر بودم و می‌خواستم با آمادگی کامل وارد آن شوم. تهیه‌کنندگی حرفه سختی است و استرس خیلی زیادی به همراه دارد. تو نمی‌توانی یک روز صبح از خواب بلند شوی و به خودت بگویی: «خب، امروز می‌خواهم تهیه‌کننده بشوم!» شرکت فیلمسازی‌ای که تاسیس کرده‌ام برایم خیلی عزیز است و به همین خاطر، می‌خواهم خیلی با احتیاط کار کنم.

  • گفته می‌شود برای هر فیلم سینمایی خود، رقم افسانه‌ای و کلانی به عنوان دستمزد می‌گیرد. راست است؟

 برای هر فیلم به من آن مقدار دستمزد داده می‌شود که باید داده شود. رقم دستمزد برای هر فیلمی فرق می‌کند، زیرا شما در فیلم‌هایی با حال‌وهواهای متفاوت بازی می‌کنید. حال‌وهوا و ژانر فیلم نقش مهمی در تعیین دستمزد بازیگر دارد. راستی، شما که مامور مالیات نیستید؟!

  • بسیاری از رسانه‌های گروهی این روزها شما را بازیگر شماره یک و مرد اول سینمای هند خطاب می‌کنند. چه احساسی دارید وقتی شما را سوپراستار صدا می‌زنند؟

خب، بعد از آن همه فیلم و کار سخت بی‌پایانی که انجام داده‌ام، کمی تحقیرآمیز است که بگویم احساس خیلی خوشایند و بزرگی دارم. حرف مرا باور کنید، قرار گرفتن در چنین موقعیتی خیلی جذاب و جالب نیست. آدم‌ها حتی زمانی که شما در اوج هم قرار دارید، دوست دارند کم‌اهمیت جلوه بدهند. البته احساس خیلی فوق‌العاده‌ای است که مردم مرا دوست دارند و همین برایم کافی است. دیگر به بازیگر شماره یک و نفر اول بودن فکر نمی‌کنم. صادقانه بگویم، دوست دارم مردم و تماشاگران دوستم داشته باشند و به دیدن فیلم‌هایم بیایند. بقیه‌اش دیگر اهمیتی ندارد.

  •  در 2 سال اخیر بیشتر از هر بازیگر دیگری با کاترینا کایف همبازی بوده‌اید. دلیل خاصی دارد؟

 فیلمسازان و تهیه‌کنندگان وقتی با یک فیلم موفق روبه‌رو می‌شوند، سعی می‌کنند بازیگران آن فیلم را در کارهای دیگری هم در کنار هم قرار دهند. موفقیت پی‌درپی چند فیلم مشترک ما، باعث شده تا همه بخواهند من و کایف در فیلم‌های متعددی نقش مقابل هم را بازی کنیم.

  • در سن 40سالگی چگونه خودتان را فعال، جوان و سرپا نگه می‌دارید؟

هیچ رژیمی ندارم. اگر این‌طور بود همه می‌توانستند با بهره‌گیری از آن رژیم خودشان را سرپا نگه دارند، اما یکی از چیزهایی که هر آدمی همیشه باید به خاطر داشته باشد، این است که راز خودش را به کسی نگوید! در غیر این صورت، تو دیگر نمی‌توانی در بین یک جمع، تک و یگانه بمانی!

  • در «سینگ شاه است» شما به موقعیت بالایی دست پیدا می‌کنید. فکر می‌کنید چه چیزی آدم را تبدیل به یک سلطان و شاه می‌کند؟

 وقتی شما شادی و خوشبختی دیگران را مقدم بر شادی و خوشبختی خودتان بدانید آن وقت شما پادشاه هستید. نکته اصلی این است که یاد بگیریم برای کسب خوشبختی،‌ زندگی دیگران  را خراب نکنیم. فقط همین رفتارها و گرایشات خوب و مثبت است که ارزش شما را در بین اطرافیانتان بالا می‌برد.

  • شما اولین بازیگر سینمای هند هستید که در یک فیلم نقش یک سیک را بازی می‌کنید، در این‌باره صحبت می‌کنید؟

 همیشه در زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای‌ام تلاش کرده‌ام خط‌شکن باشم. ضربان قلب من برای فیلم‌هایی می‌زند و قلبم به من دیکته می‌کند که متفاوت از بقیه فیلم‌ها هستند. این بار می‌خواستم رنگ‌های سرزنده ‌و شور و حال یک پنجابی واقعی را به شیوه‌ای دوست داشتنی به نمایش بگذارم. می‌خواستم نقش سیکی را بازی کنم که می‌تواند عشق خودش را در اذهان بقیه مردم باقی بگذارد. همانطور که اول مصاحبه گفتم نام فیلم را از پشت لباس یک جوان پنجابی گرفتم. به این ترتیب شما می‌توانید بگویید این مردم هند بودند که قصه این فیلم را به من دادند.

  • قیافه ظاهری‌تان هم شبیه جوانان سیک شده است. در آن ردای بلند و کلاه و ریشی که به صورت داشتید راحت بودید؟

 راستش را بخواهید، وقتی با این ظاهر در جلوی دوربین قرارگرفتم احساس کردم برای خودم یک پا سلطان و شاه هستم، احساس غرور و افتخار می‌کردم که دارم این نقش را بازی می‌کنم و همین مسئله کمک خیلی زیادی کرد تا در قالب یک سردار قرار بگیرم. البته نوع پوشش من در فیلم، کمی دست و پایم را می‌گرفت و نمی‌گذاشت با قدرت زیاد کارهایم را انجام دهم. به قول معروف، جلوی اکشن مرا گرفته بود.

  • احساستان نسبت به اینکه تیتر اول خبرهای رسانه‌ای هستید و در همه جا عکس‌هایتان بزرگ چاپ می‌شود چیست؟

این چیزها فقط برای لحظه‌هایی کوتاه هستند و سریع از بین می‌روند. نکته اصلی این است که به عنوان یک بازیگر و آدم خوب برای همیشه در ذهن و خاطره مردم و هوادارانتان باقی بمانید. به همین دلیل است که هیچ وقت به این نکته اهمیتی نداده‌ام که در جشن‌های سینمایی جایزه‌ای نگرفته‌ام. اگر هوادارانم فیلم‌هایم را دوست داشته باشند برایم کافی است و این از هر چیز دیگری برایم با ارزش‌تر است. حمایت مردم و هواداران بزرگترین و بهترین جایزه‌ای است که تا به حال دریافت کرده‌ام علتش هم این است که از سوی قلب‌هایی خالص به من تقدیم شده است.

  • پادشاه واقعی بالیوود از نظر شما کیست؟

آقای آمیتاب باچان و من دستم را به عنوان تسلیم بالا می‌برم! وقتی کسی حتی پس از گذشت بیش از 40سال فعالیت هنری، این چنین محبوب است و مردم دوستش دارند، حتما موجود خاصی است. او روحی بزرگ و رفتاری متواضعانه و شریف دارد و همین باعث محبوبیت عظیم اوست. همین خصلت‌ها هستند که از او محافظت می‌کنند. هیچ یک از بازیگران هم نسل من نمی‌توانند به موقعیت او دست پیدا کنند. نه تنها نمی‌توانند دست پیدا کند، که نمی‌‌توانند به آن نزدیک هم شوند.

 نوامبر 2008- Indiafm.com

کد خبر 69629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز