سینا قنبرپور: تبلیغ برای جذب گردشگر به اقدامی حرفه‌ای با ابزارهای چندرسانه‌ای تبدیل شده است

و در ساز و کار گردشگری کشورمان نیز زیرمجموعه‌ای از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به این موضوع اختصاص یافته است. در این میان سینما و اینترنت دو مولفه اساسی برای تبلیغاتی از این دست محسوب می‌شوند.

محمدحسین برزین، رئیس ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: «علاوه بر اقلام تبلیغاتی معمول، برای شناساندن ایران 5 فیلم مستند تحت نظر این ستاد تولید و عرضه شده است و برای آینده نزدیک‌تولید فیلم و سریال سینمایی نیز در دستور کار است.»این مدیر 53 ساله  تلاش 3 ساله مجموعه تحت مدیریتش را گامی مؤثر در خنثی‌سازی تبلیغات علیه کشورمان تحلیل کرد و مدعی شد :« دست‌کم در 50 نمایشگاهی که شرکت کرده‌ایم ، هر نمایشگاه با 2 تا 3 میلیون بازدیدکننده درباره ایران ارتباط برقرار کرده است.»

گفت‌وگوی حاضر تلاشی است برای بررسی بیشتر نحوه فعالیت این ستاد به‌ویژه در برنامه‌هایی نظیر فیلم و سریال که اثرگذاری بیشتری از منظر تبلیغات سیاسی دارد و برزین که خود فیزیک خوانده ولی آهنگسازی می‌کند معتقد است در مجموعه‌اش می‌تواند بسیاری از تبلیغات منفی علیه کشورمان را خنثی کند‌.

  • اینترنت این روزها همه مرزها را درنوردیده است و در عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی عامل مؤثری به حساب می‌آید. شما و سایت ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌ها چه فعالیتی در این عرصه دارید؟

ما  در سال جدید نسخه جدیدی از سایت را روی اینترنت قرار دادیم ولی با همان آدرس توریسم ایران دات آی.آر که تنها سا‌یت جامع گردشگری ایران است. ما تمام تبلیغات خود و هر آنچه عرضه می‌کنیم را در آن منتشر می‌کنیم. این سایت از 22 بهمن 1385 راه‌اندازی شد و در سال جدید پس از بررسی 50 سایت تبلیغات گردشگری دنیا، نسخه جدید آن عرضه شد که مدعی هستیم اینک در سطح 4 سایت برتر دنیا هستیم.

  • در این سه سالی که از فعالیت‌تان می‌گذرد چه برنامه‌هایی را برای شناساندن ایران به اجرا درآوردید؟

ما در این مدت در 50 نمایشگاه شرکت کردیم و در آن 5 میلیون قلم جنس تبلیغاتی اعم از دی.وی.دی، کتاب، پوستر و... توزیع کردیم و 100هزار ثانیه تیزر تبلیغاتی را در قالب 3 هزار نوبت از شبکه‌های بین‌المللی ماهواره‌ای نمایش داده‌ایم. گروه موسیقی ما با نام سیمرغ توانسته است در هر یک از نمایشگاه‌ها نغمه‌های فاخر و خاص فولکلور ایرانی را
 به اجرا درآورد و همین اجراها به‌دلیل آنکه در این گروه 6 نفره 3 نفر مرد و 3 نفر زن هستند اثر خاصی بر مخاطبان گذاشته است به‌ویژه آنکه زنان گروه با پوشش کامل اسلامی هنرمندی می‌کنند و همین بسیاری از تبلیغات سیاسی علیه کشورمان در زمینه زنان و حجاب را خنثی کرده است.

  • فکر می‌کنید با حجم وسیع تبلیغات سیاسی علیه کشورمان، این برنامه‌ها بتواند به خنثی‌سازی آنها کمک کند؛ یعنی با یکسری کتاب ، پوستر ‌ یا مثلا یک گروه موسیقی؟

نه. من معتقدم که ما راهی را آغاز کرده‌ایم و اگر بتوانیم این راه را به خوبی ادامه دهیم به جرات می‌توانم بگویم زودتر از اهداف تعیین شده درسند چشم‌انداز 20 ساله موفق می‌شویم. ضمن آنکه ما هنوز در مقایسه با رقم‌های نجومی تبلیغاتی دوبی و ترکیه کاری نکرده‌ایم. اما آنچه مسلم است اینکه هر کس از مقامات اجرایی و مهم کشورمان قصد مسافرت خارجی داشته باشد سری به ما می‌زند و برای مسافرت خود از اقلام تولیداتی ما بهره می‌برد. ما پتانسیل خوبی در کشورمان داریم ولی به درستی کسی ما را نمی‌شناسد و تبلیغات منفی، ما را کشوری آشوب‌زده و عقب‌افتاده معرفی می‌کند.

  • خب مگر در این 50 نمایشگاه چه تعداد مخاطب داشته‌اید؟

تعداد مخاطب مستقیم خیلی مهم نیست. ما در هر نمایشگاه به‌طور متوسط 2 تا 3 میلیون بازدید‌کننده مستقیم داشته‌ایم که از آنها با اقلام تبلیغاتی و خوراکی‌های سنتی نظیر گز، پسته یا چای سنتی پذیرایی کرده‌ایم. هدایایی از ‌ صنایع‌دستی نظیر فرش، منبت‌کاری، خاتم‌کاری و... و ماکت بناهای تاریخی داده‌ایم و از هر آنچه قابل حمل بوده بهره‌ برده‌ایم. اما آنچه مهم بوده در این نمایشگاه‌ها مصاحبه‌های تلویزیونی و مطبوعاتی برای ما خیلی وجهه خوبی رقم زده است. در ژاپن و خاورمیانه که بازارهای هدف ما هستند خیلی خوب از ما استقبال شده است.

  • ببینید یکی از روش‌های مهم تبلیغات و به‌ویژه تبلیغات سیاسی که علیه کشور ما هم بسیار تدارک دیده می‌شود تولیدات سینمایی است. کافی است در ‌ نمایی خیلی گذرا هواپیمایی کشورمان را نشان دهند و یا المان‌هایی را از ما تخریب کنند. سینما دراین‌زمینه هم ظرافت‌ خاصی دارد و هم اثرگذارتر از اقلام تبلیغاتی نظیر آنچه گفتید است. برای این عرصه کاری کرده‌اید؟ مثلا وارد جشنواره فیلم فجر بشوید و یا نوع دیگری از همکاری با سینماگران را در دستور کار قرار دهید؟

بله با نظرتان کاملا موافقم. ما در بخش تولیدات خود فیلم‌های مستند خوبی در مورد ایران به‌صورت دی.وی.دی تولید و عرضه کرده‌ایم و این فیلم‌ها به زبان‌های مختلف هم عرضه شده است، ولی برای سینما و تلویزیون هم برنامه‌هایی داریم. در حال حاضر داریم روی چند پیشنهاد کار می‌کنیم به این صورت که قصه و ماجرا کاملا حرفه‌ای باشد ولی محور آن معرفی و تبلیغ ایران و ایرانی باشد.

  • اصلا چه کسانی برای شما برنامه‌ریزی می‌کنند؟ در واقع مغز متفکر ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌ها چه کسانی هستند و چه کسانی تصمیم‌می‌گیرند یک محصولی تولید بشود و در دسترس عمومی و عرضه در نمایشگاه‌ها قرار بگیرد؟

ما یک کارگروه نخبگان داریم که عمدتا‌  از بخش خصوصی هستند. از ارباب جراید، صاحب‌نظران فرهنگی و اساتید دانشگاه، 9-8 نفر هستند و به فراخور موضوع نفرات دیگری هم دعوت می‌شوند. علاوه بر این ما اینجا کادر جوان و فعالی را پرورش داده و گردهم آورده‌ایم که می‌توانند طرح‌های خوب و با ذوقی را جمع‌آوری کنند.

  • آیا فراخوان هم می‌دهید که اگر کسی طرح و ایده‌ای داشت استفاده کنید؟

بله. به‌صورت موضوعی این کار را کرده‌ایم مثلا ما الان در حال تهیه بزرگترین بانک اطلاعات عکس درباره ایران هستیم. در 80 نمایشگاه موضوعی عکس در دانشگاه‌های مهم دنیا شرکت می‌کنیم و در واقع خودمان برپا‌کننده آن هستیم. این نمایشگاه‌ها موضوعی هستند و مثلا یکی به آبشارهای ایران، امامزاده‌ها و اماکن مقدس و... اختصاص دارد.

  • یک بدبینی در عامه مردم وجود دارد که می‌ترسند ایده و نظرات خود را ارائه کنند زیرا بعضا پیش آمده که طرحی را داده‌اند و بعد آن سازمان یا نهاد بدون ارج نهادن به طراح و ایده‌دهنده طرح را اجرا کرده و هیچ حق‌الزحمه‌ای هم نپرداخته است؟

نه اینگونه نخواهد بود. ما دست ایده‌دهندگان را هم می‌بوسیم. من خودم زخم‌خورده این نوع برخوردها هستم و یک بار فیلمنامه‌ای که در مورد زنان ایثارگر نوشته بود به همین درد دچار شد و به همین دلیل به‌شدت مراقبم حق کسی در مجموعه ما ضایع نشود.

کد خبر 69762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز