آرش نورآقایی: یکی از دغدغه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و البته تمام کسانی که در زمینه صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند، شناساندن ایران به‌عنوان کشور پذیرنده گردشگر است.

امروزه روش‌های متفاوت و متنوعی برای تبلیغات در زمینه جذب گردشگر وجود دارد،  اما با توجه به آمار گردشگران ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند،  شاید بد نباشد در این فکر باشیم که از هموطنانمان بخواهیم علاوه بر تفریح و بازدید از کشورهای خارجی،  مردمان آن کشورها را با ایران و جاذبه‌های گردشگری‌مان آشنا سازند.

قابل توجه این‌که،  بسیاری از ایرانیان به صورت گروهی یا فردی، در ایام تعطیلات نوروزی و همچنین تعطیلات تابستانی  به کشورهای همسایه یا کشورهای دوردست  سفر می‌کنند. احتمالا آمار این مسافران خروجی در ایام نوروز به بیش از 200هزار نفر می‌رسد که برای زیارت یا سیاحت به کشورهای دیگر سفر می‌کنند که   از این میان 50هزارنفر از آنان در قالب تور و از طرف دفاتر خدمات مسافرتی اقدام به سفر می‌کنند.

حال اگر سازمان میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری بتواند عکس،  پوستر،  بروشور و لوح‌های فشرده نرم‌افزاری جاذبه‌های گردشگری ایران را به زبان‌های مختلف تهیه و آماده کند و آنها را از طریق دفاتر خدمات مسافرتی در اختیار مسافران ایرانی قرار دهد،  هر گردشگر ایرانی می‌تواند با تدابیری که اندیشیده می‌شود، این هدایای تبلیغاتی را به دست مردمان کشورهای دیگر برساند. از آن‌جا که این شیوه تبلیغی (رابطه مستقیم مردم با مردم، به دور از فضای سیاسی و در اثر تعامل مهمانان با میزبانان صورت می‌گیرد،  می‌تواند بسیار شوق‌انگیز و کارآمد باشد.

این روش باعث می‌شود که عکس و فیلم‌های تبلیغاتی که از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری ایران توسط هنرمندان و کارشناسان، از قبل تهیه شده است، از طرف سازمان خریداری شود و در نتیجه هنرمندان را به ادامه کارشان امیدوار سازد و هم اینکه محصولات در یک فضای مناسب به دست کسانی برسد که مشتریان واقعی دیدار از جاذبه‌های ایران خواهند بود.از طرف دیگر،  دفاتر خدمات مسافرتی می‌توانند با آژانس‌های گردشگری کشورهای مقصد،  تعاملی را ایجاد کنند و به‌طور مثال در آخرین شب اقامت گردشگران ایرانی در کشور مقصد، از مردم میزبان دعوت کنند تا در یک ضیافت شام با گردشگران ایرانی آشنا شوند و در این میان هدایا را مبادله کنند و آنها را به دیدار از ایران تشویق کنند.

 فرش ایرانی با بوی گل بسازیم

می‌دانیم بسیاری از طرح‌هایی که در فرش ایرانی وجود دارد،  در حقیقت تجلی باغ ایرانی است که خود تجلی بهشت است.

از طرف دیگر،  می‌دانیم که خیلی از کشورها در این اندیشه هستند که طرح و نقشه فرش ایرانی را کپی کنند و به نام خودشان ثبت کنند و بفروشند.

از سوی دیگر ما هر ساله در روستاهای اطراف کاشان،  مراسم گلاب‌گیری را داریم که البته لازمه‌ آن چیدن گل‌هایی است که قبلا کاشته شده‌اند. از قضا همین کاشان،  فرش‌های نفیسی هم می‌بافد و جالب اینکه در خبرها آمده بود،  چین فرش‌هایش را به نام فرش کاشان می‌فروشد.حالا ایده این است که در بهارهایی که پیش رو داریم،  در روستاهای کاشان که گل خوشبو می‌روید، فرشی از گل‌های رنگارنگ و در وسعت یک باغ ایرانی و با طرح باغ ایرانی درست کنیم.

در نتیجه فرشی خواهیم داشت با بویی از بهشت و گفتیم که باغ ایرانی خود تجلی بهشت است.عین همین کار را در گلپایگان و کوهرنگ و بسیاری از شهرهای دیگر هم می‌توان انجام داد.

کد خبر 69554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز