این روزها در معابر و میدان‌های مختلف پایتخت تیغه‌هایی با خطوط ثلث و طرح‌های اسلیمی دیده می‌شود که خالق آنها یک فیلمساز است و او ۵۰۰ تیغه علم، کتل و نماد عاشورایی برای شهر تهران ساخته‌است.

علم ها و کتل ها

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: شغل اصلی‌اش گرافیک، فیلمسازی و مستندسازی است و تاکنون بسیاری از آثارش به جشنواره‌های مختلف راه یافته اما این روزها بیشترین زمانش را برای آماده کردن تیغه‌ها و کتل‌هایی گذاشته که نصب و جانمایی‌اش در تهران شروع شده است و تا پیش از نیمه اول مرداد ماه باید ۲۲۰ نماد شهری را آماده کند. همین موضوع باعث شده محیط کارگاهش شلوغ باشد و در هر گوشه‌ای از آن علم و چسب و رنگ دیده می‌شود. «آرش پورنامداریان» می‌گوید: «زمانی که فراخوان سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای رویداد هنری نقاشی‌خط (کالیگرافی) با نام «نشان عاشقی» داده شد، ایده‌هایی به ذهنم رسید که می‌توانست برای فضای شهر جذاب باشد. چون همیشه در ماه محرم و عاشورا برخی طرح‌های کلیشه‌ای و تکراری کار می‌شد. برای همین تلاش کردم ۷ طرح متفاوت و از نگاه شهروند ایرانی و با نگاه اسلامی پیشنهاد بدهم که خوشبختانه پذیرفته شد. تابه حال برای محرم کار نکرده بودم.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

 تجریش تا راه آهن با عَلَم‌های عاشقی | خالق این نشان‌ها چه کسی است؟
آرش پورنامداریان، در حال آماده‌سازی علم‌های محرم

تلفیق هنر اسلامی و ایرانی

در کارگاه پورنامداریان و گروه ۸ نفره‌اش در خیابان جمالی، روی پایه‌هایی که تیغه‌های علم و کتل قرار گرفته، برچسب‌هایی را می‌چسبانند که پس از تکمیل با توجه به طرح و نقش جلوه خاصی دارد. پورنامداریان می‌گوید: «علم و کتل در عاشورا و محرم جایگاه خاصی دارد و کمتر هیئتی عَلم ندارد. هنر اسلامی – ایرانی بین مردم شناخته شده است بنابراین با تلفیق این موارد در طرح‌های روی کتل‌ها از خطوط ثلث و شکسته نستعلیق و نقش‌های مینیاتوری و اسلیمی استفاده شده است.»

 تجریش تا راه آهن با عَلَم‌های عاشقی | خالق این نشان‌ها چه کسی است؟
فعالیت تیم ۸ نفره برای آماده‌سازی علم‌ها و کتل‌ها

جانمایی از شمال تا جنوب‌شهر

برخی از علم‌ها و کتل‌های آماده شده توسط تیم پورنامداریان، در چند روز اخیر در میدان‌های مختلف شهر نصب شده است. او می‌گوید: «تابه حال آثار زیادی در زمینه فیلم و مستند ارائه داده‌ام. اما این کار با همه فرق دارد. به همین دلیل سعی می‌کنم خودم روی جانمایی‌ها نظارت کنم. چون این علم‌ها از میدان‌های تجریش تا راه‌آهن و محله‌های تهرانپارس و صادقیه و... قرار داده می‌شود و همگی طوری قرار می‌گیرد که در معرض دید و ۳ علم در کنار هم باشد.»

او درباره ویژگی‌ این نمادهای شهری بیشتر توضیح می‌دهد: «جنس برخی از آنها فلزی است که در میدان‌های اصلی شهر تهران جانمایی شده‌اند و بقیه از نوع فایبرگلاس هستند و برچسب روی آن هم از نمونه‌هایی است که در اتوبوس‌ها نصب می‌شود، بنابراین در نتیجه گرما و بارندگی خراب نمی‌شوند.»

 در پرونده کاری آرش پورنامداریان، مستندها و فیلم‌هایی مانند فانوس خاموش دریا، زلزله و ضدزلزله، تور دریا، ویتک، رهگذران دره انار، صاحبان رمل و...ثبت شده است.

کد خبر 695227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha