این‌ روزها که نیوزیلندی‌ها تحت بمباران شهاب‌سنگ‌ها قرار دارند، در روز ۷ ژوئیه یک شهاب‌سنگ بزرگ نیز در بالای دریا در نزدیکی ولینگتون، پایتخت نیوزیلند واقع در جنوب غربی جزیره شمالی میان تنگه کوک و رشته‌ کوه ریموتاکا، همراه با یک انفجار صوتی منفجر شد.

شهاب سنگ سبز رنگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس آلرت، شدت انفجار صوتی به قدری بود که حتی در انتهای جزیره جنوبی هم شنیده شد. دو هفته بعد از ‌آن هم یک تکه سنگ کوچک‌تر حاصل از یک گلوله آتشین این انفجار بزرگ، در بالای کنتربری واقع در جزیره جنوبی، پیدا شد.

بسیاری تصور می‌کنند که منشا رنگ سبز روشن این شهاب‌سنگ‌ها همان سبز رنگی شفق‌های قطبی است. اما در این گزارش به این معما پاسخ داده می‌شود.

یک پروژه همکاری میان دانشمندان ستاره‌شناسی و شهروندان به نام فایربالز آئوتاروآ (Fireballs Aotearoa) که متمرکز بر بازیابی شهاب‌سنگ‌های تازه سقوط کرده، است، حالا با سوالات زیادی در مورد این پدیده‌ اخیر مواجه شده‌ که یکی از متداول‌ترین این پرسش‌ها، مربوط به رنگ سبز روشن این شهاب‌سنگ‌ها است و اینکه آیا رنگ سبز شهاب‌سنگ‌های آسمان شب نیوزیلند از همان منبعی است که شفق‌های قطبی تولید می‌شوند؟

گلوله‌های آتشین سبز رنگ در آسمان شب نیوزیلند به‌طور مرتب گزارش و فیلمبرداری می‌شوند. شهاب‌سنگ‌های درخشانی که اغلب نشانه ورود یک تکه سیارک با قطر بین چند سانتی‌متر تا یک متر در حین برخورد به جو زمین، هستند.

اما پاسخ معما؛ در اصل برخی از این سیارک‌ها حاوی نیکل و آهن هستند و با سرعت ۶۰ کیلومتر در ثانیه به جو برخورد می‌کنند. این سرعت برخورد با جو زمین، مقدار بسیار زیادی گرما را خیلی سریع آزاد می‌کند، آهن و نیکل این سیارک‌ها نیز در آن حرارت و گرما تبخیر شده و  نور سبز را ساطع می‌کنند. بنابراین لزوما منشا این رنگ سبز خیره‌کننده شهاب‌سنگ‌های آسمان شب‌های نیوزیلند همان منشا رنگ سبز شفق‌های قطبی نیستند.

کد خبر 695194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha